Goed in je vel

Doel:

  • Stilstaan bij ‘zich thuis voelen’ in de groep
  • Stilstaan wat de groep voor je kan betekenen.

 

Verloop:

Mijn wereld heeft vele plekjes: de school, thuis, de basketbalploeg, de muziekschool, mijn vriendengroep, mijn slaapkamer, de buurt, de jeugdbeweging, mijn grootouders, de plussers- of Jokrivrienden… Misschien zijn het plaatsen waar jij je veilig en thuis voelt. Misschien ben je niet altijd op je gemak.

 

Wanneer jij je thuis voelt, krijg je de durf om te spreken over dingen die diep in je hart leven. In onze groep proberen we voor elkaar een thuis te zijn.

Maar voel ik me wel thuis? Wat is mijn plaatsje in de groep? Neem ik graag deel aan een gesprek of wacht ik liever af?

 

Individuele opdracht:

Ieder krijgt een kopie van een leeflokaal van je groep. Verschillende elementen vinden we hierop terug: een zetel, een tafel, een groepje jongeren, iemand aan de deur, iemand in een hoekje, een kruisbeeld, een knutselwerk, een raam, een kaars, een kussen, flesjes drinken, een bijbel, een jaarkalender…

  • Waar is jouw lievelingsplek in het lokaal?
  • Wat moet er volgens jou zeker aanwezig zijn en waarom?

Nadien volgt een kort gesprekje.

 

Groepsopdracht:

Met kosteloos materiaal wordt een maquette gemaakt van een droomlokaal. De jongeren overleggen samen en gaan aan het werk. Het resultaat wordt besproken in groep.

 

Individuele + groepsopdracht:

Iedereen krijgt 8 kaartjes met vragen (zie bijlage 14). Iedereen vult de kaartjes voor zich in. De moeilijkste vraag, of de vraag waar ze geen antwoord op willen of kunnen geven, laten ze onbeantwoord opzij liggen.

De begeleider verzamelt de vragen per soort en leest de antwoorden voor. De anderen raden over wie het gaat. Daarna leest iedereen de vraag voor die ze niet beantwoord hebben en vertellen waarom ze deze vraag open lieten. Deze kaartjes worden opzij gelegd of verbrand. De andere kaartjes krijgen een plek: ofwel in de maquette ofwel in het leeflokaal.

Ten slotte vertelt de begeleider waarom het zich thuis voelen heel belangrijk is (dit kan een persoonlijke getuigenis zijn). Redenen zijn o.a.: het beste in ieder kan zo naar boven gehaald worden, als een hechte groep kunnen we ook in onze parochie, in het dorp iets betekenen,...

Samen wordt gezocht hoe de groep naar buiten toe iets kan laten zien van waar zij als christen mee bezig zijn.

Op zoek op naar meer inhoudelijke werkvormen?

Surf naar www.ijd.be

Materiaal

kopie met schets van lokaal, waardevol kosteloos materiaal, knutselgerief voor maquette, kaartjes met vragen (bijlage 14), schrijfgerief, lucifers

Bijlages

Duur: 120 minuten
Groepen: 1
Intensiteit: 1
Leeftijd: van 12 tot 14 jaaar
Spelers: van 5 tot 20
Soort: knutselen , andere
Terrein: binnen
Thema's: andere