Het zeemeerminnenvirus
Grote ramp in Atlantis: de zeemeerminnen, zeemeermannen en alle andere waterdieren werden vannacht besmet met het zwartebollenvirus. Koning Triton gaat met zijn volk op zoek naar Medusa, zij kan vast wel een medicijn voor hen samenstellen. Maar Medusa doet dat natuurlijk niet zomaar …
Voorbereiding: de kapoenen zijn zeemeerminnen, -mannen of een ander zee figuur. Ze trekken hun verkleedkleren aan en krijgen een hele boel zwarte bollen op hun gezicht geschminkt. Triton, de koning der zeeën legt hen het spel uit en vertelt dat ze dringend een oplossing moeten vinden om hem en zijn volk te genezen…
Deel 1 van het spel: Medusa overtuigen
Om het medicijn tegen dit virus te verkrijgen moeten de kapoenen op zoek naar Medusa, zij is de heks van de zee, maar eveneens de enige die een geneesmiddel zou kunnen brouwen tegen dit verschrikkelijke virus. Medusa zit verstopt in op het terrein, ze wil de zeewezens natuurlijk niet meteen helpen, maar geeft na een tijdje toe… Ze zal het medicijn maken op voorwaarde dat de kapoenen voor haar enkele opdrachten vervullen.
Opdrachten:
- Medusa is eigenlijk een oude manke inktvis en is daarom jaloers op de benen en mooie vissenstaarten die sommige kapoenen bezitten. Ze wil hen dan ook laten merken hoe ongemakkelijk het voor haar is zich te verplaatsen. Daarom moet iedereen met de benen bij elkaar gebonden een parcours afleggen.
- Medusa moet haar ingrediënten vaak zoeken op gevaarlijke en moeilijk bereikbare plaatsen. Daarom wil ze de kapoenen laten merken hoe moeilijk het is, ze moeten zich op tijd kunnen verstoppen, kanonskogels uit de weg gaan, en snel kunnen lopen, ect… Op commando kruipen de leden onder een groot zeil, proberen ze een bal te pakken, rennen ze eronder door, ...
- Medusa is erg onder de indruk van de kapoenen, maar wil ze toch nog een laatste test opleggen. Medusa is al heel haar leven alleen en moet altijd in haar eentje de lange tochten om ingrediënten ondernemen. Ze wil dan ook wel eens zien hoe goed de kapoenen kunnen samenwerken. En of zulke expedities misschien makkelijker te ondernemen zijn in groep. We doen een estafette (eventueel al in ploegjes waar ze dadelijk zullen moeten spelen) waarbij ze obstakels moeten overwinnen door elkaar te helpen en elkaar af te lossen.
Deel 2 van het spel: De juiste ingrediënten voor het medicijn verzamelen
Medusa geeft toe dat de kapoenen de drie opdrachten goed volbracht hebben, maar wil natuurlijk na het zien van al die behendigheid en samenwerking wel wat hulp bij het zoeken van de ingrediënten ! De kapoenen hebben niet veel keuze, Triton merkt op dat de tijd dringt,… hij voelt zich steeds zieker en zieker. Ook de kapoenen merken nu dat hen niet veel tijd meer rest.
Triton beslist zijn onderdanen in twee brigades op te splitsen, zo gaat het verzamelen van de ingrediënten vast nog sneller. De kapoenen krijgen “A” of “B” op hun hand geschreven en horen vanaf nu bij die ploeg. Wanneer de ploegen verdeeld zijn en Triton (plots wel honderd zwarte bollen heeft bij gekregen) valt de koning der zee flauw. Iedereen is natuurlijk in paniek, wanneer de kapoenen hem terug bij bewust zijn krijgen vraagt hij hen om hem naar het zeeziekenhuis af te voeren. Hij laat hen beloven hun uiterste best te doen en zegt eveneens de ploeg die het medicijn als eerste kan samenstellen rijkelijke te belonen ! Triton wordt afgevoerd naar het zeeziekenhuis.
Medusa is nog steeds niet erg happig om de zeewezens te helpen en vertelt dat er twee posten (bij dokter planktonijn en zeeboer dikkop) zijn waar zij haar ingrediënten vandaan haalt. Dokter Planktonijn heeft boeken over allerlei ziektes maar is erg verward en kan eigenlijk niets nuttigs over het virus vertellen. Zeeboer Dikkop kweekt verschillende soorten slakken en algen hij kent heel veel plantensoorten maar is erg lui, dom en boertig. Omdat niemand dit virus reeds kent is men dus ook niet zeker welke ingrediënten er gebruikt moeten worden om het medicijn te maken. Medusa stelt voor dat Triton (in het zeeziekenhuis) wordt gebruikt als testpersoon. Om het virus te verslaan moeten de kapoenen dus zowel medicijnen van dokter P. als algen van boer D. naar het zeeziekenhuis brengen en op Triton testen. De dokter en de boer zitten eveneens verstopt op het terrein, zij hebben verschillende potjes met ingrediënten. Als ze de een van beide hebben gevonden (verplaatsen zich ook tijdens het spel) moeten ze een kleine opdracht doen en mogen daarna een potje kiezen. Daarna moeten ze dat ingrediënt testen op koning Triton. Triton ligt op zijn ziekenbed en vraagt zijn onderdanen telkens welk ingrediënt ze bij hebben alvorens ze het hem mogen toedienen. Als het ingrediënt werkt komt de zwaar zieke koning even rechtop zitten om zijn onderdaan te knuffelen. Als het niet werkt krijgt hij enkel wat stuiptrekkingen… (ingrediënten beginnend met ‘p’ werken, andere niet)
Een goed ingrediënt brengen de ploegen terug naar Medusa, zij houdt bij welke ploeg al het meeste ingrediënten heeft kunnen verzamelen. Als één ploeg alle ingrediënten heeft fluit Medusa af en eindigt het spel.
Let wel op; er zwemmen ook sidderalen rond in de oceaan, die geven je een elektrische schok als ze je tikken en dan ben je 30 seconden verlamd en moet je dus blijven stilstaan (als je dan een potje bij je hebt pakken de sidderalen dan natuurlijk ook af…
De ingrediënten: - Paddengruis (suiker: werkt wel) - Pladijzensap (water: werkt wel) - Kreeftenkwijl (grenadine: werkt niet) - Algenvijlsel (Oregano kruiden: werkt niet) - zoetzuur zeezout (zout: werkt niet) - Anemonenprut (Yoghurt: werkt niet) - Potvispis (appelsap: werkt wel) Medusa maakt een grote kan met medicijn van paddengruis, pladijzensap en potvispis (Water, suiker en appelsap…) Alle zeewezens en de koning drinken hiervan en voelen zich al meteen veel beter… Hoera !
Materiaal
Verkleedkledij en een beetje zwarte schmink
Voor deel 1:
- banken
- stoelen
- een groot zeil
- wat touw en een bal
Voor deel 2:
- plastiek potjes
- suiker
- water
- Appelsap
- en andere ingredienten naar keuze
Groepen: 2
Intensiteit: 2
Leeftijd: van 6 tot 13 jaaar
Spelers: van 10 tot 30
Soort: avond- en nachtspelen
Terrein: groot , buiten
Thema's: fantasie