spelen zoals vroeger
Kristimeisjes en Chirokerels Heb je je nog nooit afgevraagd hoe je oma, opa of je ouders hun Chirozondagen vulden? Hoe zou dat toch geweest zijn, Chiro in de jaren stillekes? Het verleden een doodsaaie bedoening? Je kunt erover lezen, maar het is natuurlijk veel echter om de tijd van toen opnieuw te beleven. Dé ingrediënten voor een spelnamiddag in 'jaren 50'-stijl zijn een fifties inkleding en spelen uit die goeie oude tijd. Haal die oude herinneringen naar boven! Inkleding Beleef het 'jaren 50'-Chirogevoel op en top door het afdelingsleven en de Chirokleren van toen te kopiëren! Afdelingsnaam & groepskreten Laat je leden een geschikte afdelingsnaam kiezen, want in de jaren'50 kenden ze de naam keti's (kerels & tiptiens) niet. Wat lijkt een leuke naam voor een afdeling vol met toffe tieners die houden van plezier maken? Om de sfeer erin te houden, roep je geregeld een kreet die de leden moeten aanvullen. Vendels Deel je afdeling op in vendels (kleine groepjes). Laat ieder vendel een naam kiezen en geef hen een driehoekig stukje stof waarmee ze een pennoen (vlag) maken. Dat pennoen moeten ze altijd vol trots met zich meedragen! Chirokleren Of beter het uniform! Want in de jaren 50 werden de Chirokleren aan heel wat stijlvoorschriften onderworpen. De Chiroleden van toen? Die waren netjes afgeborsteld en zaten strak in 't pak! Laat je leden een uniform en bijpassende look (haar, accessoires) ontwerpen die ze in die tijd droegen. Laat de fantasie de vrije loop! Spelen In de jaren 50 werden er ook andere spelen gespeeld dan degene die we nu spelen. Retro laddercompetitie De namen van de spelers worden op een kaartje geschreven en in willekeurige volgorde op een ladder gehangen. Iedere speler probeert bovenaan op de ladder te geraken door een andere speler uit te dagen met een spel. Als de uitdager wint, neemt hij of zij de ladderplaats van de uitgedaagde speler in. De spelen waaruit de spelers kunnen kiezen, zijn gerangschikt van oud naar nieuw en gegroepeerd in drie clusters: stokoud, oud en nieuw. Wie onderaan op de ladder staat, speelt de oudste spelen; wie bovenaan staat de meest recente. De spelleiding beslist op voorhand vanaf welke trede je spelen uit een nieuwe cluster mag kiezen. Stokoud - Bikkelen (met echte bikkels, keitjes of kleine steentjes): De speler houdt drie bikkels op de rug van zijn of haar hand, werpt ze op en moet ze opnieuw opvangen. Wie de meeste bikkels opvangt, is de winnaar. - Om het langst touwtjespringen zonder te struikelen. - Om het snelst een das perfect knopen. - Met een krijtje het oude Chiroteken (XP) op de schoen van de tegenstander tekenen. - Een klassieker: hanengevecht. Twee spelers hinkelen op één been en proberen met de armen gekruist de andere speler omver te duwen. Wie het langst op één been blijft staan, is de winnaar. Oud - Om het langste "ouuuuuud" zeggen zonder naar adem te happen. - Om het langste ergens aan hangen. - Om het snelste een beschuit eten en dan fluiten. - Zo snel mogelijk voor elke letter van het alfabet een voorwerp zoeken (aansteker, boekje, cassette, draadje, ei, enz.). - Kruiswinnaars: zo snel mogelijk een kruisje zetten op de voet van de tegenstrever. Nieuw - Een 'persoonlijke' klerenketting maken, zo lang mogelijk. - Met nicnacjes zo snel mogelijk de naam van je Chirogroep spellen. - Zoveel mogelijk marshmallows in je mond stoppen. - Om het snelste een oude Vlaamsche zin naar je leiding sms'en, bijvoorbeeld: "Hebban olla uogala nestas hagunnan hinase hic enda thu uuat unbidan uui nu". De Chiropappenheimerquiz Per vendel voorzie je één oud-leid(st)er die in een koker zit (en van wie niemand zijn/haar aanwezigheid vermoedt). Het is de bedoeling dat de oud-leid(st)er zijn of haar stem wat onherkenbaar maakt: nijp je keel toe, doe je neus dicht, steek een plakkende Chocotoff in je mond, enz. Er zijn doe-rondes en weet-rondes. In de doe-rondes nemen alle vendels het tegen elkaar op en komt het erop aan de opdracht zo snel of zo goed mogelijk te vervullen. In de weet-rondes krijgt elk vendel één voor één een vraag voorgeschoteld. Kunnen ze er niet op antwoorden, dan mag het vendel in kwestie de vraag doorgeven aan een koker. Na de tweede weetjesronde mag elk vendel iemand uit de kokers kiezen. Het verliezende vendel mag eerst kiezen. Punten? Aan elke vendeltafel is een vlaggenmast gemonteerd. Daaraan hangt de vlag van het vendel. Bij elk goed antwoord gaat de vlag een stukje omhoog, bij elk verkeerd antwoord een stukje omlaag. Het is de bedoeling om zo snel mogelijk de vlag helemaal boven te krijgen. De doe-rondes - Iemand toont een beweging uit het vendelzwaaien voor. Eén persoon uit elk vendel moet die beweging zo goed mogelijk proberen na te doen. - Leg zo goed en zo snel mogelijk een mastworp. - Verknip een leidingswoord/jaarthemalied van vroeger en laat de vendels het zo snel mogelijk in de juiste volgorde leggen. - Volksdansen: leg korte stukjes van volksdansen op. Iedereen uit alle vendels danst mee. Wie de dans niet kent, vliegt eruit en gaat terug aan tafel zitten. Wie als laatste overblijft, wint. - Stop-de-bandronde met Chiroliedjes. - Verzamel verschillende oude uniformen van verschillende generaties. Gooi alle uniformonderdelen door elkaar. Laat van elk vendel iemand naar buiten gaan en roep hen één voor één binnen. Het is de bedoeling dat die persoon zo snel en zo juist mogelijk de juiste combinaties van uniformonderdelen maakt. - Leg de Chiroaffiches in chronologische volgorde (www.chiro.be/chiroaffichedownload). De weet-rondes - Open vragen (verschillende rondes). Bijvoorbeeld: wat is de naam van het Chirojeugdverblijfscentrum in West-Vlaanderen? - Meerkeuzevragen (verschillende rondes). Bijvoorbeeld: wat is er nooit een jaarthema geweest? (bv. Volg ons wenkende vlag - Zet het spel op stelten - Geksentriek - Samen niet alleen) - Er worden definities voorgelezen: over welk woord gaat het? (www.chiro.be/woordenboek) - ABC-quiz: er worden 24 vragen voorgelezen. De antwoorden op de vragen beginnen telkens met een andere letter, waardoor elke letter van het alfabet - behalve Q en X - wel eens voorkomt als beginletter van het antwoord.
Opmerkingen
Blauw, blauwer, blauwst! Vind jij de keti's bovenal de leukste afdeling? Wil je mee brainstormen over Bo de Bever, tiptiens en kerels, spelen op hun blauwe lijf geschreven ... dan zijn wij misschien op zoek naar jou? Voor alle vragen, opmerkingen en kandidaatstellingen maar 1 adres: keti@chiro.be of hanne.waumans@hotmail.com
van Hanne Waumans, de keticommissie
Materiaal
- 1 per groep vlag
Groepen: 1
Intensiteit: 2
Leeftijd: van 14 tot 20 jaaar
Spelers: van 4 tot 25
Soort: themaspelen
Terrein: onbekend
Thema's: andere