Schaschischeloks-aspistadsspel

DOEL VAN HET SPEL: Heers over Aspi-city en doe dit door het stadhuis van Leuven te veroveren BEGINSITUATIE: Er zijn 4 groepen (gemengd of per chiro?). Ze beginnen op het spelbord in de sloppenwijk van Leuven. In Leuven zelf begint elke groep op de centrale post op de Grote Markt. Elke groep krijgt daar een "wegbeschrijving" naar welke post ze moeten gaan. Op die post moet de groep een opdracht vervullen. Als deze goed volbracht is, krijgt de groep een voorwerp dat bewijst dat de opdracht geslaagd is. Met dat voorwerp moeten ze terug naar de centrale post gaan, waar ze een stap verder op het spelbord mogen, wat dus betekent dat ze een trap hoger komen op de sociale ladder. Op het spelbord kunnen ze ook volgen hoever de andere groepen staan, wat het competitiegehalte zou moeten verhogen. Daarnaast rijdt er nog iemand rond per fiets. Deze persoon controleert of de groepen min of meer juist lopen maar kan hen ook aantikken en het voorwerp dat ze dan bijhebben afnemen. Om dit terug te verdienen moeten ze een extra opdracht doen bij de centrale post. Deze opdracht is een redevoering geven op de trappen van het stadhuis waarbij een bepaald woord niet gebruikt mag worden. De onderwerpen: - aspi zijn NIET "chiro" - chiro is cool NIET "ik" - Leuven is de beste studentenstad NIET "studeren" - de scouts zijn mietjes NIET " zij" - kuikentjes zijn lekker als ontbijt NIET "kip" Tussendoor moeten de aspi's het aspilied (???) van buiten leren. Als de ploegen elkaar tegenkomen, moeten ze elkaars hoed? afpakken. Wiens hoed afgepakt is, krijgt straftijd en moet wachten bij de centrale post. SOCIALE LADDER VOORWERP (om status te bekomen) 0. Sloppenwijk - aspioliekers/immigraspi 1. Arbeiderswijk - fabraspi hamer 2. Caféwijk - braspi bierglas 3. Markt - Eddy Waspy sjaksosj 4. Dokters - medicaspi pleister 5. Unif-student - studaspi condoom 6. Burgemeester - Louis Tobbaspi lint/sjerp POSTEN (de nrs. verwijzen naar het voorwerp dat ze moeten verdienen en dat de postmens dus zeker moet bijhebben! Elke post heeft ook een vast spel, ongeacht de status die de ploeg op dat moment heeft) 1 2 3 4 5 6 SPEL - Arena P1 P2 P3 P4 / / kwisje - Vismarkt / P1 P2 P3 P4 / raadsels - stadspark / / P1 P2 P3 P4 schaap/herder - Hogeschoolplein P4 / / P1 P2 P3 handen/voeten - Ladeuzeplein P3 P4 / / P1 P2 schoenmaat - Diestsestraat P2 P3 P4 / / P1 mummie UITLEG SPELLETJES/OPDRACHTEN - kwisje (zie extra blad) - raadsels en droedels: - tandenstokers - kroonkurken - droedels (zie extra blad) - schaap/herder: schaapjes in kooi krijgen door fluitsignalen - handen/voeten: overkant van het plein bereiken met x aantal handen en voeten en daar dan een piramide bouwen - schoenmaat: verzamel mensen met schoenmaat 37-39-41-43 en laat ze tesamen klein klein kleuterke zingen - mummie: een aspi inpakken als mummie en deze met 10 mensen origineel op de foto zetten WEGBESCHRIJVINGEN NAAR DE POSTEN (moet in viervoud gemaakt worden!) - Arena - kalkeerpapier - Wouter - Vismarkt - onzichtbare stift - Wouter - Stadspark - visgraat - Sam - Hogeschoolplein - geheim schrift - Lieselot - Ladeuze - foto - Lieselot - Diestsestraat - rebus - Sam ROUTES (de nummers komen overeen met de nummers op de sociale ladder) PLOEG 1: 1) Arena 2) Vismarkt 3) Stadspark 4) Hogeschoolplein 5) Ladeuze 6) Diestsestraat PLOEG 2: 1) Diestsestraat 2) Arena 3) Vismarkt 4) Stadspark 5) Hogeschoolplein 6) Ladeuze PLOEG 3: 1) Ladeuze 2) Diestsestraat 3) Arena 4) Vismarkt 5) Stadspark 6) Hogeschoolplein PLOEG 4: 1) Hogeschoolplein 2) Ladeuze 3) Diestsestraat 4) Arena 5) Vismarkt 6) Stadspark FUNCTIES - Sam en Wouter: afwisselend centrale post en fietsen - Koen: Ladeuze - Bert: Stadspark - Lieselot: Arena - ?: Vismarkt - Ruth en Sam: Diestsestraat - Anne: Hogeschoolplein MATERIAALLIJST: - kaart van Leuven als spelbord Lieselot - de voorwerpen elke chiro alles - de wegbeschrijvingen (4x) S, W en L - schemakes voor de posten, wie wanneer komt Lieselot - schema voor fietser Lieselot - schema centrale post Lieselot - kaartjes met onderwerpen voor redevoeringen Lieselot - liedjestekst Lieselot - 4 hoeden Sam - kwisvragen Lieselot - droedels Lieselot - tandenstokers Wouter - rollen wc-papier elke chiro 2 - fiets Sam - plannekes Leuven Sam - fototoestellen elke chiro

van Wouter, Bert, Koen, Sam en Lie Aspileiding, Chiro Scherpenheuvel, Loksberg

Materiaal

  • 1 kaart van leuven
  • 4 keer voorwerpen
  • 4 keer wegbeschrijvingen
  • 4 hoeden
  • 1 liedjestekst
  • 1 quizvragen
  • 1 droedels
  • wc-papier tandenstokers
  • 4 wc-papier rollen
  • 1 fiets
  • 4 fototoestellen
Duur: 240 minuten
Groepen: 4
Intensiteit: 3
Leeftijd: van 16 tot 20 jaaar
Spelers: van 16 tot 40
Terrein: publieke ruimte
Thema's: andere