Levenservaringspel

We hebben dit spel een namiddag gespeeld op kamp met heel de groep. Maar het is een ideaal spel om een dag (of zelfs weekend) in afdeling te spelen. Het moet wel goed in hand gehouden worden want de emoties laaien soms hoog op (vooral toen we vier verschillende vieruurtjes uitdeelden). En bij ons zat het spel in een Schots thema, daarom de specifieke Schotse naam. De groep wordt verdeeld in vier groepen. Elke groep krijgt een enveloppe met een vraag die ze moeten oplossen. Wat ze niet weten is dat de vragen gaan van een zeer makkelijk tot zeer moeilijk niveau. De ploeg die als eerste het antwoord weet op hun vraag krijgt de benaming "Macclauds". De tweede ploeg zijn de "narren", de derde ploeg de "horigen" en de laatste ploeg zijn de "slaven". Iedere ploeg krijgt geld maar het bedrag daalt naargelang de hiërarchie. De Macclauds staan helemaal boven in de hiërarchie dus krijgen zij het meeste geld. Het doel van het spel: opklimmen in de hiërarchie en de rijkste ploeg worden. Maar het probleem is dat bij elk spel de rijkste ploeg bevoordeeld wordt waardoor normaal gezien het zeer moeilijk is om van klasse te veranderen. De spelers ontdekken dit langzamerhand en zodoende neemt de frustratie toe, zelfs bij de leiders die op voorhand het doel van het spel kenden ;) Gedurende het spel kan een ploeg deelnemers kopen van de tegenpartij. Deze koop geldt enkel voor het specifieke onderdeel waarvoor de deelnemer gekocht is. Natuurlijk zal een Macclaud zeer duur zijn en zal een slaaf zeer goedkoop zijn. De Macclauds kunnen iedereen uitdagen, de narren kunnen iedereen behalve de Macclauds uitdagen, de horigen enkel de slaven en de slaven kunnen enkel uitgedaagd worden. Het zou ook de bedoeling zijn dat het vieruurtje opgesplitst wordt voor de 4 groepen: vb. taart, chocoladewafel, koek en stuk fruit. Tijdens het vieruurtje kan een deelnemer geld verdienen door opdrachten uit te voeren van een andere deelnemer, vb. papiertje weggooien, vieruurtje afstaan,… Op het einde van spel wordt natuurlijk de moraal van het verhaal uitgelegd. Mogelijke uitdagingen: - Touwtrekken - Kasteel bouwen met legoblokken of yengablokken. Hoe hoger in de hiërarchie, hoe meer blokken je krijgt. Het mooiste kasteel krijgt het meeste geld - Ei werpen: per meter krijgen ze een bepaald bedrag. Maar bedrag stijgt naarmate de hiërarchie. - Paalwerpen: ongelijk bedrag per meter. - Uier koe leegmelken. Om ter snelst maar ongelijke uiers: hoe hoger in hiërarchie, hoe minder melk. - Bal slingeren: andere bal naargelang de hiërarchie - Clanloop: lopen met zak met zand. Hoeveelheid zand verschilt naargelang hiërarchie. Eventueel met weegschaal met geld op einde. - Kegelen: ook hier weer verschillende ballen - Ballon met geld doorprikken met pijltjes. Ballonnen zijn gevuld met geld. De ballonnen staan dichter bij werper naargelang hiërarchie. - Schapen op stokjes: ploeg moet zoveel mogelijk schapen tellen in bepaalde tijd. Hoe hoger in hiërarchie hoe minder schapen. - Veldslag: Clan tegen clan vechten: uitgeschakeld als je met schouders op grond wordt gehouden gedurende 5 seconden. - Eindproef: Plankenkoorts. 2 planken of sleeën met koord aan. Iemand staat op plank, de rest moet trekken. Om ter snelst finish bereiken. Deze proef kan enkel tussen Macclauds en de narren en tussen de slaven en horigen.

Opmerkingen

Let er gewoon op dat de situatie niet uit de hand loopt. :)

van Gijs Verbeke, Chiro Gust, Kessel

Duur: 0 minuten
Groepen: 4
Intensiteit: 5
Leeftijd: van 0 tot 0 jaaar
Spelers: van 0 tot 99
Soort: andere
Terrein: grasveld
Thema's: andere