Expeditie KWIK-oson

Expeditie KWIK-oson is een variant op het bekende tv spel: Expeditie Robinson. Ja kan de naam veranderen naargelang de afdeling waaraan je leiding geeft. (expeditie TIPPER-son,...) DOEL?Je verdeelt ze in 2 kampen. Kamp Noord en kamp Zuid. Je geeft ze elk een kleur en een vlag (die ze eventueel zelf moeten maken)Het is altijd leuk om een laken in reepjes te knippen en dit als hoofdoek te gebruiken.Ze moeten die dan zelf versieren met hun kampkleur op. Dan moeten ze hun kamp wat gaan inrichten en na dit roep je ze bij jou voor een proef. Ze doen telkens per kamp een spel en degene die wint krijgt een punt. (al naargelang de puntenverdeling). Na3 spelletjes kijk je welk kamp de meeste punten heeft. Dit kamp mag naar de EILANDDRAAD en daar moeten ze per kamp stemmen welke de 'sterkste' persoon is in het kamp. De persoon die verkozen wordt krijgt dan een kleine beloning.(snoep, drank, )(je kunt niemand wegstemmen, zoals in het echt want dan mogen ze niet meer meedoen en dat is niet de bedoeling;)) EINDE: Het kamp met de meeste punten is gewonnen en krijgt een attest. (de verliezers geef je ook een klein attest) *1ste spel: De balkproef Je legt een balk op de grond of zoekt een balk ergens en je laat ze erop staan. Eerst met 2 voeten en dan na een tijdje met 1 voet. De persoon die er het langst op staat, doet zijn kamp 2 punten verdienen. De verliezers krijgen niets. *2de spel: Hindernissen parcours Je maakt een hindernissen parcours dat ze tegen tijd moeten doen, ofwel geef je ze elk een stuk krant en moeten ze met het hele kamp aan de overkant geraken zonder de grond te raken. (ze moeten dus op de krant staan en die optimaal benutten)Als je een hindernissenparcours maakt is het altijd leuk als je zegt dat ze elkaar mogen hinderen. De winnaars krijgen 3 punten, de verliezers 2 punten. *3de spel: Touwtrekken De twee kampen moeten hun krachten tegen elkaar uitvechten en touwtrekken. Je doet het 3 keer en het kamp die het meest is gewonnen krijgt 2 punten. Hier krijgen het verliezende kamp 1 punt. -EILANDRAAD- Het kamp met de meeste punten moet naar de eilandraad. Daar schrijven ze om beurt op wie ze de sterkste persoon van het kamp vinden en steken ze hun briefje in een urne. De spelleider telt de stemmen en de persoon met de meeste stemmen krijgt een beloning. (snoepje) *4de spel: Jutezakestafette Je laat de 2 kampen een race doen met een jutezak. Het kamp dat het eerst met de hele groep aan de overkant is krijgt 2 punten. De verliezende groep krijgt 1 punt. *5de spel: Uithoudingsproef Per kamp moeten ze 1 persoon kiezen. (je zegt nog niet waarvoor) Als ze elk iemand gekozen hebben dan moeten ze om ter langst met hun hoofd in een emmer met water zitten. De winnende groep krijgt 3 punten, de verliezende 1 punt. *6de spel: Hagedis spel Hier staan de beide kampen elk in een lange rij. Kamp noord staat links en kamp zuid staat rechts, ernaast. Er moet voor iedere groep een kop en een staart zijn. Je tekent een vierkant en als je START roept dat moet de kop van kamp zuid de staart van kamp noord tikken en omgekeerd. Als een kop een staart heeft kunnen tikken dan moet de getikte staart eruit. Dit doe je zo door tot er maar 2 meer zijn. De winnaars krijgen 3 punten. De verliezers 2 punten. -EILANDRAAD- Zelfde principe als de vorige keer. Hier is de beloning een drankje *7de spel: Watervoorziening Elk kamp krijgt een volle emmer, die aan de ene kant van het plein staat. Aan de andere kant staat een lege fles. Ze moeten tegen een bepaalde tijd zoveel mogelijk water in de fles krijgen met een rietje. De winnaars krijgen 2 punten. De verliezers 0 punten. *8ste spel: Arm worstelen Iedereen van het ene kamp krijgt een naam van het andere kamp waartegen ze moeten arm worstelen. De winnaars moeten je dan in halve finale doen en dan DE finale. De winnaar verdient 3 punten voor zijn kamp, de verliezer 1 punt. *9de spel: Denkspelletje Ze krijgen een vraagstuk te horen en moeten dit in 5 minuten oplossen. De winnaars krijgen 1 punt. De verliezers krijgen niets. Vraagstuk„³ Maak de som van - het aantal leiding samen NU(17) - het aantal letters van het alfabet (26) - de waarde van de euro zonder decimalen (40) - het aantal pinnen van een normale vork (4) - het eerste cijfer van het postnummer van roeselare(8) = 95 -EILANDRAAD- Zelfde principe. De sterkste krijgt een koek *10de spel: Voetbal met stoelen Je speelt voetbal maar ze moeten op een stoel zitten. Om te scoren mogen ze van de stoel. De keeper moet niet op een stoel zitten. Winnaars 2 punten, verliezers 1punt *11de spel: Tijdrace Elk kamp krijgt een diepvries zakje. Ze moeten tegen tijd zo snel mogelijk het zakje tot een aangeduide hoogte vullen met gras. De groep met het meeste gras in het zakje krijgt 2 punten. De andere krijgen niets. *12de spel: Creatief ze krijgen elk 10 minuten om ofwel een dansje te maken of een gedichtje. Ze mogen kiezen. Het dansje moet op een door hen zelf gekozen liedje zijn maar het moet wel in het teken zijn van de expeditie. (het dansje toch!) als ze voor het gedicht kiezen moeten de woorden tomatensoep, leidster, kwiks er in voorkomen. (hier geef je ze allemaal de zelfde punten;) het was even goed;-) -EILANDRAAD- Nu wordt er algemeen gestemd op de sterkste persoon. Die krijgt ook nog een beloning en een attest voor de sterkste JE TELT DE PUNTEN EN DE GROEP MET DE MEESTE PUNTEN KRIJGT EEN WINNAARS ATTEST. DE VERLIEZERS KRIJGEN EEN GEWOON ATTEST. Wat heb je nodig? - touwtrektouw:-) - urne voor de stemmen - balpennen en papier - jutezakken - water - emmer - rietjes - krant - stoelen - bal - diepvrieszakje

Variaties

De spelletjes die ze moeten doen kan je aanpassen naargelang de leeftijd. Je kunt ze bv iets vies laten eten en ze moeten raden wat het is,.. VEEL PLEZIER!

Opmerkingen

als je dat hindernissenparcours doet, moet je wel kijken dat ze elkaar niet te veel hinderen,...

van Stephanie Casteleyn, Chirumbero

Duur: 60 minuten
Groepen: 2
Intensiteit: 3
Leeftijd: van 9 tot 117 jaaar
Spelers: van 6 tot 12
Soort: andere
Terrein: grasveld
Thema's: andere