Kraak de code
Je maakt een groot blad met daarop een gecodeerde boodschap. De boodschap bestaat uit verschillende delen, die allemaal in een andere code zijn opgesteld. Het is de bedoeling om deze boodschap te ontcijferen binnen 1 uur. Bij elk stukje boodschap hoort een reeks enveloppes die genummerd zijn van 1 tot 5. Deze enveloppes bevatten tips om dat stuk van de code op te lossen. Hoe hoger het cijfer, hoe duidelijker de tip. De vijfde enveloppe bevat de oplossing. Het is natuurlijk de bedoeling om door goede samenwerking de codes te kraken zonder dat je enveloppen moet open maken. Na 1 uur stop je en tel je het aantal geopende enveloppen. je volledig hebt kunnen ontcijferen.
Opmerkingen
Met dank aan de titonac Voor geheime codes: kijk in het tochtenboek (te koop in De Banier) of in 'de code doorbroken' op www.jeugdwerknet.be/spelensite.
Materiaal
- 1 gecodeerde boodschap
- 5 per stuk code enveloppen met tips
- enkele blaadjes papier
Groepen: 1
Intensiteit: 1
Leeftijd: van 10 tot 99 jaaar
Spelers: van 2 tot 15
Soort: groepsvormend
Terrein: buiten
Thema's: andere