Koop&Ruiltocht

Het is uiteindelijk de bedoeling dat je gastjes tegen het einde van de namiddag alle ingrediënten van het avondeten bij elkaar geruild of gekocht hebben. Het spel begint met een aantal kansspelletjes tegen de leiding (hoger/lager, vier op een rij, galgje, ...); per gewonnen spel krijgen ze klein bedrag of een ruilvoorwerp, hun startpakket. Dan krijgen ze de lijst en een uur de tijd om op tocht te gaan. Na dat uur moeten ze zich komen melden en tonen wat ze al hebben. Door een tweede ronde spelletjes kunnen ze weer geld winnen voor de dingen die niet te ruilen vallen (vlees, speciale kruiden e.d.). Dan krijgen ze een tweede kans om alles te verzamelen.

Variaties

Het aantal spelrondes en de duur van hun koop&ruiltochten kun je zelf bepalen. Als het te rap gaat kunnen ze eten kwijtraken aan de leiding als ze verliezen. Ze kunnen ook eten 'verkopen' aan de leiding in ruil voor geld. Of schulden aflossen door de afwas van een andere afdeling te doen. Onze tippers gingen er behoorlijk in op, ze wilden zelfs hun 'schulden' afbetalen met het geld van hun overlevingstocht.

van Ciska Bossuyt, WM/1515, Vlo'ke, Roeselare

Duur: 120 minuten
Groepen: 1
Intensiteit: 1
Leeftijd: van 12 tot 17 jaaar
Spelers: van 3 tot 99
Soort: groepsvormend
Terrein: grasveld
Thema's: andere