Stratego away

Bij stratego away is het de bedoeling dat men twee ploegen vormt, zoals in het spel Stratego zelf. Men speelt dus eigenlijk levend stratego. Dit zijn de individu's: -De maarschalk. Dit is je hoogste stuk. Je kunt het maar op 3 manieren kwijtraken: In een onderling duel met de maarschalk van de tegenstander, die daarbij ook zijn maarschalk verliest. Als je aangevallen wordt door een spion. Let op, als je met je maarschalk de spion aanvalt, win je wel het gevecht. Door op een bom te lopen -De generaal, 2 kolonels, 3 majoors. Het hoogste kader uit je leger. Hiermee kun je de vitale doorgangen naar jouw vlag verdedigen. Een vijandelijke aanval zal vaak gericht zijn op het uitschakelen van een of meer van deze leiders. - 4 kapiteins, 4 luitenanten, 4 sergeants. Het middenkader. Hiermee zullen vaak de eerste schermutselingen plaatsvinden. Wees zuinig op je kapiteins aangezien zij het hoogste middenkader zijn en toch in grote mate vertegenwoordigd zijn. - 8 verkenners. Samen met de sergeanten het eerste kanonnenvoer. Maar let op! Vooral in het eindspel als het bord wat leger wordt, zijn deze verkenners erg nuttig. Ze hebben namelijk de eigenschap dat ze in 1 stap zoveel hokjes in een rechte lijn mogen passeren als ze willen, mits daarbij geen ander stuk wordt oversprongen. Met deze sprong kan meteen een ander stuk worden aangevallen, niet zozeer in de hoop deze aanval te winnen, alswel om te achterhalen wat voor stuk het is (of in de jacht op de vlag). [In de oorspronkelijke regels mocht deze sprong niet gebruikt worden om direct aan te vallen.] - 5 mineurs en 6 bommen. De mineurs zijn de enige stukken die een bom onschadelijk kunnen maken. De bommen kunnen niet verplaatst worden, maar elk stuk (behalve de mineur) dat ze aanvalt, verliest direct, terwijl de bom actief blijft. Als een mineur een bom aanvalt, dan wordt de bom verwijderd. De mineurs zijn dus erg belangrijk, want als een vlag volledig door bommen is omringd, is de mineur de enige die een doorgang kan verschaffen. - 1 spion. Met dit stuk kan de vijandelijke maarschalk worden verschalkt. Daarbij moet de aanval wel vanuit de spion worden gedaan, want de spion verliest namelijk van elk stuk dat hem aanvalt. Heel erg kwetsbaar, maar tegelijk ook zeer belangrijk. - 1 vlag. Hier draait het allemaal om. Zodra je de vijandelijke vlag hebt veroverd, heb je het spel gewonnen. Zodra een van de partijen de vijandelijke vlag heeft veroverd, heeft hij het spel gewonnen. Je hebt echter ook gewonnen als je tegenstander geen enkele zet meer kan doen. Het uitschakelen van alle bewegende vijandelijke eenheden is dus ook voldoende. Vaak worden stukken van de tegenstander in een val gelokt. Ze kunnen hun lot dan nog enkele beurten ontlopen, maar omdat zetherhaling van meer dan 5 zetten niet is toegestaan, zal uiteindelijk een andere zet moeten worden gespeeld, die tot het verlies van het stuk zal leiden.

Variaties

Men kan natuurlijk het aantal stukken aanpassen naargelang dat je spelers hebt. Een aangename variatie is als men dit op bergen of duinen gaat spelen.

van Andy Roose, WJ/1517, Chiro Jomego, Roeselare

Duur: 60 minuten
Groepen: 2
Intensiteit: 3
Leeftijd: van 10 tot 99 jaaar
Spelers: van 12 tot 99
Soort: bosspelen
Terrein: bos
Thema's: andere