Cubaspel

o Doel Voor Cubanen: Zoveel mogelijk levensmiddelen verzamelen Voor Amerikanen: Aanslagen plegen op Cuba en levensmiddelentransport van Cubanen zoveel mogelijk bemoeilijken o Spelregels Zowel de Cubanen als de Amerikanen bouwen een kamp. In het kamp van de Cubanen bevindt zich Fidel Castro (leiding) in het kamp van de Amerikanen bevindt zich Bush (leiding). Deze kampen moeten op grote afstand van elkaar liggen. Aan het kamp van de Cubanen bevindt zich de Cubaanse vlag binnen een cirkel afgebakend met touw. (ongeveer 2m diameter). In het Amerikaanse kamp bevindt zich de Amerikaanse vlag. De Cubanen krijgen elk 20 pesos van Fidel Castro. Hiermee lopen ze naar het Amerikaans kamp. Hun geld (20 pesos) wordt afgegeven aan Bush in ruil voor een raadsel en/of een opdracht. Sommige opdrachten en raadsels zijn bijna onmogelijk op te lossen, dit om de valsheid van Bush aan te tonen. Kunnen de Cubanen een bepaalde opdracht of raadsels goed oplossen, krijgen ze daarvoor in ruil van Bush levensmiddelen. Bush (leiding) kan het spel zowat sturen door gemakkelijk of moeilijke opdrachten te geven. De Cubanen verstoppen deze bonnen op een bepaalde plaats van hun lichaam/kledij. Nu moeten ze proberen deze bonnen terug naar hun kamp te brengen, maar ze kunnen hun bonnetjes kwijtspelen aan Amerika. De Amerikanen proberen de Cubanen te tikken, als ze getikt zijn, zegt de Amerikaan 3 bepaalde plaatsen van het lichaam (bv.: achter het oor, in de schoen, in broekzak). Bevindt zich op één van deze plaatsen een bonnetje dan moet deze afgegeven worden! Wanneer ze de bonnen veilig terug hebben kunnen brengen naar Cuba, krijgen ze opnieuw 20 pesos om nieuwe levensmiddelen te vergaren. 2de 'functie' van de Amerikanen De Amerikanen mogen tijdens het volledige spel aanslagen op het kamp van de Cubanen plegen. Dit moeten ze doen door de vlag van de Cubanen te stelen. De Cubanen bewaken deze vlag, maar mogen niet in de cirkel rond de vlag komen zolang er geen Amerikaan zich in de cirkel bevindt. Vanaf het moment dat dit wel zo is, mogen de Cubanen in de cirkel komen en hun vlag verdedigen door de Amerikaan te tikken. De getikte Amerikaan moet bij een mislukte aanslag terugkeren naar het Amerikaanse kamp. Kan een Amerikaan de vlag meenemen moet Fidel één van de verzamelde levensmiddelen afstaan aan de Amerikaan en wordt de vlag terug geplaatst. Rol van één van de vijf: Deze persoon zal dus de Cubanen proberen te helpen. Dit doet hij door de Amerikaanse aanslagen te verhinderen. Hij doet dit door eerst Fidel Castro te verwittigen dat hij hem zal helpen. Hij kan proberen de aanslagen te verhinderen door een signaal met Fidel en de andere Cubanen af te spreken als er een Amerikaan naar het Cubaanse kamp komt (bv.: op de grond vallen en 'au' roepen). Hij kan ook zelf een aanslag plegen en deze met opzet doen mislukken. De Cubaanse held moet dit natuurlijk zeer subtiel doen. Als Bush deze persoon kan aanduiden en bewijzen dat hij aan de verkeerde kant staat, wordt deze Cubaan opgesloten in het Amerikaanse kamp. Bush kan tijdens het spel slechts éénmaal gokken wie de infiltrant is. Hij meldt dit door een Amerikaan naar het Cubaanse kamp te sturen en de naam in het oor van Fidel Castro te fluisteren. Einde van het spel: Na een (zelf te kiezen) periode wordt het spel afgefloten en wordt er verzameld in het Cubaanse kamp. De vergaarde levensmiddelen worden geteld. Zijn er evenveel of meer levensmiddelen vergaard dan er Cubanen zijn dan zijn de Cubanen gewonnen (ze kunnen overleven). Zijn er minder levensmiddelen verzameld dan er Cubanen zijn dan hebben de Amerikanen Cuba klein gekregen. Zoals reeds gezegd, kan de leider die Bush speelt het spel sterk sturen door al dan niet gemakkelijke of moeilijke opdrachten te geven. Het ideale scenario is dat de Cubanen op het einde juist genoeg levensmiddelen hebben. Dit stemt het beste overéén met de realiteit, waar het Cubaanse systeem er ondanks de blokkade van Amerika nog altijd juist in slaagt om elke Cubaan op alle vlakken een menswaardige leven te geven.

Variaties

Bij oudere afdelingen kan men ook zeggen dat de Amerikanen geld mogen proberen te stelen van Fidel Castro en ook mogen de Cubanen proberen bonnen te nemen van de Amerikanen, dit om het spel extra spannend te maken. Bij jongere afdelingen raden we aan om de persoon die één van de vijf voorstelt weg te laten, omdat het anders wat ingewikkeld wordt.

Opmerkingen

Het kan interessant zijn een nabespreking te houden waar de problematiek wordt gelinkt aan het gespeelde spel.

Materiaal

  • 1 Cubaanse vlag
  • 1 Amerikaanse vlag
  • 10 m touw
  • veel pesos
  • veel raadsels en opdrachten
  • veel kaartjes met levensmiddelen
Duur: 60 minuten
Groepen: 2
Intensiteit: 4
Leeftijd: van 12 tot 82 jaaar
Spelers: van 10 tot 50
Soort: bosspelen
Terrein: bos
Thema's: andere