Is er nog plaats in de herberg?

SPELVERLOOP


Groepsindeling:


De groepsindeling zal plaatsvinden aan de hand van de meningen die werden gevormd omtrent de stelling.


Start van het spel:


Bruno Wyndaele start de activiteit door een korte inleiding te geven op de avond.Wat kunnen ze allemaal verwachten??

Ø Een verhaal

Ø Een stelling door Bruno Wyndaele

Ø De leden nemen een standpunt in t.o.v de stelling

Ø Er kan gediscussieerd worden rond de aangeduide tafel met de mensen die je mening delen.

Ø Na een 5 tot 10 tal minuten wordt een studiogast aangeduid die bij Bruno z’n gedeelde standpunt gaat verdedigen.

Ø De bedoeling is om de neutrale leden te overtuigen van z’n gelijk (voor of tegen)

Ø Na een 5 tot 10 tal minuten moet de neutrale persoon dan een standpunt innemen, voor of tegen de stelling.

Ø Een nieuw thema wordt behandeld.


Het verhaal kan gebracht worden op verschillende manieren:

Ø Gelezen

Ø Een lied die wordt beluisterd

Ø Powerpoint presentatie

Ø Een toneel

Ø Een videofragment

Ø …


Tijdens de gesprekken rond de tafel kan eveneens wat achtergrondmuziek opgelegd worden.Dat zorgt voor een gemoedelijke sfeer.Wanneer de muziek stopt kan de ‘studiogast’ naar Bruno gaan.


Tussen de verschillende verhalen kan gebruik gemaakt worden van iets ontspannend:

Ø I.p.v een muziekgroepje kan er meegezongen worden op het KLJ lied, het jaarthemalied,…

Ø Een mini-opdracht


Speleinde:

Het einde kan een verrassend plot zijn door het bestuur!Doe je deze activiteit rond de kerstdagen, dan kan een kerstdineetje een toffe afsluiter zijn… .Is er nog plaats in de herberg??


Situaties:


Situatie 1:

Neem nu Malika …Als negenjarig meisje komt ze op woensdagnamiddag in het buurthuis spelen.Na de Koran-les is het een welgekomen ontspanning voor haar.Rita, de kinderwerkster, schenkt haar extra aandacht tijdens het spel.Ze weet dat Malika thuis niet zo vaak de kans krijgt om te knutselen, dat de grote familie te eng behuisd is om ieder kind aan zijn trekken te laten komen.Maar voor Rita zijn er tientallen Malika’s die namiddag.En bovendien nog twaalf Mohammeds.Elk van hen vraagt haar aandacht, elk van hen heeft ze nodig, heeft er recht op.

Op dinsdag en donderdag staan de Malika’s en de Mohammeds om 16.30umet hun huistaak voor de deur van het buurthuis.Thuis is er geen enkel plekje om de taak zorgvuldig te maken.Er is niemand om een vraag te beantwoorden, iets toe te lichten.Vader en moeder spreken nauwelijks Nederlands en scholing was er voor hen helemaal niet bij.Een extra uitleg en steuntje zijn welkom, de kinderen hebben immers vaak taalproblemen en missen op die manier steeds de boot.


Stelling:“Het is goed dat de Belgische bevolking investeert in haar begeleiding van migranten.Zij hebben er recht op.”

Ø Voor

Ø Tegen

Ø Neutraal


Situatie 2 :

In ’68 ben ik samen met mijn ouders, broers en zussen naar België overgekomen.Ik ben het oudste kind thuis.En daar ik een meisje ben, wil dit ook zeggen dat het huishouden en de opvoeding van mijn kleinere broers en zussen in mijn handen ligt.

Tot mijn negentiende ben ik naar school mogen gaan.Ik heb nu een diploma van middelbaar onderwijs.Ik had wel graag verder gestudeerd maar mijn ouders vonden dat ik als vrouw al voldoende gestudeerd had.En op de leeftijd van 19 jaar heb je belangrijkere dingen te doen dan te studeren.Je moet aan je toekomst denken.En de toekomst van een Algerijns meisje is een huwelijk met een man voor wie ze moet zorgen en met wie ze samen kinderen moet krijgen.Kortweg, mijn toekomst zoals mijn ouders deze voorbereiden, ligt aan de haard.

Maar ik wil niet uitgehuwelijkt worden.Ik wil bewijzen dat ik ook iets kan presteren.Nu ik niet verder mag studeren, wil ik op een andere manier bewijzen.Door te werken en een inkomen te hebben.

Ik heb via vakantiewerk geleerd dat een financiële inbreng in het leven van een Arabische vrouw heel wat veranderingen kan teweeg kan brengen.Het is een middel om jezelf te laten gelden t.o.v je familie.Via werk kan ik misschien het idee om mij uit te huwelijken voor een tijdje verschuiven.

Stelling:“Migrantenjongeren moeten zich volledig aan onze levenswijze aanpassen, willen ze hier aanvaard worden.”

Ø Voor

Ø Tegen

Ø Neutraal


Situatie 3:

Mijn naam is Hamdi en ik ban van Marokkaanse nationaliteit.Ik ben 22 jaar oud.In juni ’81 ben ik gestopt met naar school gaan.Tot mijn vierde moderne heb ik volgehouden maar daarna zag ik het niet meer zitten.Ik had mij bij de VDAB ingeschreven nog voor ik de school verliet.In de meer dan drie jaar die ondertussen voorbij zijn, heb ik geen enkele werkaanbieding van de VDAB gekregen.

Ik zou niet meer weten hoeveel schriftelijke sollicitaties ik in het begin geschreven heb, voor gelijk welk werk.Geen enkele van deze sollicitaties is ooit beantwoord geweest.Ik solliciteer niet meer en zoek echt geen werk meer.Wat voor zin heeft het nog, na drie jaar zoeken?Wat voor zin heeft het nog te schrijven als ze zelfs de moeite niet doen om terug te schrijven?Het is alsof je met muren correspondeert.


Stelling:“Migranten en Belgen zouden evenveel kansen moeten hebben op de arbeidsmarkt.”

Ø Voor

Ø Tegen

Ø Neutraal



TIP:

Je kan zelf nog wat tof materiaal samen zoeken en daar rond een stelling deponeren!

Materiaal

SPELVOORBEREIDING
Materiaal:
ü Een zetelhoek
ü Drie tafels
ü Stellingen
ü Beeld - of geluid - of projectiemateriaal (uitleendienst)
Uitnodiging:
De VRT vraagt KLJ’ers om in het programma ‘De laatste show’ hun mening te geven omtrent een actueel thema nl.Migratie.Deze uitnodiging wordt uiteraard voorzien van het juiste logo, de handtekening van Bruno Wyndaele,…
Eventueel kunnen de teksten reeds mee opgestuurd worden zodat ze niet hoeven te reageren op het ogenblik zelf maar reeds een onderbouwde mening kunnen geven.
Inkleding:
Het lokaal kent een centrale plaats waar de zetelhoek wordt geïnstalleerd.Daar kunnen de ‘studiogasten’ (lees: leden) plaatsnemen als ook de presentator.
Rondom staan drie tafels waarrond terug één bestuurslid en de andere leden zitten.Er is een tafel met mensen die neutraal staan t.o.v. het thema/de stelling alsook een tafel voor en tegen.

Bijlages

Duur: 90 minuten
Groepen: 1
Intensiteit: 2
Leeftijd: van 16 tot 99 jaaar
Spelers: van 10 tot 30
Soort: andere
Terrein: kleine ruimte
Thema's: multicultureel