Knetterende kastanjes
Het is die tijd van het jaar! Kwebbel en Knabbel houden hun jaarlijkse wedstrijd om het meeste kastanjes poffen. Wie zal dit jaar de kastanjekoning.in worden?
DOEL VAN HET SPEL
Het vuur zolang mogelijk aan houden om zoveel mogelijk kastanjes te poffen.
VOORBEREIDING
• Verzamel op voorhand veel tamme en wilde kastanjes.
• Voorzie een vuurplaats en het nodige materiaal (hout, lucifers, gamellen, ovenwanten, water, enz.). Heb je dat niet? Geen probleem, je kan de tamme kastanjes ook poffen op een bakplaat of in een pan. Pas het spel dan een beetje aan.
• Veilig met vuur?
• Zet emmers water klaar naast de vuurplek om te blussen wanneer nodig.
• Lees de veiligheidsfiche ‘Vuur’ op de Chirosite
• Maak duidelijke afspraken over vuur maken.
VERDELING IN PLOEGEN
Elke aspi neemt één kastanje: een tamme (eetbaar) of wilde (niet-eetbaar). De tamme herken je aan het stekelige omhulsel, de kastanje zelf heeft een pluisje bovenaan. De wilde kastanjes hebben een dikkere schil met minder stekels, en de kastanjes zelf zijn ronder, harder en hebben geen pluisje. De groep met de tamme kastanjes zijn de Kwebbels, zij strijden tegen de groep met de wilde kastanjes, de Knabbels.
SPELVERLOOP
Kwebbels en Knabbels strijden tegen elkaar om materiaal zoals extra hout, lucifers of papier te verzamelen en kastanjes te winnen. De ploeg die op het einde het meeste gepofte kastanjes heeft, mag zich tot de kastanje-koning.in kronen.
OPDRACHTEN OM KASTANJES TE WINNEN
Kastanje-klop (conkers)
Iedereen krijgt één wilde kastanje en boort er een gaatje door. Zo kan je de kastanje aan een touwtje van ongeveer 60 cm lang hangen. Het spel gaat als volgt:
Knabbel gaat tegenover Kwebbel staan, die het touwtje met de kastanje met een gestrekte arm voor zich houdt. Knabbel krijgt nu één poging om met zijn kastanje tegen de kastanje van Kwebbel te slaan. Raak? Dan mag Knabbel nog eens proberen. Gemist? Dan is het aan Kwebbel. Het spel gaat door tot een kastanje van het touwtje valt. Wie een kastanje kan breken, verdient een extra kastanje en mag verder spelen.
Kastanjeroof
De aspi’s geven iedereen in hun team een nummer en zetten zich op een lijn, recht tegenover de andere ploeg. In het midden ligt een kastanje. Telkens de leid.st.er een nummer roept, moeten de deelnemers met dat nummer proberen de kastanje over de lijn van hun ploeg krijgen.
Kastanje dragen
De aspi’s moeten met een kastanje op een lepel een parcours afleggen. Afhankelijk van de moeilijkheidsgraad van het parcours kan je meer of minder kastanjes geven.
Kwartet
De aspi’s zetten zich in een cirkel. Iedereen krijgt vier kaarten. Als het fluitsignaal weerklinkt, leggen ze één kaart op de grond en schuiven ze in wijzerzin door naar de volgende kaart. Wie een kwartet heeft, gaat in het midden van de cirkel op hun buik liggen, de andere aspi’s volgen. De laatste op de mensenhoop valt af voor de volgende ronde. Blijf spelen tot er enkel spelers overschieten van hetzelfde team. Het winnende team krijgt een aantal kastanjes.
OPDRACHTEN OM MATERIAAL VOOR VUUR TE WINNEN
Vuurspreekwoorden raden
Iemand beeldt een aantal spreekwoorden over vuur uit, de anderen moeten die zo snel mogelijk raden.
Voorbeelden: ‘als een lopend vuurtje’, ‘als water en vuur’, ‘waar rook is, is vuur’, ‘je hand in het vuur steken’, ‘kastanjes uit het vuur halen’, ‘in vuur en vlam staan’, ‘een vurige relatie’, ‘op hete kolen zitten’, ‘met vuur spelen’, ‘voor iemand door het vuur gaan’, enz.
Hout en aansteker
Iedereen staat geblinddoekt in een veld, want zonder vuur zie je niets als het donker is. Van elk team wordt één iemand in het geniep aangeduid als aansteker, de rest is hout. Iedereen loopt rond in het kleine veld. Als hout tegen hout loopt, gebeurt er niets. Als hout tegen een aansteker loopt, roept de aansteker “BURN”. Op dat moment is het houtblok opgebrand en verlaat die het speelveld. Het spel gaat verder tot er maar één houtblok overschiet of alle houtblokken van hetzelfde team zijn. Het team dat overblijft, wint extra materiaal.
Luciferspel
Er liggen 24 lucifers (of iets anders) op de grond. De bedoeling is om de laatste lucifer niet te nemen. Per beurt mag een team één tot drie lucifers wegnemen. Wie de laatste lucifer wegneemt, heeft verloren.
Vuisten
Elke aspi krijgt drie lucifers. Als de leid.st.er zegt “VUISTEN RECHTS” nemen de spelers een aantal lucifers in hun rechterhand en leggen ze die als een gesloten vuist op tafel. Iedereen mag nu gokken hoeveel lucifers er in totaal in de handen zitten. Elke lucifer meer of minder is een strafpunt. Spreek af bij hoeveel strafpunten je afvalt, bv. in de eerste ronde bij vijftien strafpunten, in de tweede ronde bij tien, enz. Speel verder tot er enkel leden van één ploeg overblijven.
EINDE VAN HET SPEL
Wie het meeste kastanjes kan poffen, wint! En nu? Smullen maar!
Onverantwoord spelen met vuur? Dat is niet oké. Vuur als onderdeel van een spel kan wel, aangepast aan de leeftijd van de leden en onder veilige omstandigheden. Aspi’s kunnen een vuur aan houden en er eten op maken.
Uit Dubbelpunt 'K-editie' oktober 2025.
Uit Dubbelpunt 'K-editie' oktober 2025.
Materiaal
Tamme en wilde kastanjes • Materiaal om vuur te maken (papier, hout, aanmaakblokje, lucifers, enz.) • Touwtjes en kleine (hand)boor om een gat in de kastanjes te maken • Blinddoeken • Lepels • Parcoursopstelling • Kaartspel
Duur: 140 minuten
Groepen: 2
Intensiteit: 2
Leeftijd: van 16 tot 18 jaaar
Spelers: van 2 tot 30
Soort: Avontuurlijk
Terrein: buiten
Thema's: Vuur , Chiro , da's lekker
Groepen: 2
Intensiteit: 2
Leeftijd: van 16 tot 18 jaaar
Spelers: van 2 tot 30
Soort: Avontuurlijk
Terrein: buiten
Thema's: Vuur , Chiro , da's lekker