15 seconden
Voorbereiding
Baken een rechthoekig veld af als speelterrein. Verdeel de groep in twee gelijke ploegen. Ploeg A start in het veld, ploeg B erbuiten maar allemaal aan één kant.
Doel
Ploeg B wil met zo veel mogelijk mensen aan de overkant van het veld geraken. Ploeg A werkt hen tegen door ploeg B tegen te houden of vast te grijpen.
Spelverloop
Een leid.st.er geeft een fluitsignaal om het spel te starten. Na dat fluitsignaal loopt iemand van ploeg B het veld in. Ze mogen wandelen of lopen en proberen aan de overkant te geraken. Ploeg A houdt hen tegen door hen vast te houden. Elke 15 seconden fluit de leid.st.er en komt er iemand van ploeg B bij in het veld. Zij kunnen onmiddellijk overlopen of in het veld blijven om ploeggenoten te helpen om los te geraken. Eenmaal iemand van ploeg B over de achterlijn en dus buiten het speelveld is, mag die niet opnieuw het veld betreden om te helpen. Als de laatste speler van Ploeg B in het veld is, fluit de begeleid.st.er een laatste keer. Iedereen krijgt nog twee minuten om vrij te geraken en over te lopen.
Einde van het spel
Na twee minuten tel je hoeveel mensen de overkant bereikt hebben en wisselen de teams van rol. Ploeg A moet nu overlopen en ploeg B moet dat verhinderen. Welke ploeg wint door het meeste tegenstanders tegen te houden?
__________
Risicovol spelen?
In dit stoeispel leren leden hun eigen grenzen én die van anderen kennen. Ze oefenen in vertrouwen, inschatting en respect tijdens fysiek contact. Een gecontroleerde vorm van spelen met impact en stoeien versterkt zelfvertrouwen, weerbaarheid én het groepsgevoel. Daar zet de Chiro graag op in!
Risicovol spelen is een pijler van het jaarthema AvontuurLeuk (2024-2025)
Materiaal
Een fluitjeGroepen: 2
Intensiteit: 5
Spelers: van 4 tot 100
Soort: loopspel
Terrein: grasveld
Thema's: Tussendoortje