Schietspel

Losmakertje/Groepsverdeling

We spelen pang pang met namen.

Wanneer iemand er aan is, moet deze persoon naar de flesjes gaan en een pingpongballetje van de flesjes schieten met een waterpistooltje. Afhankelijk van de nummer worden ze in een groep verdeeld.

 

 

Doel

De groep wordt in 3 verschillende teams verdeeld. Elk team gaat in het bos een kamp bouwen. Vanaf het startsein mogen de deelnemers in het bos trekken.

Elk team krijgt verschillende materialen om te schieten (blaaspijpjes, dartspijltjes, katapulten, …). De rangorde wordt bepaalt:

  1. Dartspijltje
  2. Katapult met verf
  3. Blaaspijpjes met verf
  4. Tennisbal met verf
  5. Spuitjes met waterverf
  6. Rekje met verf

(Aantal materialen: 1/dlnmr + 5)

 

In het bos hangen schietrozen. De rozen hebben elk een kleur. Je kan punten verdienen door te scoren in de roos. Wanneer je er zelf aan wordt geschoten door de andere, dan wordt er gekeken wie het hoogste scoort in de rangorde. De andere moet zijn materialen afgeven aan de winnaar en nieuwe materialen gaan halen.

Per team staat een begeleider bij de roos. Als er gescoord wordt, worden de punten uitgedeeld. Hoe hoger de rang worden er meer punten uitgedeeld. De begeleider noteert de punten, deze worden op het einde samen geteld.

Op het fluitsignaal moet elk team zijn/haar roos verplaatsen.

Een team kan extra materialen krijgen door een opdracht te doen aan de put.

De put is helemaal donker en hierin liggen materialen verstopt.

Als ze aan de put komen, moeten ze een opdracht doen om seconden te winnen. Zoveel tijd krijgt de persoon om te zoeken in de put.

 

Opdrachten om seconden te winnen (opdrachten liggen uitgeschreven op A4 papier, als ze aankomen gooien ze hun schoen als een slinger (aan de veter – 3x draaien). Het blad waarbij ze het dichtste eindigen moeten ze uitvoeren):

  • Lepel in glas flippen
    • Lukt het van de 1e keer à 1 minuut
    • Lukt het van de 2e keer à  50 s
    • Lukt het van de 3e keer à 40 s
    • … 
  • Pingpongbal in eierdoosje botsen vanaf 3m afstand.
    • Lukt het van de 1e keer à 1 minuut
    • Lukt het van de 2e keer à 50 s
    • Lukt het van de 3e keer à 40 s
    • … 
  • Stapel bekers van 1 kleur met 1 andere. De andere kleur begint onderaan, ze moeten steeds 1 voor 1 de bekers naar onder verplaatsen tot de andere kleur weer onderaan zit. Ze krijgen hiervoor 1 minuut. De tijd stopt wanneer ze klaar zijn, de seconde die over blijven, mogen ze gaan zoeken.
  • ...
  • Bottleflip
    Ze krijgen hiervoor 1 minuut. De tijd stopt wanneer ze klaar zijn, de seconde die over blijven, mogen ze gaan zoeken
  • ...
  • Gooi een natte spons achteruit door de benen in een emmer die op een paar stappen achter jou staat.
    • Lukt het van de 1e keer à 1 minuut
    • Lukt het van de 2e keer à 50 s
    • Lukt het van de 3e keer à 40 s
    • … 
  • M&m’s sorteren

Ze krijgen hiervoor 1 minuut. De tijd stopt wanneer ze klaar zijn, de seconde die over blijven, mogen ze gaan zoeken

  • Hoger lager
    • Twee kaarten juist à 10 s
    • Vier kaarten juist à 20 s
    • Zes kaarten juist à 30 s
    • Acht kaarten juist à 40 s
  • ...
  • Het alfabet achterstevoren opzeggen
    • 1 poging à 60 s
    • 2 pogingen à 40 s
    • 3 pogingen à 20 s

 

Materiaal

- Waterpistooltje - Flesjes - Pingpongballetjes - 3 schietrozen - 12 dartspijltjes - 16 katapult - Veel blaaspijpjes - Veel tennisballen - Veel spuitjes - Veel rekjes - WC-papier - 3 emmers waterverf - Fluitje - Doeken om het donker te maken. - Timer - Opdrachten op A4 papier - Lepels - Glazen - Pingpongballen - Eierdoosje - 20 bekers in 1 kleur - 1 beker in een andere kleur - Flesje van 50 cl - Natte spons - Emmer - M&m’s - Kaarten - 1 schietroos - Verf
Duur: 120 minuten
Intensiteit: 2
Terrein: eventueel met bos
Thema's: Kermis