Alice in Klankland
Alice in Klankland
In dit spel gaan we op avontuur in Klankland, een magische plek waar geluiden en klanken tot leven komen. Vandaag ontdekken de rakwi’s de verborgen muziek in alles om hen heen en zetten ze die om in een betoverend verhaal. Maar let op voor de Stiltekoningin, zij haat lawaai en wil het geluid uit de wereld verbannen.
Doel van het spel
De rakwi’s slagen in hun avontuur in Klankland als ze allemaal hun betoverend verhaal kunnen brengen en zo de Stiltekoningin kunnen verbannen.
Materiaal
Een kegel met alarm
Een aantal alledaagse voorwerpen (bezems, stoelen, enz.)
Veel speelkaarten, enkel de beeldjes en de azen
Spelverloop
De rakwi’s gaan op ontdekking door Klankland. Daar zullen ze een aantal figuren ontmoeten die hen iets bijleren over die magische plek. Maar het is opletten geblazen voor de Stiltekoningin. Wanneer zij in de buurt is, gaat er een alarm af door een kegel. De rakwi’s moeten zich dan zo snel mogelijk verstoppen, want als de Stiltekoningin (iemand van de leiding) hen ziet, moeten ze stilzwijgend naar de volgende figuur gaan.
Bij de gekke trommelmaker
Klanken zoeken met materiaal
Opdracht: het object
Iedere rakwi kiest een willekeurig voorwerp uit de omgeving. Zorg dat de andere spelers je voorwerp niet zien. Zij moeten raden welk voorwerp het is als je er geluid mee maakt.
De accordeonkat
Klanken zoeken met eigen lichaam
Opdracht: pictionary met geluid zonder uit te beelden
Verdeel de groep in ploegjes van drie of vier spelers en geef hen een thema dat ze moeten nabootsen via geluid. Voorbeelden: de jungle, op het strand, de supermarkt. Ze mogen enkel klanken maken met hun lichaam en uiteraard geen woorden uitspreken. De andere rakwi's moeten raden waar het ploegje is.
Tip: Laat de Stiltekoningin langskomen na dit spel.
Rhythm is a dancer
Dansen op verschillende ritmes
De Stiltekoningin houdt van kaartspelletjes omdat de meeste mensen dan rustig zijn. Maar wat zij niet weet, is dat haar onderdanen stiekem muziek maken met de speelkaarten. Laat de rakwi’s allemaal een kaart trekken. Het beeldje op de kaart staat voor een bepaald geluid dat je met je lichaam kan maken. Het ritme mag de speler zelf bepalen. Laat de rakwi’s met alle bewegingen die ze in hun bezit hebben een lied maken.
Bewegingen per kaart:
Boer: op je borst slaan
Dame: op je bovenbenen slaan
Koning: knippen met je vingers
Aas: klappen
De tweeling
Verhalen verzinnen met geluiden en ritmes
Verdeel de groep in twee teams. Elk team krijgt een gekend verhaal, bijvoorbeeld Roodkapje, dat ze moeten uitbeelden met geluiden en ritmes. Daarvoor kunnen ze de muzikale elementen gebruiken die ze eerder geleerd hebben. Ze mogen muziek maken met voorwerpen, hun lichaam en hun stem (geen woorden). Let op: niet in gebaren!
Kan de andere ploeg raden over welk verhaal het gaat?
Tip: Laat de Stiltekoningin langskomen na dit spel.
De geniale geluidenmaker
Een eigen muzikaal spektakel
De geniale geluidenmaker kan ervoor zorgen dat de Stiltekoningin van haar troon wordt gestoten. Daarvoor heeft hij de hulp van de rakwi’s nodig. Deel de groep op in teams van drie of vier rakwi’s. Elk teampje moet aan de hand van klanken, geluiden en ritmes een scenario uitschrijven van hoe ze de Stiltekoningin kunnen verslaan. Let op: wie door de koningin getikt werd, mag geen geluid maken met hun stem. Na tien minuten mag elk team het uitgewerkte scenario opvoeren.
Einde van het spel
Het spel eindigt wanneer beide groepen hun verhaal uitgebeeld hebben met geluiden en ritmes. De geniale geluidenmaker kan de Stiltekoningin verjagen en vanaf dan is muziek weer toegestaan in Klankland. Er zijn geen specifieke winnaars, maar het gaat om de samenwerking en creativiteit van de rakwi’s tijdens hun ontdekkingsreis.