Het grote plan van Megaslechterik

Oh nee! Megaslechterik heeft iedereen van hun sterke eigenschappen beroofd! Megaslechterik heeft ineens de benen genomen en is nergens meer te vinden. Alle talenten zijn dus ineens verdwenen, niemand is nog ergens goed in! Kunnen de ribbels iets doen om iedereen te helpen?

Uit Dubbelpunt september 2022

In het kort

In dit spel gaan de ribbels op tocht. Ze gaan namelijk op zoek naar de dief van alle talenten, Megaslechterik. Verspreid over het dorp vinden ze pijlen en aanwijzingen. Onderweg spelen ze spelletjes om aan te tonen dat de ribbels wel nog talenten hebben en dat het plan van Megaslechterik dus gefaald is.

 

Voorbereiding

  • Hang in het dorp pijlen op of teken ze met krijt. Dit spel kan ook in een bos of in een park gespeeld worden. Op sommige locaties vinden de ribbels geen pijl maar een aanwijzing. Dat kan bijvoorbeeld “ga richting de bakker” zijn.
  • Op een viertal op voorhand bepaalde locaties (waar het mogelijk is om het onderstaande spel te spelen) hangt de leiding een duidelijk herkenningspunt op, bijvoorbeeld een lint. Op die locaties tonen de ribbels hun talenten.
  • Voorzie een piepschuimballetje voor elke ribbel voor het spel rond creativiteit.

 

Spelverloop

Hieronder staan de spelen uitgelegd die de ribbels op de locaties gaan spelen en de bijbehorende talenten die ze kunnen tonen.

 

Talent voor sport

De hele groep staat in een kring. Iemand heeft de bal vast, bijvoorbeeld Io. Die geeft de bal in wijzerzin door en begint rond de cirkel te rennen. Intussen wordt de bal verder doorgegeven. Als Io rond de cirkel kan lopen voordat de bal rondgegaan is, blijft die staan. Als de bal als eerste de cirkel rond gegaan is, valt Io af en gaat die buiten de cirkel zitten met de benen vooruit. De spelers in de kring blijven staan, zodat de kring even groot blijft. De volgende speler, bijvoorbeeld Sabina, moet nu tijdens het rennen over de benen van Io springen. Wie als laatste overblijft, wint het spel.

 

Talent voor denken

De ribbels krijgen enkele raadsels voorgeschoteld waar ze een antwoord op moeten vinden. Voeg zeker enkele raadsels toe als de groep de antwoorden te snel vindt.

  • Jantjes moeder heeft drie kinderen. Kwik, Kwek en ...?
  • Waarom zijn vissen zo slim?
  • Welk woord van vier letters wordt korter als je er twee letters aan toevoegt?
  • Wat is blauw en niet zwaar?

 

Antwoorden: Jantje, omdat ze in een school zwemmen, kort, lichtblauw

 

Talent voor creativiteit

Elke ribbel krijgt een bal van piepschuim. Die versieren ze zodat die op een pokébal lijkt. Daarna gaan ze een Pokémon vangen. Met de leiding speel je de Pokémons. Je gaat op het terrein staan en de ribbels moeten hun bal zo dicht mogelijk bij jou gooien. Als de bal je raakt, mag je die wegslaan. Wie van de ribbels kan jou vangen?

 

Talent voor geduld

De ribbels moeten heel stil blijven liggen terwijl de leiding op de uitkijk staat. Zie je een ribbel bewegen, dan valt die af. De laatst overgebleven ribbel wint het spel.

 

Talent voor humor

Iemand van de leiding is zo sip geworden dat die niet meer kan lachen. Kunnen de ribbels daar iets aan doen door een leuke mop te vertellen?

 

Einde van het spel

Het spel eindigt wanneer de groep weer op het startpunt aankomt. De ribbels hebben het dorp verkend en de plaatsen eens gezien waar jullie Chirogroep kan spelen. Een memorabel aandenken zou nu een talentenkaart kunnen zijn. De ribbels krijgen een identiteitskaart met hun naam en eventueel een foto op. Dat is het bewijs dat ze allemaal het beste talent ooit hebben: ze behoren namelijk tot de leukste jeugdbeweging van de wereld! Hang die kaarten op in het lokaal als versiering.

 

 

Duur: 120 minuten
Intensiteit: 2
Leeftijd: van 6 tot 8 jaaar
Soort: tocht
Terrein: Dorp
Thema's: talenten