Het vak spel
Dit werd in een kleine groepgespeeld van slechts drie leden, maar verschillende teams (vakken) tegen elkaar is ook een optie
De leden moeten de dag doorbrengen in een afgebakend veld. Hier zullen de verschillende opdrachten in moeten doen, per opdracht die ze tot een goed einde kunnen brengen wordt het veld ietsjes groter. Tegelijkertijd zullen ze ook moeten letten op de fluitsignalen!
De tippers worden in een afgebakend veld geplaatst. Voor ze er permanent in zitten, krijgen ze de kans om wat extraatjes in het vak te zetten. (Banken, stoelen, eten, spelmateriaal, …)
In het veld zelf ligt er een gecodeerde lijst met al het materiaal dat ze voor de opdrachten nodig zullen hebben. De tippers zullen er dus voor moeten zorgen dat ze al het nuttige in hun kleine veldje krijgen. Opmerking; er mag in het totaal maar 1 gsm in het vak liggen.
(Het is niet erg als ze niet alles in het veld krijgen, doorheen het spel zullen ze nog
de kans krijgen om uit het veld te geraken.)
Spelverloop
De leden starten in een vak van 1 op 1 meter, hierin zullen ze ook de speluitleg krijgen. Vervolgens krijgen ze 10 minuten de tijd om al het benodigde materiaal en extraatjes in het vak te krijgen. Om erachter te komen welk materiaal ze gaan nodig hebben voor het spel kunnen ze de verschillende raadsels oplossen die in het vak liggen.
Als de 10 minuten verlopen zijn moet iedereen terug in het veld zijn, wie te laat terug is zal het eerste uur met een handicap moeten verder spelen.
Zodra iedereen terug in het veld is begint het spel echt. Vanaf dit moment krijgen ze hun opdrachten en moeten ze letten op bepaalde signalen. Nadat de leden een opdracht goed uitvoeren, wordt het vak wat groter.
De Signalen; Tijdens het hele spel kunnen er een aantal signalen aan bod komen, bij het zien of horen van de signalen zullen de leden een bepaalde actie moeten uitvoeren. Gebeurt dit niet dan wordt het veld terug wat kleiner.
Als er één keer gefloten wordt mag niemand de grond raken
Als er twee keer gefloten wordt moet iedereen op de grond gaan liggen
Als er drie keer gefloten wordt moeten alle voorwerpen uit het vak gehaald worden
Elk uur, stipt op het uur, moet er iemand die geen tipper is in het vak zitten
Als de macarena wordt afgespeeld moet iedereen dansen
Om het half-uur moeten de tippers alle kegels tikken
Opdrachten
De leden krijgen enkele opdrachten voorgeschoteld. Voor elke opdracht die ze correct uitvoeren en tot een goed einde brengen, wordt hun vak iets groter. Ze krijgen een lijst met opdrachten. Daarnaast zijn er ook nog enkele opdrachten die uur afhankelijk zijn.
Eerste uur → geen spel
Tijdens het eerste uur moeten de leden vooral hun materialen in het vak zien te krijgen. Er is dus geen extra spel van toepassing
Vragen beantwoorden → Tweede uur
(materiaal; vragen en antwoorden, bal, emmer, timer, kaart met locaties vragen erop)
Overheen het terrein zijn verschillende vragen verstopt. Voor elke vraag waar ze het correcte antwoord terug bij het vak kunnen brengen, krijgen ze een groter vak. Voor elk fout
antwoord wordt het vak kleiner. De leden mogen per twee telkens 2 minuten buiten het veld. Dit is natuurlijk niet genoeg om naar de verste punten te gaan. Hoe verder de vraag hangt, hoe groter het veld gaat worden daarna. Wie te laat terug is mag niet meer meedoen met dit onderdeel en krijgt een tijdelijke handicap. Na elke 2 minuten krijgen de leden 1 minuut overleg tijd.
Om extra tijd te winnen mogen de achtergebleven tippers proberen om een bal in een emmer te gooien. Per bal krijgen ze 30 seconden extra.
Algemene kennis;
Wat is het adres van onze chiro?
A. Rietvennestraat 18
B. Nieuwstraat 23
C. Paalsteenstraat 8
Wiskunde;
Wat is de uitkomst van de som van de leeftijden van de leiding?
A. 39
B. 40
C. 42
Muziek;
Vul aan; zijn we niet allemaal …
A. Zo stoer als biefstuk met friet?
B. Unicorns en Dolfijnen?
C. Aan het dansen als een farao?
Geschiedenis;
Wat was vorig jaar het kampthema?
A. Homo Universalis
B. Gevangenis
C. Piraten
Aardrijkskunde;
De kampplaats ligt het dichtste bij …
A. Antwerpen
B. Gent
C. Leuven
Teamwork makes dreamwork → Derde uur
(Materiaal; verf, een lang touw)
Om te beginnen spelen we een klein spelletje in het vak. De leden mogen elk twee plaatsen op hun lichaam kiezen. Deze worden aangeduid met verf. Vervolgens moeten ze er voor zorgen dat ze alle verfvlekjes kunnen verbinden waardoor er een cirkel ontstaat.
Hierna zullen de leden met een touw aan elkaar gemaakt worden, op ongeveer dezelfde plekken als bij de verfcirkel.
Het volgende uur zullen ze op die manier moeten doorbrengen.
Maakt iemand zichzelf los tijdens het uur, verliezen ze al hun extra ruimte en wordt het terug een vak van 1 op 1 meter.
Blinde mol → Vierde uur
(materiaal; blinddoek, pen, papieren)
Overheen het veld worden verschillende papier gehangen. De leden mogen nu om de beurt geblinddoekt proberen om op elk papier een kruis te zetten met de pen in hun hand. Hiervoor krijgen ze telkens vijf minuten. Binnen deze tijd moeten ze ook op tijd terug in het vak geraken, anders tellen de papieren waarop een kruis gezet was in die ronde niet meer mee.
Kunnen ze op alle papieren een kruis zetten? Als het niet lukt verliezen ze hun ruimte.
De vloer is lava → Vijfde uur
De leden mogen een uur lang de grond niet aanraken, ook niet tijdens de verzameling of tijdens het eten. Ze zullen dus een manier moeten zoeken om hun avondeten te gaan halen of tot bij hun te krijgen.
Muziekkenners → Zesde uur
(materiaal: koptelefoon, gsm met muziek, raadsels die verwijzen naar liedjes)
Deze opdracht bestaat uit verschillende delen. De leden krijgen om te beginnen een lijst met allemaal platenhoezen van verschillende artiesten, als ze kunnen raden wie de artiest is dan spelen ze die artiest vrij voor het volgende gedeelte. Vervolgens kunnen ze als eerste een groter vak krijgen als ze de albums in chronologische volgorde kunnen leggen.
Vervolgens moeten ze één voor één naar voren komen en de koptelefoon opzetten. Ze moeten het liedje dat ze horen uitbeelden, zonder woorden te gebruiken. Als het lid met de koptelefoon praat, dan wordt het veld wat kleiner.
Per juist geraden liedje EN artiest wordt het vak wat groter.
Inschatten → Zevende uur
(materiaal: pen, springtouw, timer)
Hoe goed kunnen de tippers elkaar inschatten, hoe goed kennen ze elkaar? Bij deze opdracht, zullen ze elk een reeks beproevingen moeten doorstaan. En vervolgens inschatten wie het beste heeft gescoord op de beproeving. Raden ze het juist, dan wordt het vak groter, zo niet dan wordt het vak terug kleiner.
De beproevingen zijn:
Zo lang mogelijk muurzitten
Blad-steen-schaar tegen de leiding
Vragen-reeks zo correct mogelijk beantwoorden
Zoveel mogelijk keer touwtje springen binnen de minuut.
Zo snel mogelijk tussen twee kegels rennen
De vragenreeks:
- Wat is een zevende van een week? Een dag
- Ik heb een stok waarmee ik niet kan wandelen, welke? Een kapstok
- Uit welk land is de Sint oorspronkelijk afkomstig? Turkije
- Hoeveel nullen heeft een biljoen? Twaalf
- Hoe wordt de Engelse vlag nog genoemd? Union Jack
- Op de reeks 4, 10, 18, 28 volgt het cijfer? 40
- Bier met liefde gebrouwen, drink je met … ? Verstand
- Wat is de vierkantswortel van 121? 11
- Wat is 40% van 40? 16
- Wat betekent GMT? Greenwich Mean Time
- Hoe heet onze premier? Alexander De Croo
- Welk land heeft de Olympische spelen uitgevonden? Griekenland
- Welk dier staat op de vlag van Wallonië? Een Haan
- Wat heeft geen spiegelbeeld, geen schaduw en kan niet tegen de geur van knoflook? Vampier
- Hoeveel zijden heeft een pentagon? Vijf
Achtste uur
Na een hele dag zo dichtbij elkaar te hebben gezeten zullen we eens zien hoe goed de tippers elkaar kennen. De tippers gaan elk op een stoel zitten, met hun ruggen naar elkaar. Als er een vraag wordt gesteld moeten ze aanduiden wie ze denken dat het best bij die stelling/vraag past.
De vragen:
Wie zorgt voor de meeste rommel in de tent?
Wie mist haar ouders het meest?
Wie zou het snelste bij de toppers of kerels in de tent gaan liggen?
Wie heeft er stiekem een oogje op iemand van de leiding?
Wie zou de beste leider-figuur zijn?
Wie is het meeste bezig met haar uiterlijk?
Wie eet er het meeste?
Wie is de grootste luierik?
Wie is het duracell-konijn?
...
Opdrachtenlijst
- Een playlist samenstellen van allemaal liedjes waarbij als je de titels van elk liedje samen legt er een mop getoond wordt. (Een liedje mag niet twee keer herhaald worden)
- Zorg dat je met alle eerste letters van de voorwerpen in het vak het alfabet kunt vormen. (Q, X, Y moeten niet)
- Schrijf een rap over de tippers waarin de woorden; Tentententoonstelling, Wateroverlast, Romantisch en Handgel gebruikt worden (het liedje waarop mag zelf gekozen worden)
- Bouw een toren van 5 meter hoog in het vak
- 10 minuten lang mag er maar 1 voet op de grond staan
- Bouw een fort dat beschermt tegen de zon
- Maak een volledige outfit met het materiaal dat in het vak ligt
- Hou een ballon 10 minuten lang in de lucht (vasthouden mag niet)
- Gooi met je voet minstens 3 schoenen op tafel, deze schoenen moeten blijven staan, en dit binnen de minuut
- Pomp in het totaal 200 keer
- Doe in het totaal 200 sit-ups
- Doe in het totaal 200 kopje-rolls
- Maak een klerenketting die het hele vak omringd
- Kruip met de hele groep door een blad papier
- Tel tot 30 zonder overleg
- Zorg dat alle tippers een tattoo hebben (elk met een ander materiaal en op een andere manier gemaakt)
- Doe een klerenwissel, zorg dat elke tipper een andere outfit draagt.
- Drink de emmer water leeg
- Probeer 30 seconden lang niet te knipperen
- Wees een kwartier muisstil
- Lak alle nagels (zowel vinger- als teennagels)
- Geef elke tipper een zo gek en uniek mogelijk kapsel
- Schrijf een mooie en persoonlijke brief voor alle leiding, ook voor die niet aanwezig zijn
- Schrijf een mooie en persoonlijke brief voor alle tiptiens
- Maak een dansje op het liedje ‘Run the world (Girls)’ van Beyoncé en dans het met alle tippers.
- Zorg dat een BV een shout-out geeft naar ons tipper-instagram account
- Bemachtig een sjaaltje van elke afdeling zonder dat je het vak verlaat
- Slijp drie potloden tot er niks meer overblijft.
- Schilder een portret van alle aanwezige leiding, door je neus als penseel te gebruiken
- Zing het kamplied, maar jullie moeten elkaar woord om woord afwisselen
Materiaal
bal, emmer, timer, kaart, verf, touw, pen, papier, koptelefoon, gsm met muziek, bijlagen afgedrukt, tafel, ballon, zonnebrandcrème, stiften, kegels, elastieken, nagellakGroepen: 1
Intensiteit: 2
Leeftijd: van 10 tot 99 jaaar
Spelers: van 4 tot 99
Soort: samenwerkingspelen