Clash of Clans - bosspel

 

CONTEXT

CLASH OF CLANS

Er zijn 2 teams die elkaars dorp moeten verslaan. De dorpen beginnen allemaal met 100 procent. In hun kamp hangt/ ligt een kartonnen bord met daarop ballonnen vastgesplakt. Per ballon gaat er een paar percent af, dat percent zit in de ballon en mogen ze meenemen.

Bijvoorbeeld: een ballon is kapot en er zit 10 procent in, dan heeft het andere dorp al 10% van de vijand’s dorp verslaan.

Als er iemand in de vijand’s kamp terecht komt, moeten ze eerst hun kaartje tonen en ook afgeven aan de spelleiding die in het kamp staat. Per functie mogen ze iets anders doen, dus let daar op!

Rode draad: er liggen centjes verstopt in de dorpen, maar ook op het terrein. De kobolds moeten zoveel mogelijk centjes verzamelen, zo kunnen ze hun stadhuis upgraden. Hierbij moeten ze naar het laboratorium gaan. Als de centjes weg zijn, zal er bij 2 keer fluiten extra centjes rondgeslingerd worden.

Er liggen 50 centjes in elk kamp en 50 rondgeslingerd op het terrein.

- Kleiner dorp (kegels wat dichter zetten): 25 centjes?

- Een draak kopen: 40 centjes (uitgelegd in functiebeschrijving)

- De koningin: 70 centjes

Het einde van het spel is wanneer het ene team het dorp 100% heeft kunnen verslaan. Dit betekent dus alle ballonnen kapot geprikt.

Verschillende functies: 

Boogschutters (4) (kan veranderen door draak erbij te nemen): Enkel zij mogen het kamp binnen dringen en proberen de ballonnen kapot te schieten. (Doen we dit met dartpijltjes?) In de ballon zit een procent die zij moeten meenemen en bijhouden.

Tovenaar: Er is 1 tovenaar die spelleiding is . Zij kan iedereen aantikken en hun betoveren. Hierbij moeten ze allemaal hun kaartje afgeven (no matter welke functie). Deze zal duidelijk gemaakt worden door een fluovestje. Het wordt ook duidelijk gemaakt wanneer zij in het spel zit door een fluitsignaal.

De kobolds: De kobolds zijn diegene die opzoek gaan naar het goud in het andere kamp. Zij zijn enkel uit op goud en niks anders. Geen ballonnen dus! Ze krijgen 15 seconden om centjes in het kamp te zoeken en mee te nemen. Daarna moeten ze uit het dorp gaan en terug een functie gaan halen.

De draak: De draak kan andere leden aantikken en dan moeten zij hun kaartjes afgeven. Niemand anders kan elkaar aantikken dus je kan blijven rondlopen. Met de draak is het veel moeilijker om binnen te geraken in de kampen. (Net zoals de tovenaar maar als leden) Deze wordt wel bekend gemaakt door een fluovestje.

De koningin: De koningin kan de procenten terug winnen. Zij moet op zoek naar de andere boogschutters. Dit kan door de leden te tikken. Daarna doe je een duel tegen elkaar (hanengevecht, blad steen schaar), de getikte mag kiezen. Als de koningin gewonnen heeft, dan moet de andere zijn kaartje afgeven. Is het de boogschutter, dan krijgt de koningin 1 stukje procent terug die ze in een ballon terug mogen steken. 

Het laboratorium: In het laboratorium kunnen ze hun draak, koningin maken. Eerst moeten ze hun centjes afgeven en daarna nog een kleine opdracht doen. In het laboratorium staat iemand van de spelleiding (diegene dat tovernaar is). Deze staat goed verstopt.

 

 

 

 

 

 

 

Materiaal

Ballonnen Karton Punaises Dartpijltjes Fluovestjes Plaatjes van de functies Procentkaartjes Centjes
Duur: 120 minuten
Groepen: 3
Intensiteit: 2
Leeftijd: van 0 tot 21 jaaar
Spelers: van 0 tot 20
Soort: Bosspel
Terrein: bos/veld