Dubieuze kaarten
Een spel waar de samenwerkingsskills van de groep met een geheime opdracht op de proef worden gesteld.
Je verdeelt de groep in twee. Eén groep verlaat de ruimte zodat ze niets van elkaar kunnen horen. Het groepje dat blijft, stelt zich op aan de muur aan de overkant van de deur. In het midden van de ruimte leg je een stapel kaarten (de dubieuze kaarten).
Je gaat achtereenvolgens naar beide groepen en geeft hen de zelfde identieke opdracht, die als volgt luidt: " Gedurende het spel mag je met niemand spreken of tekens geven. De opdracht is om een zo groot mogelijk kaartenhuisje te bouwen". Bij het groepje dat al binnen is, vertel je dat ze pas mogen starten als het andere groepje ook binnen is.
Als het spel start, hou je je als begeleider afzijdig en observeer je het gedrag van de spelers. In het begin zal dit gedrag competitief en chaotisch zijn. Maar naarmate het spel vordert, zullen de spelers zich realiseren dat ze net zo goed kunnen samenwerken in plaats van met elkaar in de strijd te gaan.
Leg het spel stil en houd een nabespreking met de spelers.
- Hoe hebben ze de opdracht geïnterpreteerd?
- Waarom koos je wel/niet voor samenwerking?
- Welke afspraken maakte je binnen je team?
- Hoe voelt het om zo weinig te kunnen communiceren?
Variatie:
Je kan nog een tweede opdracht toevoegen voor de nabespreking. Bijvoorbeeld: alle kaarten naar 1 plaats in de ruimte brengen. Elke groep geef je een andere plaats in de ruimte.
Materiaal
- een spel kaarten, dat niet volledig hoeft te zijn
Duur: 10 minuten
Groepen: 2
Intensiteit: 2
Leeftijd: van 6 tot 60 jaaar
Spelers: van 5 tot 25
Soort: andere , groepsvormend
Terrein: binnen , buiten , binnen en buiten
Thema's: samenwerking , communicatie
Groepen: 2
Intensiteit: 2
Leeftijd: van 6 tot 60 jaaar
Spelers: van 5 tot 25
Soort: andere , groepsvormend
Terrein: binnen , buiten , binnen en buiten
Thema's: samenwerking , communicatie