Blind gekocht

De tito's zijn al jaaaaren op zoek naar een lokaal dat goed genoeg is voor al hun awesomeness, maar zonder resultaat. Nu het koud wordt buiten kunnen ze niet langer meer wachten. Daarom besluiten ze om een topmakelaar in te schakelen. Maar is dat wel zo slim?

In het kort

De tito's krijgen de keuze tussen drie makelaars (eventueel aan te passen naargelang hoeveel  titoleiding je hebt). Die makelaars proberen allemaal de klant (de tito's) binnen te halen, maar er is er maar één die het droomtitolokaal verkoopt en dus de juiste code van het slot op het titolokaal kan geven. Gedurende de namiddag kunnen de tito's tips verzamelen om te weten wie van de makelaars de waarheid spreekt.

Voorbereiding

  • Hang een slot op het titolokaal of draai het lokaal op slot met een sleutel.
  • Vul vijf dozen of vuilnisbakken: één met water, één met de telefoon, één met een paar ballen en één met x (afhankelijk van wat er beschikbaar is).
  • Verstop vijf dobbelstenen op het terrein (of meer, om het wat makkelijker te maken).
  • Leg de enveloppen voor opdracht drie verspreid op het terrein.
  • Zorg dat er voldoende verstopplekken zijn op het terrein.

Inkleding

De leiding speelt de makelaars. Zij zullen proberen de tito’s te overtuigen om voor hen kiezen als de makelaar die hen hun droomlokaal zal verkopen. Ieder van hen zegt dat zij het echte droomlokaal aanbieden, maar wie kunnen de tito's vertrouwen?

Rolletjes die je met de leiding kan opnemen:

  • Frank is 48 jaar, speelt saxofoon en heeft drie honden.
  • Omar is 26 jaar, speelt trompet en heeft een fietsenwinkel.
  • Yasmina is 19 jaar, speelt piano en heeft hoogtevrees.

Spelletjes en opdrachten

Opdracht 1: Er zijn vijf vuilnisbakken of gesloten dozen. De tito's moeten raden in welke van de vijf de kroonkurken zitten. Ze mogen één vuilnisbak een meter verschuiven. Ze mogen één vuilnisbak omver stoten. Ze mogen een telefoonnummer bellen (de telefoon zit in een van de vuilnisbakken) en ze mogen met hun oor tegen een vuilnisbak luisteren of ze iets horen. Voor de rest mogen ze de vuilnisbakken niet aanraken. Als ze raden waar de kroonkurken zitten, hebben ze gewonnen en krijgen ze een tip.

Opdracht 2: De tito's moeten zich verbergen op het terrein (zorg dat het een terrein is waar er veel verstopplekken zijn). Omar (gespeeld door de leiding) zit achter een doek. Hij heeft een koptelefoon met muziek op zodat hij de tito's niet kan horen. Tien seconden lang zit hij neer zodat hij de tito's niet kan zien. Zo kunnen ze dichterbij komen. De volgende tien seconden staat hij recht. Tito’s die hij kan zien, vallen af. Zo gaat het voortdurend verder. De tito's winnen de opdracht als een van hen op dichter dan een meter van Omar kan komen. (Bekijk wat er mogelijk is met het terrein hoe dicht ze kunnen komen.) De tito's moeten zelf tellen, Omar zegt niet wanneer de tien seconden voorbij zijn.

Opdracht 3: Het doel van de opdracht is om de tito's een bepaalde zin te laten zeggen ('dit is moeilijk'). Deel één van de opdracht krijgen ze in een envelop: ze moeten vijf dobbelstenen vinden en dan naar een andere locatie gaan. Daar ligt er een ander deel van de opdracht: ze moeten allemaal een hoofddeksel op hebben voor ze naar de volgende opdracht mogen die op een andere locatie ligt. Als een van hun hoofddeksels van hun hoofd valt tijdens een opdracht moeten ze allemaal stoppen en één minuut lang samen een liedje zingen. De volgende opdracht is dat ze het zinnetje 'ma mère est une femme' moeten vertalen. Als dat gelukt is, mogen ze verder naar de volgende opdracht. De volgende opdracht: werp een bal vijftien keer naar elkaar zonder hem te laten vallen. Je mag de bal niet vasthouden en iedereen moet de bal minstens een keer aanraken tijdens het spel. De laatste opdracht: zeg de zin 'dit is moeilijk'. Mochten ze die zin toevallig eerder al gezegd hebben tijdens een andere taak, dan stopt het spel daar al. Ze hebben een kwartier de tijd om de opdracht te doen lukken. Als het hen binnen het kwartier lukt, krijgen ze een tip.

Opdracht 4: De tito's willen de makelaars goed in de gaten houden. Als het één van hen lukt om dertig seconden niet te knipperen met de ogen krijgen de tito's nog een tip.

Einde van het spel

De tito's mogen één gok wagen. Ze overhandigen symbolisch hun stapel geld aan een van de drie makelaars. Die geeft hen een code of een sleutel. Als die juist is, kunnen ze binnen in hun droomtitolokaal. Als ze fout is, verliezen ze het spel en blijven ze lokaal-loos. Volgende week beter? 

 

Materiaal

Slot met sleutel/code Twee andere sleutels/codes Koptelefoon of oortjes waarmee ze naar muziek kunnen luisteren Timer Dobbelstenen (minstens vijf) Stapel speelgeld Kroonkurken
Duur: 120 minuten
Intensiteit: 2
Leeftijd: van 12 tot 14 jaaar
Spelers: van 2 tot 20
Soort: escape room
Terrein: binnen of buiten
Thema's: tito