Werven is geen kinderspel

Het spel bestaat uit 3 delen: 1/ Discussiespel 2/ Brainstormen 3/ Tips en ideeën meegeven - Good practices uitwisselen

Bron: workshop uit de kadermap "een maatje meer"

Doelstelling: Nieuwe manieren vinden om te werven.
 
Verloop: 

 In de Chiro leer je mensen kennen door samen te spelen, een ideale manier om vrienden te worden.  Breng daarom al je vrienden mee naar de Chiro.  

Het spel bestaat uit 3 delen:

  1. Discussiespel
  2. Brainstormen
  3. Tips en ideeën meegeven en goede voorbeelden

Discussiespel: Wat is werving?

De deelnemers krijgen stellingen voorgelegd.  Ze gaan over de verschillende onderdelen van werving en Chiro in het algemeen. Zet evenveel stoelen aan de ja-kant als aan de nee-kant. In totaal staat er voor elke deelnemer een stoel. Dan geef je een eerste stelling.  De deelnemers moeten ja of nee kiezen.  Zijn de stoelen aan één kant op, dan zijn ze verplicht de andere kant te kiezen.  Ze moeten argumenten zoeken voor de kant waar ze zitten en zo de stelling proberen te verdedigen.   

Stellingen

  • Eens Chiro, altijd Chiro
  • Als je geen lid geweest bent van de Chiro, kun je ook geen leiding zijn.
  • Een vriendjesdag werkt enkel voor -12-jarigen.
  • Eens een tekort aan leiding, altijd een tekort
  • Flyers en affiches, dat werkt niet als wervingsactie: mensen lezen dat niet.
  • Opvallen is de boodschap.  Slecht nieuws is niet erg, zolang er maar gepraat wordt over de Chiro.
  • Samen spelen en plezier maken is belangrijk en dat zorgt voor extra vrienden en zo voor extra leden.
  • Je hebt nooit te veel leden - 16-jarigen kun je niet meer werven.
  • Ouders zijn belangrijker om leden te vinden dan vrienden.
  • Arme kindjes zijn welkom maar niet te veel.
  • Keti's en aspi's willen geen nieuwe leden in hun groep.
  • Werven doe je enkel aan het begin van het jaar.
  • De Chirokleren zijn een drempel voor nieuwe leden.
  • Een moslim past niet in een katholieke jeugdbeweging.
  • Goede vrienden blijven met de buurt en het netwerk (oud-leiding, scholen, plaatselijke verenigingen) vraagt een grote tijdsinvestering van een leidingsploeg en het brengt uiteindelijk maar weinig op.
  • Bij ons krijgen nieuwe leid(st)ers en leden speciale aandacht: extra uitleg, babbel over hoe het gaat, babbel met ouders.  Dat is onze manier om ervoor te zorgen dat ze niet na twee activiteiten afhaken.  Ledenwerving is namelijk één ding, maar ledenbehoud is minstens even belangrijk
  • Bij nieuwe leden moet je op huisbezoek gaan, dat is de investering meer dan waard.
  • Op zondag hangt er vaak een groepje allochtone jongeren rond het lokaal.  We hebben hen nog niet gevraagd om mee te doen, Chiro is toch niets voor hen.
  • Niet-leden of externe leiding meenemen op bivak of op weekend kan absoluut niet in onze groep.  Die buitenstaanders zouden enkel de groepssfeer verpesten.     

Brainstormen

Via verschillende technieken gaan we proberen een stap verder te gaan.  We gaan geweldige, fantastische, originele ideeën verzamelen over werving.  Hieronder worden een aantal technieken meegegeven.  Kies er de voor jou het meest geschikte uit.

Associëren

We starten met een groot, leeg blad en een woord.  Je associeert telkens met het laatst opgeschreven woord.  Een voorbeeld: ballonnen - lucht - helikopter - vliegen - insecten - ... Selecteer na een tijdje de bruikbare ideeën en werk die uit. Bvb. Vliegen - vliegenmeppers uitdelen met de boodschap "We hebben beet"  

Alfabet

Om beurten een woord zeggen met de volgende letter van het alfabetSelecteer na een tijdje de bruikbare ideeën en werk die uit.  

Bloemen

Drie groepen krijgen drie bloemen met in het midden telkens een woord.  In de vijf bloemblaadjes vullen ze telkens een woord in dat zij met het kernwoord associëren.  Vergelijk de bloemen van de verschillende groepjes.  Welke woorden komen terug?  Welke woorden zijn maar in één groep opgeschreven?  Waarom? Mogelijke woorden: uniform, leden, kookouders, fuif, enz.  

Lijnenspel

Ga in kleine groepjes rond een flap zitten.  Iedereen krijgt een alcoholstift.  Om de beurt trekt iedereen willekeurig een streep of een krul en je probeert iedere keer iets anders te doen.  Doe zo voort tot heel je blad vol staat met lijnen.  Probeer dan voorwerpen, mensen, gebouwen, enz. te herkennen in het lijnenspel.  Brainstorm verder op dat lijnenspel.  Selecteer na een tijdje de bruikbare ideeën en werk die uit.  

Stoel is geen stoel

Laat een foto zien van een voorwerp. Dan wordt er verwacht dat je creatief gaat waarnemen: wat kan dat nog zijn? Tip: Bestudeer alles eens van dichtbij, dan weer van veraf.  Dat geeft een ander beeld.  Ook kijken met dichtgeknepen ogen of alles eens op zijn kop draaien kan de afbeelding op iets anders doen lijken.  Selecteer na een tijdje de bruikbare ideeën en werk die uit.  

Verdeel de groep in 3:

Deel 1:

  • Groep 1: Bedenk allerlei ideeën om aandacht te trekken met je Chirogroep.  Hou een brainstorm met een woordenboek: pik er willekeurig een woord uit en verzin daar een moment van aandacht rond. Dat proces herhaal je een aantal keren, zodat je verschillende thema's hebt.
  • Groep 2: Bedenk ideeën om leiding te vinden.  Maak een woordentreintje (fruit, taart, tomaten, neushoorn, Namibië, esdoorn, neushaar, raaf, fopspeen, enz.).  Na een bepaald aantal woorden stop je.  Neem het laatste woord als basis voor je brainstorm.
  • Groep 3: Bedenk ideeën om leden te vinden.  Brainstorm via associatie-stop: laat de groep associëren; iemand luistert niet mee, die zegt op een bepaald moment stop. Het laatst genoemde woord is de basis voor de brainstorm. Schrijf alle ideeën duidelijk op.  

Deel 2: Ideeën worden doorgegeven aan de volgende groep, zij halen er het meest en het minst haalbare (of leuke) uit.  

Deel 3: Werk het minst en het meest haalbare idee uit. Creatief denken kun je ook een nieuwe impuls geven door andere ideeEBn, andere meningen en andere mensen op hetzelfde project te zetten.  

Losse brainstorm

We zetten nu alles op papier.  Waar denk je aan?  Laat maar komen, Grietje!  Selecteren, groeperen en nomineren: hoe kom je nu van een vol blad tot een leuk idee?    

  • Selecteren: We nemen het blad van de losse brainstorm en gaan schrappen.  Wat behouden we, wat niet? 
  • Groeperen: Kunnen we van de overgebleven zaken dingen samenvoegen tot een groep, tot een geheel?  
  • Nomineren: Naar welke groep woorden gaat jouw voorkeur uit?  Luister vooral naar ieders mening!       

Tips en ideeën meegeven - goede voorbeelden

Voor de goede ideeën en de goede voorbeelden verwijzen we naar het bestaande materiaal van de Chiro:

 

Duur: 60 minuten
Intensiteit: 1
Leeftijd: van 18 tot jaaar
Spelers: van 5 tot 20
Soort: methodiek
Thema's: discussiëren