Zet die ploat af

"Zet die ploat af”, dat denken sommige buren van jouw Chirolokalen weleens als er voor de zoveelste keer geluidsoverlast is. Het is misschien het geroep van de leden of dat ene liedje dat jullie altijd extra luid door de boxen knallen. Maar dat maakt de buurman allemaal niet uit. Die is het beu en hij wil er iets aan doen. Wat nu?

Door Rijul

Goede afspraken maken goede vrienden

Laat het gewoon niet zover komen. Heb respect voor je buren want zoals het oude gezegde gaat: “Beter een goede buur dan een verre vriend”. Uiteraard moeten we niet muisstil zijn bij de Chiro, dat zou ook wat gek zijn. Tijdens de Chironamiddag mogen de leden natuurlijk zo luid zijn als ze willen, maar als je er zelf al hoofdpijn van krijgt, wat zou de buurman dan wel niet denken?

Volumeknop

Bij jullie Chirogroep is er waarschijnlijk een stevige geluidsinstallatie of draagbare muziekbox aanwezig. En natuurlijk moet iedereen op het terrein elk liedje van die zalige Chiro-Spotifyplaylist horen, dus staat de volumeknop helemaal open. Denk aan de buren en zet die volumeknop af en toe iets zachter of draai de box bijvoorbeeld niet rechtstreeks naar hun huizen.

Waar is dat feestje?

Geluidshinder zal vaak niet enkel overdag zijn, maar soms ‘s avonds of ‘s nachts wanneer jullie nog eens een feestje gepland hebben met de leiding of aspi’s. Wees je ervan bewust dat vanaf 22 uur de regels betreffende nachtlawaai gelden en dat jullie beboet kunnen worden. Het kan ook helpen om de buurt op voorhand te verwittigen met een briefje in de bus met contactgegevens om zo een politiebezoek te vermijden.

En op verplaatsing?

Op weekend of op bivak is geluidsoverlast nog een ander verhaal. De regels verschillen vaak van gemeente tot gemeente, wat tot verwarring of onwetendheid kan leiden. En dat kan op zijn beurt tot overtredingen en boetes voor de groep leiden. Net om dat te voorkomen, werd het Kampcharter opgesteld.

Kampcharter

Het kampwatte? Het Kampcharter is een engagementsverklaring (geen officiële regels of wetten!) tussen jeugdgroepen, gemeentebesturen en uitbaters van een gebouw of terrein. Het zijn een aantal engagementen waarvan verwacht wordt dat je ze volgt om kampen, weekends en vakanties voor alle partijen zo aangenaam mogelijk te houden tijdens de huurperiode.

Wat staat er zoal in dat Kampcharter?

Geluidsoverlast

“Spelende kinderen maken geluid, maar dat zien we niet als geluidsoverlast. Het kan dan ook niet gesanctioneerd worden, sowieso niet als het buiten de nachturen gebeurt. Begeleiders moeteen zich bewust zijn van de omgeving waar ze op kamp zijn.”

Nachtlawaai

“Zodra je lawaai maakt, kan je de nachtrust van iemand verstoren en ben je strafbaar, althans dat stelt het artikel 561 van het Strafwetboek. Wil dat zeggen dat groepen geen lawaai mogen maken of geen nachtspelen meer mogen doen? Nee, wel moeten ze een goed contact onderhouden met de buren en met de uitbater, indien nodig op basis van concrete afspraken.

Als groepen een activiteit plannen die met veel lawaai gepaard gaat, vragen ze het beste aan de gemeente toestemming voor die activiteiten, zeker als die tussen 22 uur en 7 uur plaatsvinden.”

Muziekinstallaties

“Uit onderzoek blijkt dat versterkte muziek de grootste ergernis is voor omwonenden. De kampdans op regelmatige tijdstippen afspelen moet kunnen, maar de stereo-installatie heel de dag laten draaien, is nergens voor nodig.”

En andere

Er staan in het Kampcharter dus een aantal afspraken over geluidsoverlast maar bijvoorbeeld ook over afval, groene speelruimte, alcohol en drugs, enz. Die afspraken dienen om overlast voor alle partijen te vermijden. Bovendien staan er enkele handige kant-en-klaarformulieren in die je kan gebruiken ter voorbereiding van jouw weekend of bivak.

Meer weten over het Kampcharter? Check het hier: chiro.be/kampcharter.