Dossier Bron - Kraanwater drinken in de Chiro?

In België grijpen we nogal snel naar de fles. Water kopen we het liefst in plastic flessen en voor mensen die drinken van de kraan halen we onze neus op. Maar het water dat uit onze leidingen stroomt, is best gezond en zeker drinkbaar. Ook in de Chiro kan je met je leden van de kraan drinken. Floor van Aquaflanders vertelt hoe dat moet.

Dubbelpunt: Hoe kan je als Chirogroep zien of je kraanwater drinkbaar is?

De waterbedrijven bewaken de kraanwaterkwaliteit tot aan de watermeter. Als de leidingen van de kranen in je gebouw vertrekken aan de watermeter kan je er dus van uitgaan dat je kraanwater van goede kwaliteit is. Toch raden wij aan om je kraanwater nog te laten analyseren. Achter de watermeter kunnen er namelijk nog problemen optreden door je eigen installatie. Denk bijvoorbeeld aan loden leidingen. Je kan je kraanwater altijd laten analyseren door je waterbedrijf. Voor 100 euro heb je algauw een test. Dat is een beperkte kost waarmee je wel vol overtuiging voor kraanwater in plaats van flessenwater kan kiezen. Op een jaar tijd bespaart de gemiddelde persoon zo al snel meer dan 320 euro. Waar wacht je dus nog op?

Een extra tip: laat zeker na lange afwezigheid je kraanwater een minuutje lopen voor je water tapt om van te drinken. Doordat het water lang stilstaat in de leidingen is het mogelijk dat het bepaalde metalen en andere stoffen opneemt. Erg gezond is het natuurlijk niet als je dat opdrinkt. Vang het eerste water op met een emmer. Dat kan je later gebruiken om bijvoorbeeld waterspelletjes te doen of de lokalen schoon te maken.

Dubbelpunt: Wat als er geen drinkbaar kraanwater is in de Chirolokalen? Wat zijn opties?

Dan zal je helaas moeten kiezen voor flessenwater. Duurzaamheid is belangrijk maar de gezondheid van je leidingsploeg en leden is het allerbelangrijkste! Je kan wel je leden een drinkfles met kraanwater van thuis laten meebrengen naar de Chiro. Zo kan je alsnog in de Chiro genieten van heerlijk kraanwater!

Dubbelpunt: Wat kan een Chirogroep doen om de waterkwaliteit te verbeteren?

Wij raden zeker de volgende tips aan:

• Plaats een watertappunt op een plaats waar veel leden en leiding passeren. Dat zal de levensduur verlengen.
  • Je kan je watertappunt het beste op een overdekte plaats zetten en niet te dicht bij de zandbak of toiletten. Wij raden aan om je leden nooit van een tappunt in de toiletten te laten drinken. Door bacteriën en dergelijke is kraanwater van topkwaliteit daar niet gegarandeerd.
  • Gebruik het tappunt bij voorkeur alleen om te drinken. Niet om schoonmaakwater weg te gieten, verfborstels uit te spoelen, enzovoort. Zo blijft het netjes om te gebruiken.
  • Een beetje voor de hand liggend: maak je watertappunt vaak schoon.
  • Spoel de leidingen na een vakantie of lange afwezigheid. Vang het verloren water op in emmers om schoon te maken of planten te begieten.
  • In winterperiodes is het heel belangrijk dat je je buitenkraantjes correct afsluit zodat ze niet bevriezen.

Dubbelpunt: Welke andere tips hebben jullie nog voor Chirogroepen met betrekking tot water?

• Onze eerste tip is altijd: kies voor kraanwater. Je bespaart zo niet alleen CO2 (de planeet dankt je), maar ook veel centjes. Hoeveel? Reken het eens uit met ons online waterkompas op kraanwater.be/waterkompas.
  • Daarnaast kan je regenwater opvangen in een regenton. Dat water is natuurlijk niet geschikt om te drinken, maar je kan er wel mee schoonmaken of het gebruiken voor waterspelletjes, zoals tienbal met een spons.
  • Staan er verbouwingen in je Chirolokalen op de planning? Denk zeker eens na over de installatie van een regenwaterput. Je kan daar zelfs je toiletten mee doorspoelen. Dat zijn natuurlijk al grotere werken die wel wat kosten.
  • Je kan de kranen in de toiletten vervangen door drukkranen of kranen met een sensor. Zo kunnen je leden niet vergeten dat ze de kraan moeten dichtdraaien na het handenwassen ... Als ze dat al doen ...
  • Check zeker of je geen lekken hebt. Hoe kan je dat doen? Noteer op het einde van een Chirozondag de stand van je watermeter. Kijk de dag erna opnieuw, voordat je nieuw water gebruikt. Merk je een groot verschil op? Dan zit je waarschijnlijk met een lek. Dat kost je niet alleen water maar ook centjes. Lekken kun je dus het beste meteen laten herstellen door een loodgieter.
  • Voor meer tips kan je zeker onze site checken: kraanwater.be.