Chiro en FIMCAP

FIMCAP of F.I.M.C.A.P. is een internationale katholieke federatie van jeugdverenigingen die niet behoren tot een specifieke professionele beweging. De afkorting F.I.M.C.A.P. staat voor Fédération Internationale des Mouvements Catholiques d'Action Paroissale. Fimcap telt 31 organisaties in 28 landen uit 4 continenten.

Chiro lag mee aan de oorsprong van FIMCAP. In de jaren vijftig werkte Chiro al samen met Franse en Nederlandse jeugdbewegingen.

Fimcap wil kinderen en jongeren samenbrengen in hun vrije tijd. De verschillende organisaties hebben elk hun eigen werking en spelcultuur. Sommige organisaties brengen jongeren samen om inzichten te delen, anderen leggen de nadruk op het buiten spelen en als groep samenleven. Fimcap wil benadrukken dat alle leden tot één wereldwijde gemeenschap behoren. Het ondersteunt haar organisaties en promoot onderlinge uitwisselingen en samenwerkingsverbanden.

Wist je trouwens dat het secretariaat van Fimcap ook op Kipdorp is? Chiro en Fimcap zitten dus niet toevallig samen op de bureau? :)

Benieuwd naar meer? Check dan zeker eens hun website.