Methodieken voor een onvoorspelbaar Chirojaar

Methodieken voor een onvoorspelbaar Chirojaar

Om van dit Chirojaar een bijzonder onvoorspelbaar jaar te maken, dagen we jullie uit om af en toe eens alles ondersteboven te gooien. Alles kan. Buiten de comfortzone ontdek je nieuwe gekke spelen en maak je onvergetelijke herinneringen. Ben je klaar voor het avontuur, maar heb je geen idee waar te beginnen? We helpen je graag op weg. Maak een flinke tuimeling!


Door Kato

Spelen

Spel zonder doel


Als je een spel bedenkt, begin je vaak met het doel ervan: waar gaat het spel naartoe? Om het eens over een andere boeg te gooien, kan je een spel bedenken dat absoluut geen doel heeft. Onderweg zie je wel waar het naartoe gaat. Begin een spel bijvoorbeeld met een idee en bouw gedurende het spel daarop verder met je leden. Je wil misschien graag weten welk voorwerp het snelst van de zandberg glijdt. Wie weet eindig je uiteindelijk met een gigantisch zandkasteel of met een tocht door de woestijn op zoek naar een oase. Het kan allemaal.

Spel zonder regels


Naast een doel heeft een spel meestal regels. Ook die kan je eens overboord gooien. Stuur bijvoorbeeld een van je leden naar buiten en begin een kaartspel zonder regels. Wie naar buiten ging, moet proberen mee te spelen zonder iets van het spel te begrijpen. Wie wint, kan je zelf bepalen.

Spel op een vreemd terrein


Bosspelen doe je meestal in een bos, pleinspelen op een plein. Maar je kan evengoed een klassiek pleinspel in een beek of een bos spelen. Het zal een heel nieuwe wending krijgen. Basketten in een bos, het zal niet gemakkelijk zijn, maar misschien wel leuker dan het origineel. Ook zijn er in je dorp misschien terreinen waar je nog niet aan dacht om een spel te spelen. Bekijk natuurlijk wel eerst of je er mag spelen.

Spel met willekeurig materiaal


Begin een spel niet met een doel of regels, maar met materiaal dat je willekeurig hebt gekozen. Ga naar je materiaalkot en neem bijvoorbeeld de eerste drie voorwerpen die je ziet, of kies voorwerpen die beginnen met een bepaalde letter of die een bepaalde kleur hebben. Aan de hand van dat materiaal bedenk je een spel.

Spel met gek materiaal


Klassieke spelen kan je ook spelen met totaal ander materiaal, bijvoorbeeld honkbal met frisbees. Wie weet waar een frisbee uiteindelijk terechtkomt? Of volleyballen met pingpongballetjes. Een nieuwe Olympische sport is in de maak.

We doen alles


Zeg eens op alles: “Ja, dat doen we!” Samen met je leden roep je om beurten een willekeurige activiteit. Zonder bezwaren doe je die activiteiten op een heel enthousiaste manier. Koprollen naar het lokaal? “Ja, dat doen we!” Heel de dag achteruit wandelen? “Ja, dat doen we!”

Elke week een programma met een andere letter


Wil je graag ineens voor 26 weken een programma bedenken? Begin dan elke week met een andere letter. Dat kan je ook met je kampprogramma doen.

Weekend

Als je met leden of leiding op weekend vertrekt (*), kan je die paar dagen vol stoppen met onvoorspelbare spelen. Je kan ook heel de structuur van het weekend opengooien. Stop bijvoorbeeld alle momenten van je weekend in een pot: 2x 'slapen', 6x 'eten', 'ruige activiteit', 'kennismakingsspel', 'avondspel', 2x 'laver', 'kampvergadering', enzovoort. De structuur van je weekend hangt vervolgens af van een onschuldige hand. Iemand trekt een activiteit en die doe je dan. Twee keer na elkaar eten of om middernacht vergaderen, het kan!

 

(*) Check even de corona maatregelen en weeg af of een weekend met de leiding een goed idee is.

Coronatip:

Mogelijk bij code geel

Als je met de leiding niet op weekend gaat, kan je wel enkele momenten vastleggen en dan een deeltje van een weekend uitvoeren. Wie weet spelen jullie dan een avondspel op zondagochtend en een kennismakingsspel op woensdagnamiddag. 

Op tocht

Bestemming onbekend


Bij een dagtocht of tweedaagse trek je ergens naartoe. Voor een onvoorspelbare tocht kan je de bestemming volledig overlaten aan het lot. Gooi bijvoorbeeld bij elke kruising een muntstuk op. Bij munt sla je linksaf, bij kop rechtsaf. Of laat je leiden door apps zoals Randonautica, die je naar een volledig willekeurige plaats leiden. Of schakel sociale media in: via een poll op de Instagram Stories laat je anderen beslissen waar je heen gaat. Waar je terechtkomt, is een mysterie.

Blind date


Wil je graag kliekjes op tocht doorbreken en onvoorspelbare vriendschappen creëren? Stoppen de namen van je leden dan in een pot en trek ze er per twee uit. Zij lopen nu naast elkaar (waar het kan, uiteraard). Roep een thema waar iedereen over moet praten. Na een paar minuten of kilometers roep je 'changez'. Iedereen zoekt dan een andere partner naast wie ze nog niet gelopen hebben en jij roept een nieuw thema.

 

Vergadering

 

Sneukeltocht


Een leidingskring heeft meestal een voorspelbare opbouw en locatie. Om de vergadering onvoorspelbaarder te maken, kan je ze bijvoorbeeld koppelen aan een sneukeltocht. Op elke plaats waar je iets gaat eten, bespreek je een punt van de vergadering. Geen tijd om op tocht te gaan? Je kan zo'n tocht door je eigen lokalen organiseren. In het speelclublokaal bespreek je het eetfestijn met een kaashapje, in het materiaalkot de programma's van de afdelingen met een dessertje, enzovoort. Zit er veel leiding op kot in dezelfde stad? Dan kan je een kotentochtvergadering organiseren.

 

Niet allemaal samen (extra coronaproof!)


Als je meestal alles met de hele groep samen bespreekt, kan je eens proberen om de vergadering in groepjes te doen. Ieder groepje zit apart en bespreekt een ander thema van de vergadering. Daarna stellen alle groepjes aan elkaar voor wat ze besproken hebben. Dan kan bijvoorbeeld aan de hand van een toneeltje als je extra zot wil doen.

Dixit


Evalueer een evenement eens op een andere manier. Aan de hand van Dixit-kaarten, bijvoorbeeld (check De Banier!). Op die kaarten staan mysterieuze tekeningen die je op meerdere manieren kan interpreteren. Aan de hand van prenten kan iedereen hun gevoel bij het evenement of een aspect van het evenement verwoorden.