39 spelideeën die nét iets anders zijn
39 spelideeën die nét iets anders zijn
Inspiratie nodig? Na het lezen van deze 39 spelideeën kan je de ideeën gegarandeerd niet meer stoppen.
In een ander jasje
Spelidee 1
Vandaag gedraagt de hele groep zich als een kruising tussen een dinosaurus en een niezende kat.
Spelidee 2
We zijn allemaal konijntjes die alleen maar achteruit kunnen springen.
Spelidee 3
Laat je leden de hele dag met een Frans accent spreken en speel spelletjes zoals rippelstippel en schipper-mag-ik-overvaren.
Met gek materiaal
Spelidee 4
We spelen tienbal met een denkbeeldig rotsblok van 100 kilo.
Spelidee 5
Ga in het materiaalkot op zoek naar de gekste materialen die je kan vinden en speel er een variant van koningsbal mee.
Spelidee 6
Speel het vlaggenspel met gek materiaal. Leg een heleboel materiaal in het midden van het terrein. Verdeel de groep in tweeën en laat iedereen een nummer kiezen. Daarna gaan de twee ploegen tegenover elkaar op het terrein staan met het materiaal in het midden. Als hun nummer wordt afgeroepen, mogen ze naar het midden lopen. Daar moeten ze een materiaal meenemen zonder dat de andere speler hen kan tikken. Lukt het? Dan is dat materiaal voor je ploeg. Word je getikt, dan krijgt de ploeg van de tikker het materiaal. Het doel is om zo veel mogelijk materiaal te verzamelen. Daarna laat je hen een aantal opdrachten uitvoeren en mogen ze kiezen welk materiaal ze kunnen gebruiken. Een frisbee raken is veel makkelijker met een voetbal dan met een tennisbal.
Spelidee 7
Speel een spel met stoelen. We geven je alvast wat inspiratie voor de opdrachten.
Spelidee 8
Ga op zoek naar een laken of een parachute en speel daar een aantal spelletjes mee. Draai de parachute om zonder eraf te stappen (vouw hem in tweeën als je een kleine groep hebt), ga ermee touwtrekken (voorzichtig!), maak een gezellige tent met de parachute, zet iemand op de parachute en twee spelers moeten eronder van plaats wisselen, enz. Laat je leden zelf ideetjes voorstellen.
Voor de jongste afdelingen
Spelidee 9
Maak een groot sprookjesboek waar het verhaal gepauzeerd wordt om een spelletje te spelen. Laat je leden zelf voorlezen uit het boek.
Spelidee 10
Schrijf met je medeleiding een viertal spelletjes op en zoek er dan een originele naam voor. Zo speel je niet tik-tak-boem, maar jigglypuff (je kent 'm wel, die Pokémon die iedereen in slaap zingt). De speler in het midden zingt het Jigglypuff-slaaplied en als die ‘Pokémon!’ roept, valt de speler die de Jiggly vastheeft in slaap. Voilà, een nieuw spel voor je leden!
Spelidee 11
Maak op een heel groot karton een tekening van een boerderij met veel dieren. Per dier speel je dan een spel. Daarna kunnen de leden telkens het diertje en zijn omgeving inkleuren. Bijvoorbeeld: bij een vijver met een eend speel je eend-eend-gans. Bij de ezel speel je ezeltje-prik. Bij de kikker speel je tikkertje maar iedereen moet springen zoals een kikker.
Spelidee 12
Het Pokémonspel. Voorzie ballen van piepschuim die dienen als Pokémonbal en die de leden zelf kunnen versieren. Nadien moeten ze leren hoe je een Pokémonbal gooit, bijvoorbeeld via petanque of door hem door een hoepel te gooien. Het is veel leuker op deze manier doordat ze hun eigen bal hebben.
Spelidee 13
Maak echte schilders van jouw leden. Neem een lang doek en laat iedereen aan hun stukje beginnen. Na vijf minuten schuif je door en moet je aan het stuk van je buur verder werken. Je kan in plaats van verfborstels waterpistolen met verf en water gebruiken.
Voor de oudere afdelingen
Spelidee 14
Pimp je slechtste fiets, bouw een steiger in een vijver en speel zelf Te land, ter zee en in de lucht.
Spelidee 15
Zoek een thema waar je leden zot van zijn en speel er heel erg enthousiast een spel mee. De opdrachten mogen uiteraard wel wat moeilijker zijn dan bij de kleintjes.
Spelidee 16
Maak een supercoole sjorconstructie die je achteraf kan gebruiken als terrein voor je spel.
Spelidee 17
Speel een eenvoudig spel, maar maak het iets gewaagder. Speel verstoppertje-obscene-gebaren waarbij je een obsceen gebaar moet doen naar de personen die gezien werden, zoals je middelvinger opsteken. Zij lopen achter de zoeker en mogen zich dan opnieuw verstoppen. Let wel op dat de kleintjes niet in de buurt zijn.
Op een vreemd terrein
Spelidee 18
We doen een escape game in het huis van de burgemeester.
Spelidee 19
Sjor enkele vlotten met balken en tonnen en word piraat voor één dag.
Spelidee 20
Speel allerlei spelletjes in het lokaal: tennis met een pingpongballetje, basketbal met een botsbal, voetbal maar dan op stoelen: je zit op twee rijen met de knieën tegen die van de speler over jou. Zo kan je de bal met je knieën vooruit duwen. De persoon over jou gaat de bal wél in de andere richting proberen krijgen.
Spelidee 21
Laat je leden enkele gekke plaatsen opschrijven (die bereikbaar zijn) en stel een lijst met spelletjes op. Kies telkens een plaats uit de papiertjes en speel het spel daar.