Ledenbehoud

Ledenbehoud

* Enthousiaste leden = Nieuwe leden *

* Tevreden Ouders = Perfecte ambassadeurs *

* Evalueren = Ledenbehoud *

Leden werven gebeurt door enthousiaste leden en ouders die anderen vertellen over de activiteiten en leiding, via buurtbewoners die jullie wekelijks in het park zien spelen, door de foto's en filmpjes die op sociale media passeren, door duidelijke en voldoende informatie te geven,...
 

Je dagelijkse werking opkrikken begint dus bij je leden en hun ouders

1. Pols naar wat de leden leuk vinden. Zo wordt het voor leden duidelijk dat je met de leiding open staat voor hun ideeën en krijg je zicht op wat de leden minder leuk vinden en wat er dus voor kan zorgen dat ze afhaken. 

2. Vergeet zeker de ouders niet te een plaats geven in het hele gebeuren. Sla eens een praatje met hun na de activiteit of bevraag ze aan de hand van een enquête.

3. Met de leiding kan je het activiteitenaanbod eens onder de loep nemen. Koppel bijvoorbeeld na elke Chiroactiviteit eens kort terug hoe het gelopen is, wat reacties van leden waren, andere zaken die opvielen, enz.

Ideetjes

Jongere leden: Smiley van de dag: Laat de leden een wasspeld bij de smiley hangen die hun dag en de activiteit samenvat.
Oudere leden: Ideeënbus voor nieuwe activiteiten.
Vergeet zeker niet de ouders een plaats te geven in het hele gebeuren. Sla eens een praatje met hen na de activiteit of bevraag hen aan de hand van een enquête.
Met de leiding kan je het activiteitenaanbod eens onder de loep nemen. Koppel bijvoorbeeld na elke Chiroactiviteit eens kort terug hoe het gelopen is, wat reacties van leden waren, andere zaken die opvielen, enz.

Je leden als ambassadeurs

De meest efficiënte reclame voor je Chirogroep zijn enthousiaste leden en ouders. Zij zijn de perfecte ambassadeurs. Na een geslaagde Chiroactiviteit is het zeer waarschijnlijk dat leden hun ervaringen zullen delen met hun ouders en/of vrienden. De uitbundigheid van je leden is bovendien een van de sterkste wervingsmiddelen: door mond-tot-mondreclame of foto's en verhalen via sociale media wordt je groep gepromoot bij andere kinderen, jongeren en hun ouders. Dat kan op zijn beurt voor nieuwsgierigheid zorgen, waardoor die kinderen of jongeren zich zullen wagen aan een Chironamiddag. Hetzelfde geldt voor tevreden ouders. Als zij aanvoelen dat de leidingsploeg haar verantwoordelijk opneemt en kan zorgen voor een onvergetelijke tijd, zullen ze hun kind sneller aansporen om naar de Chiro te gaan.

Daag je leden uit om zich als ambassadeur te profileren. Je moet dat natuurlijk niet met die woorden zeggen. Voor een verjaardag kan je bijvoorbeeld een Chiropennenzak geven. Daarmee zullen ze op school sowieso pronken. Geef af en toe je leden de opdracht om een leuke video of story te maken over wat de Chiro is. Maak een spel voor de Dag van de Jeugdbeweging. Of organiseer een spel waarbij ze hun vrienden moeten inschakelen.