Chiroleiding volgt cursus gebarentaal voor Plien

Chiroleiding volgt cursus gebarentaal voor Plien

Chiro Happy-Dorp heeft veel speelclubbers. Een van hen is Plien. Zij is doof geboren en kan met een hoorapparaat enkel in een één-op-één-gesprek beperkt horen. Om beter met Plien te kunnen communiceren, besloten de leiding en de aspiranten een cursus Vlaamse Gebarentaal te volgen.

"In het begin wisten we niet goed hoe we met Plien konden communiceren. We maakten zelf gebaren en begonnen luider te praten."


Sien, Ellen en Shana, jullie zijn de leidsters van Plien. De komst van Plien was een hele uitdaging voor jullie. Hoe gingen jullie daar in het begin mee om?

Sien:  We staan bij de jongste afdeling en we hadden in het begin van het jaar heel veel nieuwe leden. We hadden die grote opkomst niet verwacht. De combinatie van veel nieuwe kinderen met Plien maakte het extra moeilijk. In het begin wisten we niet goed hoe we met Plien konden communiceren. We maakten zelf gebaren en begonnen ook automatisch luider te praten.

Ellen:  In het begin vertaalden we alles letterlijk in gebaren. We hadden het voordeel dat haar schoolvriendinnetjes in de Chiro zaten. Zij waren het al gewoon om met haar te communiceren.

Shana:  Dat was mooi om te zien, de leden hielpen elkaar echt en maakten hun eigen gebaren.

Ellen:  Plien doet ook veel na wat andere kinderen doen. Als iedereen wegloopt, heeft ze dus door dat we verstoppertje aan het spelen zijn.

Hoe zijn jullie op het idee gekomen om een cursus te volgen?

Sien:  We wilden eerst een van de cursussen volgen van Doof Vlaanderen, maar die waren ofwel volledig volzet ofwel heel ver weg. De papa van Plien heeft toen contact opgenomen met een leerkracht die hij kende. Zij heeft ons eind februari een cursus gegeven in onze Chirogroep.

"We zaten met heel de leidingsploeg aan bankjes,
het was mooi om te zien."

Hoe was die cursus?

Sien:  We zaten met heel de leidingsploeg aan bankjes, het was mooi om te zien. De papa van Plien en de aspiranten waren er ook bij. De aspiraten worden volgend jaar leiding, voor hen is het dus ook nuttig.

Shana:  De leerkracht was superenthousiast. Zij heeft dezelfde aandoening als Plien en had een tolk bij voor als wij iets aan haar wilden vragen. Maar doordat ze goed kan liplezen, verstond ze ons goed. Het is een heel toffe leerkracht. Ze vroeg echt wat wij wilden weten. We hebben ook een Whatsapp-groep. Als we vragen hebben, mogen we haar altijd een bericht sturen.

Ellen:  Naast gebarenles gaf ze ons enkele praktische tips. Je mag bijvoorbeeld niet op Pliens hoofd tikken om haar aandacht te krijgen, want dan kan ze schrikken. Luider praten doe je beter ook niet, want dan denkt Plien dat je tegen haar roept. Dat zijn dingen die je uit onwetendheid anders misschien wel zou doen.

Welke gebaren hebben jullie geleerd?

Sien:  We hebben het alfabet geleerd en gebaren om gevoelens uit te drukken, zoals blij of boos.

Ellen:  We leerden ook een aantal praktische gebaren zoals “Heb je het spel begrepen?".

Is gebarentaal leren moeilijk?

Sien:  Ik vond het wel moeilijk, vooral het alfabet.

Ellen:  Je moet heel goed nadenken over hoe je je vingers beweegt. Je moet je vingers in posities brengen die je anders nooit gebruikt.

Shana:  Je moet ook goed oppassen, want een aantal gebaren liggen dicht bij elkaar, zoals ‘dorst’ en ‘flauw’. Je wil Plien niet beledigen door te zeggen dat ze flauw is terwijl je wil vragen of ze dorst heeft.

Jullie hebben nu één les gevolgd. Zullen jullie er nog volgen?

Ellen:  Normaal gezien hadden we twee lessen, een theorische en een praktijkles. Die tweede is weggevallen door de coronacrisis. Daarom heeft de leerkracht filmpjes gemaakt met extra uitleg.

Sien:  We willen wel graag nog die tweede les krijgen om het beter onder de knie te krijgen. De praktijkles lijkt ons zeker de moeite.

"Heel de leidingsploeg liep naar Plien toe om hun naam te spellen.
Ze was helemaal verrast en verwonderd."

Hoe was de reactie van Plien na de eerste les?

Sien:  We hadden zaterdag de cursus gevolgd en op zondag liep heel de leidingsploeg naar Plien toe om hun naam te spellen. Ze was helemaal verrast en verwonderd. De ouders van Plien reageren daar ook superpositief op.

Hoe gebruiken jullie alles wat jullie geleerd hebben op een zondag?

Ellen:  Omdat we veel leden hebben, is het al een hele opgave om iedereen stil te krijgen en een spel uit te leggen. We leggen dan het spel gewoon uit en niet in gebarentaal. Bij een aantal belangrijke dingen proberen we wel gebarentaal te gebruiken.

Shana:  We doen het zo omdat we weten dat de andere kinderen Plien helpen om het uit te leggen en omdat Plien gedrag van hen nadoet. We hebben heel veel bewondering voor Plien dat ze de stap heeft gezet om naar de Chiro te komen. Ze komt ook altijd met een lach naar de Chiro.

Ellen:  Ze amuseert zich echt. In het begin was het moeilijk en zoeken, maar als je dan die glimlach ziet en ze vertelt tegen haar ouders hoe leuk het geweest is, is dat het zeker waard.