Organiseren kun je leren!
Organiseren kun je leren!
Vrijdagavond naar de LK (zo noemen we de leidingsvergadering), zaterdag wat klusjes in de lokalen en in de namiddag knutselen voor het superzotte spel dat je voor zondag hebt voorbereid. Oei, wanneer ga je dan werken aan je bachelorproef? Het is allemaal een kwestie van je goed te organiseren.
Get organized!
Niet iedereen kan van hun dag of week goed plannen. Sommige mensen zijn van nature wat chaotisch of verliezen al snel de tijd uit het oog. Gelukkig kun je jezelf aanleren om goed te plannen*. Wij sommen alvast de tofste methodieken op.
Getting Things Done
David Allan laat je in vijf stappen nooit meer afwijken van je planning. Damn, die man is goed! Als jij een druk leven hebt waarin je Chirogroep, je studies of werk en nog andere hobby's wil combineren, dan kan deze methodiek je vooruit helpen.
- Schaf een notitieboekje aan of noteer het met je smartphone: wat eist jouw aandacht op tijdens een dag? Een grootse gebeurtenis of die vlieg met maar één vleugel? Schrijf het op!
- Hangt er een actie vast aan wat je aandacht kreeg vandaag? Stuurde je BFF een berichtje waar je nog niet op antwoordde en kan je dat binnen de vijf minuten oplossen? Doe het dan NU! Of spreek met hem of haar af om later in de week iets te gaan drinken.
- Maak een lijstje: zorg ervoor dat je alle acties die je moet ondernemen in een systeem organiseert.
- Het moeilijkste van allemaal: evalueer je lijstje. Leg het niet ergens weg waar je er nooit meer naar kijkt. Ben je opnieuw moeten beginnen? Hou je oude lijstje bij. Zo kan je makkelijk zien of je planning wel realistisch is of helemaal niet.
- Ga ervoor! Haal energie uit al die acties op je lijstje en vooral uit ze allemaal kunnen uitvoeren. Het Chirowerk, je schoolwerk of andere hobby's? Niets is voor jou te zwaar!
Dringend, nuttig en jouw taak?
Schrijf alle taken die door je hoofd spoken op post-its. Deel daarna een blad op in vier vakken. In het vak links bovenaan schrijf je dingen die dringend en belangrijk zijn. In het vak rechts bovenaan schrijf je dingen die dringend zijn maar niet erg belangrijk. Links onderaan komen de zaken die belangrijk zijn maar niet dringend. Rechts onderaan de zaken die niet dringend en niet belangrijk zijn.
Als je al je to do's gerangschikt hebt in die vakken, reflecteer je even over het feit of het wel degelijk jouw taak is om ze uit te voeren. Zo kan de toiletten schoonmaken zeer dringend en belangrijk zijn omdat jullie lokalen verhuurd worden. Maar als je met meerdere mensen verantwoordelijk bent voor de schoonmaak, kan je die taak delegeren naar iemand anders uit jullie team. Het is niet per se jouw taak. Werk eerst de linkerkant van het blad af en daarna de rechterkant. Kom je nooit aan het rechtse gedeelte? Dat kan. Taken verschuiven meestal vanzelf naar het linkse gedeelte.
Bullet journal
Een bullet journal is een soort dagboek, agenda en to-dolijst in één notitieboekje. De manier waarop je een bullet journal opbouwt, laat je toe om te plannen op zowel lange als korte termijn. Er komt geen fancy app of computerprogramma aan te pas. Lekker old-school! Op Instagram zie je mensen de zotste kunstwerken maken van hun bullet journal. Je draagt het dan ook altijd met je mee en gebruikt het dagelijks. In een bullet journal start je met een index. Zo vind je makkelijk waar je wat geschreven hebt.
Daarna maak je een jaaroverzicht waar je per maand je doelen voor die maand neerpent. Vervolgens maak je een kalender van een maand op de linkerpagina in je notitieboek en op de rechtse pagina zet je je taken voor die maand. Organiseer jij in april het eetfestijn? Dan heb je ongetwijfeld een lijst met taken die je op voorhand kan voorspellen.
Na je maandoverzicht is het tijd voor je dagindeling. Per dag maak je een overzicht van de taken die je op die dag wilt volbrengen. Een taak krijgt een bolletje, een evenement een cirkeltje en notities een streepje. Is een taak erg dringend? Geef dat aan met een sterretje. Aan het einde van de maand start je aan een volgend maandoverzicht.
Zijn de taken van de vorige maand die je niet hebt volbracht nog belangrijk? Noteer ze voor de volgende maand. Werd een taak minder belangrijk en kan ze enkele maanden schuiven? Noteer ze dan in je jaaroverzicht. Moeten er na het eetfestijn servietten besteld worden? Schrijf deze taak dan in de maand waarop jullie ze weer nodig hebben.
Interessant? Bekijk dan de ‘Bullet Journal’-video om zelf je bullet journal op te bouwen.