Staking treinen, wat nu?

Staking treinen, wat nu?

Staking treinen, wat nu?

Vertrek je op 10 of 11 juli op kamp met de trein? Of kom je dan net terug met je groep? Wees dan voorbereid op de staking van de NMBS! 
NMBS voorziet wel een minimum dienstregeling, maar de kans is héél groot dat jouw trein niet rijdt.
Wat moet je doen?

  • Ga op zoek naar een alternatief: 
    • Pluis uit of je er geraakt met bussen van De Lijn? Zoja, doe hiervoor een aanvraag. Meer info hierover vind je hier
    • Of kan je ouders optrommelen om iedereen ter plaatste te brengen? Zorg dan zeker voor een goed carpoolsysteem, zodat alle auto's zo goed mogelijk benut worden!
      • Als de ouders hun wagen wensen te verzekeren, dan kan dat! Opgelet: dit moet minstens 3 dagen op voorhand gebeuren. 
      • Denk zeker na over hoe je hen kan bedanken. Dat kan eventueel via een kostenvergoeding, maar je kan evengoed creatief uit de hoek komen en iets anders geven!
      • Soigneer de chauffeurs van dienst goed! Zorg voor wat drank onderweg en eten bij aankomst op het kampterrein. Want ze moeten nog een hele weg terug nadat jullie al op je bestemming zijn. 
    • Eventueel kan je ook een bus inhuren! Maar houd hierbij rekening met een hogere reiskost!
  • Had je al een groepsreservatie bij de NMBS? Je zitplaatsen zullen enkel gegarandeerd zijn op de trein die jij reserveerde. Moet je door vertragingen of annulatie een andere trein nemen, dan zullen er geen plaatsen voor jullie gereserveerd zijn. 
    • Dan kan je die volledig terugbetaald krijgen. Annuleer hiervoor op voorhand door te replyen op de bevestigingsmail van je reservatie.
    • Riskeer je het toch om de trein te nemen, maar komt de trein niet opdagen, dan kan je ook achteraf nog een terugbetaling krijgen. Ook hiervoor reply je best op de mail van NMBS met de bevestiging van de reservatie. Je zal dan je tickets moeten opsturen. Hierna krijg je na ca. 1 week een terugbetaling.

Zorg er ook voor dat de communicatie naar je leden en ouders vlot verloopt! Bel hen op, leg de (nood)situatie uit. Zorg dat je daarna nog eens een algemene communicatie doet (via mail of op je Facebook-pagina) zodat iedereen zeker op de hoogte is. 

Nog vragen? Laat ons zeker iets weten via het permanentienummer 03-231 07 95 of bivak@chiro.be