Chirohiro: Pat Jacobs

Chirohiro: Pat Jacobs

Pat bouwt professioneel decors en is actief bij de GLC

Pat Jacobs is een vaste waarde achter de schermen van de Bourlaschouwburg in Antwerpen. Hij is decorontwerper en -maker voor de verschillende theatervoorstellingen in het Toneelhuis. Maar naast het werkatelier is hij ook actief binnen de Chiro. Een geknipte Chirohiro voor deze editie van Dubbelpunt!
 

Door Rijul

 

verkleed man

Dubbelpunt: Kan je jezelf eens voorstellen? 
Pat: Ik ben Pat Jacobs, 56 jaar en sinds mijn 6 jaar ben ik bij de Chiro. Dat was bij Chiro Far West in Vilvoorde. Daar ben ik ook enkele jaren groepsleider en bijna twintig jaar volwassen begeleider geweest. Nu ben ik nog altijd actief in de Chiro bij de Groepsleidingscommissie van Chirojeugd Vlaanderen.

Dubbelpunt: Kijk eens aan, wat een Chiro ervaring. Jij leeft duidelijk voor de Chiro.
Pat: Jazeker! Is dat niet duidelijk? (lacht)

Dubbelpunt: Dat kunnen we alleen maar aanmoedigen. Kan je ons uitleggen wat jij doet rond de thema’s inkleding en inleving? 
Pat: Ik ben decorateliermedewerker in de Bourlaschouwburg, ook gekend als het Toneelhuis, in hartje Antwerpen. Daar ben ik hoofdzakelijk lasser voor metaalconstructies maar ik werk ook met hout, elektriciteit, schilderwerken, enzovoort. Samen met vijf collega’s werk ik in het atelier. Iedereen in ons team werkt eigenlijk aan alles en we helpen elkaar waar nodig. Voor grote projecten werken we met meer mensen omdat de deadlines anders te strak worden. Specifiek werk ik aan het kader van zo’n decor waarop er dan houten panelen komen te liggen. Of bijvoorbeeld een bewegende kar, daarvoor mag je me ook bellen.
 

"Er bestaan geen foute decors. Neem een plank vast en probeer gewoon iets"

Dubbelpunt: Hoe gaat dat juist in zijn werk? 
Pat: Er zitten bij ons een aantal makers en regisseurs en zij werken nauw samen met ontwerpers. Die ontwerpers komen op hun beurt naar ons met de meest gekke ideeën en vragen. Ze hopen dan natuurlijk dat wij hun ontwerpen ook effectief kunnen bouwen. Samen met mijn collega’s bepaal ik dan de afmetingen, het gewicht, het materiaal – noem maar op. Vervolgens wordt er een schets gemaakt en ook effectief gewerkt aan het decor zodat het idee van de ontwerper en regisseur uiteindelijk tot leven komt. 

Dubbelpunt: Hoelang werk je gemiddeld aan zo’n decor? 
Pat: Het voorbereidend werk duurt ongeveer een maand en we krijgen daarna ongeveer nog anderhalve maand om het werk effectief klaar te hebben. Maar in de realiteit zijn de deadlines veel korter. 

Dubbelpunt: Sinds wanneer werk je voor het Toneelhuis? 
Pat: In 2023 zal ik er vijfentwintig jaar werken. Daarvoor heb ik ongeveer negen jaar decors gemaakt voor televisie en standen gebouwd voor beurzen. Ik ben daar weggegaan omdat er hier meer structuur is dan bij standenbouw of televisie. 
Het is hier ook veel creatiever werk en dat doe ik liever. Nu zijn we bijvoorbeeld bezig met een project waarbij een soort kroonluchter gebouwd moet worden met allemaal buisjes aan zodat het als instrument kan dienen. Maar die moet tegelijkertijd met een druk op de knop weer helemaal stil kunnen zijn. Of een roze wolk die licht geeft en kan vliegen over het podium. Geen enkel idee is hier te gek.

Dubbelpunt: Dat vraagt toch enorm veel creativiteit? Denk je dat de Chiro daar een invloed op heeft gehad? 
Pat: Ja, ik ben er zeker van dat de Chiro daar enorm veel aan heeft bijgedragen. Iedereen heeft als lid weleens iets geknutseld of voor het kamptoneel decorstukken gebouwd, toch?
Daarnaast heeft de Chiro me leren samenwerken in groep. Ik werk heel nauw samen met mijn collega’s en ik heb gemerkt dat teamwerk echt belangrijk is om deadlines te halen. Veel van mijn collega’s hebben trouwens ook bij de Chiro of scouts gezeten en dan halen we af en toe samen herinneringen op aan onze kamptoneeltjes of aan de gekste decorstukken die we toen gemaakt hebben.

Dubbelpunt: Je werkt altijd achter de schermen, maar heb je zelf ooit op het podium gestaan? 
Pat: Jazeker, ik heb een paar jaar in een toneelgroep gezeten maar daarna ben ik overgeschakeld naar de techniek en verdwenen achter de schermen. Dat lag me iets meer dan toneel. (lacht) Maar ik deed het wel heel graag.
 

"Die grote, rode Chiroletters heb ik gemaakt"

Dubbelpunt: Wat was je meest memorabele decorstuk? 
Pat: Voor mij was dat het decor van een museumzaal in Antwerpen. Daarvan hebben we op zes weken tijd een volledige replica gemaakt waarin het theatergezelschap FC Bergman heeft gespeeld. Daar zitten onder andere Matteo Simoni, Marie Vinck en Stef Aerts bij. We hebben daarnaast ook ooit een gebouw van vier verdiepen en bijna zestien meter hoog gebouwd. Dat vond ik wel spectaculair. 
Trouwens, die grote rode Chiroletters die je op Krinkel of op andere Chiro-evenementen hebt gezien, die heb ik ook gemaakt.

Dubbelpunt: Dat is inderdaad memorabel! Heb je zelf nog stukken of decors die je zou willen maken? 
Pat: Gewoon een simpele huiskamer lijkt me wel leuk. (lacht) Vandaag worden de meeste decors gecreëerd met speciale verlichting of projecties en is er nog weinig authenticiteit. Zo hadden we onlangs een opdracht waarin we het idee hadden om de oude huiskamer van Samson & Gert helemaal na te bouwen. Dat is jammer genoeg uitgedraaid op iets helemaal anders, maar ik had het leuker gevonden mochten we gewoon die huiskamer gemaakt hebben.

Dubbelpunt: Kan je tot slot nog enkele tips over aankleding of decoratie meegeven aan onze lezers? 
Pat: Aan alle leiding jong of oud: durf een plank vast te nemen, durf een verfborstel vast te nemen en durf creatief te zijn. Er bestaan geen foute decors, probeer gewoon iets. Ook al denk je zelf dat het lelijk is, de leden kijken daar helemaal door en vinden dat ongelooflijk leuk. Elk stuk decor of elke aankleding voor een spel of thema is zo een grote meerwaarde, daar kan je gewoon niets fout mee doen. Het is sowieso het proberen waard.

Dubbelpunt: Dat nemen we zeker en vast mee. Wij onthouden dat je moet proberen om creatief te zijn, dat je niet bang moet zijn om materiaal te knutselen en dat de huiskamer van Samson & Gert binnenkort in de Bourlaschouwburg staat. Veel succes nog, Pat!