(Geen) leden uit de buurt?

(Geen) leden uit de buurt?

Stellen jullie vast dat je geen of niet veel kinderen en jongeren uit jullie buurt bereikt? Of hebben jullie blinde vlekken in de buurt waar je geen leden hebt? Om een goede afspiegeling te zijn van de buurt kan je werken aan het bereiken, werven en behouden van kinderen en jongeren uit de buurt die de Chiro nog niet kennen.

Niet iedereen kent de Chiro

Natuurlijk weten wij al wat Chiro inhoudt, net zoals jullie leden die elke week de ziel uit hun lijf komen spelen. Toch zijn er vele andere kinderen, jongeren en ouders die nog niet weten wat het is. Besteed tijdens jullie werving dus voldoende aandacht aan uitleggen wat Chiro is. De ’Wat is Chiro’-brochure kan jullie daarbij helpen! Die bestaat in meerdere talen.

Werk samen met partners uit de buurt

Bekijk eens met welke buurtpartners je de handen in elkaar kan slaan voor jullie werving. Er zijn ongetwijfeld heel wat organisaties in de buurt die werken met en voor de gezinnen, kinderen en jongeren naar wie jullie op zoek zijn. Zij hebben heel wat expertise en weten hoe jullie die kinderen en jongeren kunnen bereiken. Enkele voorbeelden van zulke organisaties zijn het OCMW, OKAN-scholen, een asielcentrum, Werkingen met Maatschappelijk Kwetsbare Jongeren (WMKJ’s), enz.

Benieuwd naar welke organisaties er actief zijn in jullie buurt? Via desocialekaart.be vind je ze makkelijk. Links voeg je je kernwoorden in, rechts jullie stad of gemeente. Enkele voorbeelden van kernwoorden: kinderen, jongeren, armoede, vluchtelingen, moeders, migratie, kansarm. Of misschien is er wel iemand van jullie leidingsploeg die contacten heeft bij een organisatie bij jullie in de buurt?

Werk ook aan ledenbehoud

Ledenwerving is een belangrijkste eerste stap, maar daar houdt het niet op! Eens je erin geslaagd bent om kinderen en jongeren tot in jullie werking te krijgen, wil je hen natuurlijk ook behouden. Sla regelmatig eens een praatje met de leden en hun ouders (!) en pols zo hoe ze het vinden bij de Chiro, of ze nog vragen hebben of bepaalde drempels ervaren. Wees ook aandachtig voor de aanwezigheid van je leden. Zijn er leden die al een hele tijd niet meer gekomen zijn? Bel hen eens op en ga eens langs om een praatje te slaan of hen uit te nodigen voor de volgende activiteit. Ontdek hier nog meer over het behouden van leden.