(Nog) meer verbinding met de buurt

(Nog) meer verbinding met de buurt

Stellen jullie vast dat het netwerk rond je Chirogroep beperkt is? Of stellen jullie vast dat jullie buurt heel actief is maar dat de Chiro er zelf geen actieve rol in opneemt?  Als je echt verbinding wilt maken met de buurt is het belangrijk om je netwerk te (leren) kennen. Als je je netwerk in kaart brengt, zie je ook of het mogelijk (en gewenst) is om meerdere samenwerkingen uit te bouwen, en waar er kansen of blinde vlekken liggen.

Interessante partners

  • Jeugdwerkorganisaties: andere jeugdbewegingen, jeugdhuizen, werkingen voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren, enz.
  • Sociaal-cultureel volwassenenwerk (Femma, Davidsfonds)
  • Scholen (niet alleen de (basis)scholen waar jullie werven, maar ook secundair onderwijs of OKAN-onderwijs)
  • Welzijnorganisaties
  • Jeugddiensten
  • Gemeenteraadsleden
  • Buurtwinkels en andere mogelijke sponsors
  • Dienstverleningsactoren
  • Kerken/parochies/moskeeën/synagogen
  • De politie
  • Buurtbewoners
  • Ouders

Hoe vind je minder evidente partners

  • De sociale kaart: daarop vind je de meeste hulp- en dienstverleningsinitiatieven (socialekaart.be). Links voeg je je kernwoorden in, rechts jullie stad of gemeente. Enkele voorbeelden van kernwoorden zijn: kinderen, jongeren, armoede, vluchtelingen, moeders, migratie, kansarm.
  • Op de site van de gemeente/stad staan meestal lijsten met lokale verenigingen, of vraag ze op bij de jeugd- of cultuurdienst
  • De Gouden Gids
  • Onderwijskiezer: voor de scholen in de gemeente
  • Brochures van bijvoorbeeld de brede school, de jeugddienst enz.

Hoe je netwerk in kaart brengen? 

Tijdlijn

Een goede (eerste) oefening is om alle activiteiten die je in de loop van het jaar organiseert en die waar je aan deelneemt op een tijdlijn uit te zetten. In een eerste stap zet je enkele Chiromijlpalen op de tijdlijn, als referentiepunt. Dat zijn zowel activiteiten van jullie Chirogroep als die van het gewest, het verbond en nationaal. Geef ook aan waarom jullie wel of niet meedoen.
Daarna schrijf je alle buurtactiviteiten op waar jullie aan deelnemen. In een volgende stap denk je na over de activiteiten of evenementen waar jullie niet aan deelnemen en waarom.
Als je die tijdlijn bekijkt, wat heeft dan het overwicht? Organiseren jullie zelf veel  activiteiten? Gaan jullie vooral naar 'externe' Chiroactiviteiten? Zijn er buurtactiviteiten bij die weleens de moeite waard zijn om aan deel te nemen?

Steunmuur

Met een 'steunmuur' breng je in beeld wie je precies kent en met wie je samenwerkt.

  • stap 1: Noteer op post-its alle vergaderingen, overlegfora en raden waar je naartoe gaat. Schrijf daarbij telkens welke partners betrokken zijn.
  • Stap 2: Noteer op dezelfde kleur post-its buurtbewoners, ouders, organisaties, handelaar, oud-leiding enz. met wie je samenwerkt en waarvoor je hun hulp inroept of waarvoor zij op jullie beroep doen.
  • Stap 3: Noteer op een andere kleur post-its alle andere buurtbewoners, ouders, organisaties enz. die je ook kent, maar met wie je nog niet echt samenwerkt. Schrijf er ook bij waarom je dat niet doet

Denk ten slotte ook na over goede partners. Hou die post-its apart. In stap 3 kan je dan verder nadenken over hoe je de contacten met hen kunt aanhalen en hoe je een samenwerking met hen kan opzetten.

Op ontdekkingstocht in de buurt

Je kan op verschillende manieren actoren uit de buurt in beeld brengen. Door rond te lopen in de buurt, online zoekwerk te verrichten, door je ogen en oren open te houden als je in de buurt rondloopt of door het te vragen aan kennissen en partners uit je netwerk. Voeg de gevonden organisaties toe aan de kaart of verzamel hun contactgegevens, zodat nieuwe leiding die kan gebruiken.
Je kan ook een beroep doen op de leden zelf. Werk bijvoorbeeld een speurtocht uit, gelinkt aan concrete plaatsen of actoren in de buurt. "Zoek twee kappers in de buurt" of "Ga naar de bakker en doe daar spel x". Ook een fotozoektocht behoort tot de mogelijkheden. Als inkleding kun je er een zoektocht naar een schat van maken, of van je leden detectives maken die een moord moeten oplossen. Op die manier leer je veel van je buurt én heb je meteen een leuke activiteit.

Buurt in kaart

Je weet nu al met wie je samenwerkt, maar om te weten of het netwerk dat je uitgebouwd hebt ook overeenstemt met jullie buurt kan je je netwerk uitzetten op een kaart. Via Google Maps of andere kaartapplicaties kan je die data invoeren en zie je meteen waar de blinde vlekken zitten. 
Als je ook je actieterrein en je bereik in verschillende lagen op de kaart invoert, heb je meteen een visueel duidelijk overzicht van je netwerk in de buurt. Je kan bovendien nog organisaties toevoegen die je nog niet kende, of waarmee je (nog) niet samenwerkt. Door de kaart regelmatig aan te vullen krijgt nieuwe leiding de nodige informatie over je netwerk. 


Op de pagina breek uit! vind je heel wat informatie over hoe je aan de slag kan gaan om je actieterrein in kaart te brengen en daarmee aan de slag te gaan.