Visuele beperking
Visuele beperking
Visuele beperking
Sluit je ogen en beeld je in: het is zondagmorgen, je wordt wakker, klaar om naar de Chiro te gaan maar ... het blijft pikdonker. Hoe kleed jij je aan? Hoe ga je naar de Chiro? Zal jij een goeie tikker zijn tijdens het openingsspel? En op bivak, zou dat lukken? Een bril of lenzen zijn voor veel kinderen en jongeren de normaalste zaak van de wereld. Maar als zelfs een bril of lenzen je zicht niet kunnen verbeteren, dan spreken we van een visuele handicap. Sommige kinderen zien heel weinig, andere zijn dan weer blind.
Volg deze 7 tips
- Let op de manier waarop je communiceert. Als je iets wilt zeggen tegen iemand die niet of slecht ziet, kun je het beste eerst je naam zeggen en de persoon aanraken. Spreek in de richting van de persoon met een visuele handicap.
- Geef alles in het lokaal een vaste plaats zodat iemand die niet of slecht ziet de dingen zelfstandig kan terugvinden. Geef die persoon ook de tijd om een nieuwe omgeving te leren kennen.
- Beschrijf regelmatig wat er gebeurt.
- Als kinderen die niet of slecht zien vragen stellen over wat er in de omgeving gebeurt, probeer die dan zo precies mogelijk te beantwoorden.
- Het is niet erg als je met je groep toch eens een spelletje speelt waarbij het belangrijk is om (goed) te kunnen zien. Denk dan wel na over de rol van dat lid met een visuele beperking. Kan hij of zij een andere rol opnemen in het spel? Geholpen worden? De leiding bijstaan? Wees creatief!
- Heb aandacht voor trapjes, deuren, schakelaars enz.
- Bespreek met de ouders hoe jullie ervoor kunnen zorgen dat hun blind of slechtziend kind zich thuis voelt in de Chiro. Oudere leden met een visuele handicap kun je gerust zelf vragen hoe ze begeleid willen worden.
En leiding met een visuele beperking?
Daarvoor gelden eigenlijk dezelfde tips. Als je medeleiding een visuele beperking heeft, bespreek dan in het begin van het werkjaar en voor het kamp wat lukt en wat niet. Maak daar goede afspraken over, help elkaar waar nodig en wees vooral eerlijk met elkaar.