Verdraai-de groeilijn

Verdraai-de groeilijn

Terwijl ze groeien, verandert de manier waarop kinderen en jongeren naar de wereld kijken.
Dus verandert wat een goede activiteit is voor je afdeling mee.
Om dat te beschrijven gebruiken we in de Chiro een groeilijn.
We maken die hier concreet voor het jaarthema Verdraai-de Wereld.  We zetten de veranderingen, waar je je voor elke afdeling op kunt concentreren en enkele aanzetten voor activiteiten even op een rij.

Speelclub

Speelclubbers zetten hun eerste stappen in de grote wereld, weg van het vertrouwde nest.  Alles is nieuw voor hen.  Mama en papa zijn onfeilbaar.  De ouders zijn ook degenen van wie de speelclubbers hun waarden en normen overnemen.  Ze stellen zich daar nog geen vragen bij.  Ze hebben nog een eigen kijk op de wereld.  Als iets goed of slecht is, is het zo omdat papa of mama dat zegt. 
Speelclubbers houden van zelf veel ervaringen opdoen. 
Speelclubbers fantaseren graag.  Ga als leiding daarin niet te ver, want speelclubbers beschouwen dat nog als realiteit.  Zorg dat je een fantasieactiviteit telkens afrondt door terug in de realiteit te komen.  Maak daar tijd voor. 

Activiteiten

  • We laten hen kennismaken met duurzame maatregelen die zij leuk kunnen vinden: drankjes van de Wereldwinkel, op bezoek bij de kruidenier en de boerderij, een spaarlamp, een windmolen kan mooi zijn.
  • We laten hen nadenken over wat ze zelf willen worden en geven hen enkele positieve ervaringen uit het zuiden (gerechtjes die ze graag eten, bvb.).

Rakwi's

De rakwi's hebben al een breder kader en wereldbeeld.  Ze leren abstracter denken en ontwikkelen ook eigen waarden.  Hun zwartwitbeeld wordt genuanceerd.  Ze hebben vaak interesses in specifieke gebieden.  Ze denken na over of iets rechtvaardig is of niet en zullen anderen daar ook op wijzen. 

Activiteiten

  • We laten hen experimenteren met hoe ze zelf iets kunnen maken om efficiënt om te gaan met water, energie… in hun eigen huis.
  • We laten hen plannen maken voor zichzelf en die vergelijken met die van hun vrienden.  We geven hen verhalen mee over de leefsituatie van kinderen in het zuiden en hun ervaringen daarbij.  Bij vergelijking kunnen problemen ter sprake komen.  We zoeken dan naar oorzaken en oplossingen.  Misschien is met de afdeling samen een internet-/brievenspel met een groep uit het zuiden haalbaar?

Tito's

De tito's gaan hun omgeving meer en meer verkennen, beginnen zich vragen te stellen over wat er rondom hen gebeurt en wat er in de maatschappij allemaal gaande is.  Ze maken stilaan voor zichzelf uit welke waarden en normen ze belangrijk vinden.  Tito's ontwikkelen een eigen mening.  Ze denken vaak dat ze al een volwassen beeld hebben van de wereld en stuiten op tegenstrijdige dingen. 

Een afwisselend en boeiend programma houdt de tito's bezig.  Ook maatschappelijke dingen kunnen aan bod komen. 

Activiteiten

  • We laten hen op zoek gaan naar hoe ze hun eigen middelen willen besteden, bvb. zakgeld.
  • We laten hen plannen maken voor zichzelf, vergelijken met wat hun vrienden willen en nagaan welke invloed dat heeft op elkaar.  We laten hen hierover communiceren met individuen in het zuiden (neem een foto van voorwerpen die belangrijk zijn of worden in jouw leven).

Keti's

Keti’s nemen de maatschappij niet meer zoals ze is, maar bevragen ze op haar rechtvaardigheid.
Keti’s hebben nogal een zwartwitvisie.  Ofwel zijn ze idealisten (vegetarisch, met een lidkaart van Greenpeace en op school ijverig aan het werk met schrijfacties voor Amnesty International), ofwel helemaal niet.  Keti's zijn vatbaar voor extremen omdat ze in hun zoektocht naar hun eigen weg zichzelf afzettend tegen de massa, zo grondig mogelijk willen experimenteren met verschillende rollen.  Die rollen en hun imago kunnen juist daardoor soms erg omslaan.  Af en toe discussiëren over een ernstiger, maatschappelijk onderwerp kan er met keti's wel eens in zitten.

Activiteiten

  • We laten hen zich bewust worden van de betekenis van duurzame ontwikkeling via informatieve spelen.  We laten hen zelf een spel maken (bvb. mundorisk) aan de hand van informatie, hun ideeën hierover en kansberekening.
  • We laten hen plannen maken voor zichzelf, vergelijken met wat hun vrienden willen, nagaan welke voorwerpen ze willen en hoe ze in de samenleving willen passen.  We laten hen zelf op zoek gaan naar wat dat wil zeggen voor anderen en de wereld, bvb. via het internet (info en contacten), onder meer via de portaalsite over duurzame ontwikkeling.

Aspi's

Aspi’s zijn op zoek naar een eigen set van waarden en normen.  Sommigen hebben hun eigen identiteit min of meer gevormd, anderen hebben nog een lange weg te gaan.  Ze denken abstracter en gaan kritisch om met alledaagse gebeurtenissen.  Ze leren concrete situaties plaatsen in algemene ideologische opvattingen.  Zo ontwikkelen ze langzaam hun eigen waardeschaal. 

Hou als leiding in het achterhoofd dat aspi's nog veel 'zoeken' en dat de waarden die ze vormen later weer kunnen veranderen. 

Activiteiten

  • We laten hen een duurzaam plan opstellen voor de groep, bvb. hoe gaan we zo duurzaam mogelijk op bivak?
  • We laten hen plannen maken voor zichzelf, vergelijken met wat hun vrienden willen, nagaan welke voorwerpen ze willen, hoe ze in de samenleving willen passen en hoe ze de wereld zien.  We bieden hen contacten (met vluchtelingen?) en informatie over duurzame ontwikkeling.  We moedigen hen aan rond één thema (ecologisch, economisch of sociaal duurzaam ontwikkelen) een actie te voeren.