Samen sterk, zowel binnen als buiten de Chiro

Samen sterk, zowel binnen als buiten de Chiro

Tijd om de handen uit de mouwen te steken

Als leid.st.er ben je waarschijnlijk zonder het te weten al solidair. Je heet je leden welkom in de groep, past spelletjes aan aan hun behoeften en doet inspanningen om bijvoorbeeld het lidgeld zo laag mogelijk te houden. Trouwens, jij deelt ook gewoon je vrije tijd met anderen, zonder daarvoor iets in de plaats te verwachten!

Door Rijul

Maar solidariteit is niet beperkt tot je eigen Chirogroep, want ook daarbuiten staan we klaar om anderen te helpen. Zo ben je met je groep automatisch in meerdere of mindere mate betrokken bij je buurt. Er zijn Chirogroepen die zich inzetten voor anderen door leuke inzamelacties te organiseren of door de handen uit de mouwen te steken.

Je kan ook solidair zijn met de wereld. Je inzetten voor een goed doel is daar een standaardvoorbeeld van. Maar een actie hoeft niet altijd financieel te zijn. We zetten een aantal aandachtspunten op een rijtje.

  • Betrek de leden bij je actie. Steek samen de handen uit de mouwen door op pad te gaan voor Mooimakers of ga spelen met de jongeren in een asielcentrum in de buurt.
  • Onderzoek het goede doel of project waarvoor je een actie opzet. Jammer genoeg is niet elke vzw even transparant over hun inkomsten en uitgaven. Zorg er dus voor dat jullie actie of geld goed terechtkomt. Enkele vragen die je je kan stellen:
    • Is het goede doel nabij? Dat hoeft niet fysiek nabij te zijn, het kan ook betekenen dat iemand in jullie netwerk ermee in aanraking komt of dat een bepaald initiatief jullie specifiek raakt of aanspreekt.
    • Is het goede doel transparant? Het is zowel voor jullie als voor de mensen die eventueel centjes geven leuk en goed om te weten wat er precies met het geld zal gebeuren.
    • Is het goede doel duurzaam? Er wordt weleens gezegd: geef mensen geen vis, maar leer hen vissen. Je kan je ook afvragen of mensen wel vis willen. Een organisatie die vertrekt vanuit de kracht van mensen en hen zelf laat beslissen, is duurzaam.
    • Is er sprake van betrokkenheid bij het goede doel? Ga gerust in gesprek over hoe jullie kunnen bijdragen aan de werking van het goede doel. Toets ook even af of de werking en missie van het goede doel overeenkomen met de Chiromissie en -waarden.
  • Als je ervoor kiest om geld in te zamelen, spreek dan op voorhand een bepaald percentage van de winst af dat je effectief zal afstaan. Zo is er geen discussie mogelijk als er meer of minder winst is binnengekomen dan verwacht. Doe ook niet aan greenwashing: gebruik geen goed doel om meer winst voor jezelf binnen te halen.
  • Wees transparant over wat je met het geld zal doen en of je het geld echt hebt gedoneerd.
  • Het gaat niet alleen om geld. Effectief met je groep de handen uit de mouwen steken om anderen te helpen, is ook solidair!

Wij vroegen ons af op welke manier Chirogroepen hun steentje bijdragen aan de maatschappij. We verzamelden de antwoorden hieronder. Misschien zit er wel een leuke activiteit bij voor jouw Chirogroep?
 

Fakkeltocht organiseren

Maite: “Wij van Chiro Gijmel organiseerden dit jaar een fakkeltocht ten voordele van De Warmste Week. Samen met ouders, leden, vrienden en familie wandelden wij door het dorp met fakkels. Daarna sloten we de avond af met spekfakkels en een lekkere tas soep!”

Pannenkoeken verkopen

De (oud-)leiding van Chiro Laat-Ma-Rollen uit Sijsele organiseerde een pannenkoekenverkoop. Ouders en buurtbewoners konden langskomen om een pannenkoek te eten en warme chocolademelk te drinken. Alle inkomsten gingen naar De Warmste Week.

Organiseer een kampvuur voor iedereen in de buurt

Mathias: “Chiro Rotem organiseert elk jaar een actie ten voordele van een goed doel in onze buurt. Dit jaar stond de actie in het teken van TUKI vzw, een organisatie die gezinnen ondersteunt met kinderen met levensbedreigende aandoeningen. We hebben een groot kampvuur georganiseerd voor de hele buurt. Er waren bandjes, eet- en drankstanden en heel wat randanimatie. Niet alleen goed voor geld in het laatje, maar ook voor samenhorigheid van de buurt!”

Wafelenbak

Elien: “Wij hebben met de tippers van Chiromeisjes Meerle wafels en koekjes gebakken voor De Warmste Week. Via TikTok maakten we reclame!”