SOS, klagende ouders!
SOS, klagende ouders!
Hun veters knopen, wonden verzorgen en hun vlees snijden op bivak. Een luisterend oor zijn, je allerlaatste snoepje afgeven en ruzies oplossen. Als leid.st.er voel je je soms als een ouder voor je leden. Maar wil dat ook zeggen dat je alles op eigen houtje mag beslissen?
Door Lies De Boeck
Beeld: Brent Vanderpoorten
Communicatie is key
Jouw leden zijn zonder twijfel het dierbaarste bezit van hun ouders. Het is daarom heel belangrijk dat er open communicatie kan plaatsvinden tussen de leiding en de ouders. Krijg je te maken met een overbeschermende ouder? Of was je net iets te streng tegen je leden? Verstop je niet en ga – hoe moeilijk het ook is – een gesprek aan met de ouders. Maar hoe doe je dat?
- Blijf rustig en luister naar de ouders. Geef je eventuele fouten toe en bespreek wat er precies gebeurd is. Is de kritiek onterecht? Steek er niet te veel energie in en laat die gewoon passeren.
- Praat over wat het kind gedaan heeft en niet over het kind zelf. Het gaat tenslotte om het gedrag en niet om de persoonlijkheid. Zorg ervoor dat de ouders dat ook begrijpen.
- Onthoud dat je er nooit alleen voor staat. Voel je je ergens niet goed bij? Vraag hulp aan je medeleiding, groepsleiding of VB.
- Ouders kunnen niet álles van je verwachten. Er zijn grenzen en dat mag je gerust op een rustige en vriendelijke manier laten weten.
- Hou altijd in je achterhoofd dat ouders hun kind het beste kennen.
- Alle ouders zijn anders dus elk gesprek vereist een andere aanpak. Ken je de ouders een beetje? Dan kan je op voorhand al eens nadenken over hoe je het gesprek het beste kunt aanpakken.
Voorkomen is beter dan genezen
Beslissen over kinderen van andere mensen is nooit gemakkelijk. Maak daarom op voorhand goede afspraken. Bespreek met je leidingsploeg hoe jullie omgaan met straffen en klagende ouders. Dat zorgt ervoor dat jullie op één lijn staan en op dezelfde manier communiceren. Print dat achteraf eventueel af en hang het op. Met die afspraken zorg je ervoor dat twee gelijkaardige situaties altijd op eenzelfde en correcte manier aangepakt worden.
Maak ook afspraken met je leden. Bespreek in het begin van het jaar wat de leiding verwacht en wat de leden verwachten. Je kan dat eventueel meegeven aan de ouders zodat er achteraf minder discussies ontstaan.
Vertoont een specifiek lid meermaals ongepast gedrag? Twijfel niet en spreek gerust de ouders aan. Beter voorkomen dan genezen!
Als je dan toch moet straffen
Sommige dingen kan je niet zomaar voorbij laten gaan. Gaf Dries bewust een elleboogstoot aan Dorien? Of is Thomas weggelopen tijdens een activiteit? Zorg ervoor dat Dries en Thomas zelf beseffen dat dat niet oké is. Je kan samen met hen een gepaste straf bedenken. Je kan hen een paar voorstellen geven, bijvoorbeeld: sorry zeggen, een knuffel geven of een tekening maken. Ze zullen snel beseffen dat ze niet zo flink waren en zullen dus minder snel klagen bij hun ouders.
Als leid.st.er ben je geen opvoeder, maar wel verantwoordelijk. Het is doodnormaal dat je in bepaalde situaties niet goed weet hoe je moet reageren. Dat mag je zeker ook aan de ouders vertellen. Het is dus niet altijd eenvoudig om te bepalen wat kan en wat niet kan. Ouders kunnen daar altijd een andere kijk op hebben. Denk daarom eens na over de regels die jij hebt opgesteld en probeer ze uit te leggen aan je leden en hun ouders. Lukt dat niet? Dan moet je je regel en dus ook de straf in vraag stellen.
Wanneer draai je de rollen om?
Ongetwijfeld heb je al eens te maken gekregen met een klagende ouder, maar wanneer draai je de rollen om? Kinderen komen in de eerste plaats naar de Chiro om zich te amuseren. Toch kan het soms een beetje uit de hand lopen en is het aan te raden om de ouders te contacteren. In twee specifieke situaties mag je niet twijfelen om bij de ouders aan te kloppen: alcohol & drugs, en vandalisme.
- Vandalisme: maakt een kind bewust iets kapot waardoor je serieuze kosten hebt, dan moet je dat melden aan de ouders. Hun familiale verzekering kan bijdragen in jullie kosten.
- Alcohol- en drugsgebruik: drugs gebruiken is een strafbaar feit en voor leden jonger dan zestien geldt dat ook voor alcohol. Drinkt een aspi eens een pintje te veel, dan moet je niet meteen naar de ouders lopen, maar gebeurt dat op een moment dat het niet mag, dan is het een ander verhaal. Voor keti’s en tito’s is drankgebruik verboden en breng je de ouders het beste op de hoogte.
Communicatie tussen de ouders en de leiding gebeurt dus in beide richtingen. Hou de tips in je achterhoofd en zorg ervoor dat je altijd open staat voor heldere communicatie met alle ouders.