Huisbezoeken

Huisbezoeken

Het is voor leiding niet altijd eenvoudig om ouders te leren kennen en hen aan te spreken. Daarom de gouden raad: ga op huisbezoek! Zo breek je meteen het ijs. De meeste leden vinden dat stiekem erg leuk, al zijn ze plots superverlegen. Je leert meteen de achtergrond van een lid beter kennen en begrijpen. Hoewel huisbezoeken wel wat tijd in beslag nemen, zijn ze heel waardevol. Tijdens een huisbezoek leer je de ouders en leden beter kennen, leren zij de leiding kennen en kan je bovendien meteen alle praktische zaken in orde brengen.

7 tips voor een geslaagd huisbezoek

1.    Bereid je voor

Spreek af met je leidingsploeg op welke manier je de huisbezoeken aanpakt. Welke informatie willen jullie zeker meegeven aan ouders? Welke belangrijke vragen zullen jullie stellen? Ga je met al je medeleiding op pad? Of werken jullie bijvoorbeeld in kleinere groepjes elk een deel van de adressen af? Je kan de taken verdelen zodat je de tijd beperkt die je aan huisbezoeken spendeert. Breng dan wel zeker je medeleiding op de hoogte van belangrijke informatie die je tijdens een huisbezoek krijgt.

Laat ouders weten wanneer je zal langskomen of maak een afspraak voor een bezoek. Sommige ouders krijgen namelijk liever niet onverwacht volk over de vloer. Op die manier zijn ouders voorbereid op jullie komst. Het spreekt voor zich dat je hen dan ook verwittigt als een afspraak niet kan doorgaan of als een bezoek bij iemand anders uitloopt.

2.    Stel jezelf voor

Veel ouders weten wel ongeveer wie de leiding van hun kind is, maar niet voor iedereen is dat vanzelfsprekend. Je kort introduceren bij hen is een kleine moeite. Laat weten bij wie hun kinderen op zondag in veilige handen zijn.

3.    Geef voldoende informatie over de Chiro

Tijdens een huisbezoek krijg je de kans om hen de nodige kennis over de Chiro mee te delen en meteen op alle prangende vragen te antwoorden. Wat gebeurt er zoal op een Chirozondag? Hoe ziet het kamp eruit? Is mijn kind verzekerd? Ook ouders van leden die al langer naar de Chiro komen, kunnen nog met heel wat vragen zitten.

4.    Leer elkaar beter kennen

Natuurlijk kennen jullie je leden best goed, maar een huisbezoek kan weleens nieuwe perspectieven bieden. Evengoed is een visite bij je leden thuis de ideale gelegenheid om te ontdekken welke verborgen talenten ouders hebben en waar ze de Chiro graag mee verder helpen. Daarnaast vinden leden het doorgaans wel fijn om meer over hun leiding te leren. Je kan ook onze fiche voor een huisbezoek printen en gebruiken.

5.    Ga gevoelige thema's niet uit de weg

Ouders en leden gunnen je bij een huisbezoek een blik in hun vertrouwde omgeving. Het is zinvol om stil te staan bij de situatie waarin je leden opgroeien. Daarnaast is er bij een bezoek in een rustige en vertrouwde omgeving de gelegenheid om één op één in dialoog te gaan met ouders en het eventueel over problemen, noden of gevoelige onderwerpen te hebben. We hebben het hier over zaken zoals betaalbaarheid, of een beperking of ontwikkelingsstoornis van één van je leden.

Ouders zullen je misschien iets in vertrouwen vertellen. Het spreekt voor zich dat je met die informatie zorgvuldig en discreet omgaat. Soms zijn ouders niet meteen geneigd om daarover te praten. Gebruik de afspraken die je maakt over praktische zaken zoals het lidgeld of de Chirokleren. Als het daarover gaat, is het veel makkelijker om even te vermelden dat jullie bijvoorbeeld ook een tweedehandssysteem hebben, of dat een afbetalingsplan voor het kampgeld geen probleem is.

6.    Neem voldoende tijd om praktische zaken te bespreken

  • Vermeld hoeveel het lidgeld bedraagt, maar ook welke kortingtarieven er bestaan en op welke manier een terugbetaling mogelijk is. Meer info daarover is te vinden op: chiro.be/armoede.
  • Nieuwe leden weten meestal nog niet waar ze Chirokleren kunnen kopen (in De Banier, dus!). Als jullie met een tweedehandssysteem werken, zet dat dan zeker in de verf.
  • In de medische fiche laat je de ouders alle medische en persoonlijke gegevens over hun zoon of dochter invullen. Gebruik de laatste versie die aangepast is aan de GDPR-wetgeving. Die bespaart je ook werk. ;)

Spreek af hoe jullie in de toekomst zullen communiceren. Laat ouders weten op welke manier je hen op de hoogte brengt van activiteiten. Spreek ook af op welke manier ze jullie gemakkelijk kunnen bereiken bij vragen of problemen. Check aan het einde van het huisbezoek gerust of alles duidelijk was en of ouders eventueel nog met vragen zitten.

7.    Hou hen op de hoogte

Blijf ook na het huisbezoek in contact met de ouders. Hou hen op de hoogte van de komende activiteiten en eventuele veranderingen. Door in contact te blijven met de ouders creëer je meer vertrouwen. Hebben jullie dan iemand nodig die de lokalen kan schilderen? Spreek gerust ouders aan en je zal snel een paar extra helpende handen vinden.