Evaluatie? Schmevaluatie!

Evaluatie? Schmevaluatie!

Evalueren, dat doen we in de Chiro regelmatig. Zo'n evaluatie hoeft geen saaie boel te zijn. Evalueren jullie binnenkort jullie evenement of staat er een groepsevaluatie op de agenda? De volgende methodiek kan je op weg helpen!

Voetbal!

Laat alle leiding voor zichzelf een plaatsje op het voetbalveld bepalen. Elke positie staat symbool voor de plaats die je inneemt in de leidingsploeg.

De spelers

  • Verdediger: Die spelers zijn er altijd en ze doen wat ze moeten doen. Verdedigers blijven liever op de achtergrond. Ze kunnen moeilijk nee zeggen.
  • Middenvelder: Middenvelders knappen veel werk op en dat zal iedereen geweten hebben. Ze krijgen graag appreciatie voor hun werk, maar wat ze doen, is dan ook in orde.
  • Keeper: Keepers blijven op de achtergrond, tot op dat ene moment. Het zijn mensen van wie je niet veel moet verwachten, maar op het juiste moment doen ze toch de juiste dingen. Dat kunnen zowel praktische taken als beslissingen zijn.
  • Scheidsrechter: Scheidsrechters steken niet graag de handen uit de mouwen. Ze kennen de groep en ze weten hoe ze ermee moeten omgaan. Iedereen respecteert hen daarvoor. De rest van de groep luistert naar hen.
  • Manager: Managers werken volop voor de ploeg, maar in hun gedrevenheid durven ze de mening van die ploeg weleens uit het oog te verliezen. Ze werken in al hun enthousiasme vaak vooral eigen ideeën uit.
  • Coach: Dat zijn mensen die de ploeg leiden 'met ijzeren hand'. Coaches stellen de regels op die nageleefd moeten worden. Zelf kennen ze die regels door en door, dus op hen valt niets aan te merken.
  • Dokter: Dokters zijn bezorgd om de ploeg, en het zijn mensen die erbij horen. De sfeer is belangrijk, iedereen moet zich goed voelen in de ploeg. Dokters maken regelmatig een praatje met iedereen om te zien hoe het met hen gaat. Ze proberen conflicten te vermijden.
  • Geblesseerde: Geblesseerden zijn mensen die vaak bezet zijn door andere dingen en dus vaak afwezig zijn. Als ze er zijn, kun je wel volledig op hen rekenen, maar meestal is het moeilijk om hen te engageren.
  • Reservespeler: Reservespelers zetten zich niet volledig in voor de groep. Ze zouden beter kunnen, maar worden geremd door problemen op persoonlijk vlak.
  • Toeschouwer: Toeschouwers zijn mensen die er altijd zijn. Ze houden echt van de ploeg, maar zijn niet echt betrokken bij wat er werkelijk gebeurt. Ze zijn er liever als ondersteuning op de achtergrond.
  • Hooligan: Die mensen roepen het hardst in discussies. Hooligans weten hoe het moet, maar als puntje bij paaltje komt, zul je hen niet zien. 'Veel geblaat, maar weinig wol'.

Eens iedereen een plaats gevonden heeft, kan je dieper ingaan op de posities.
Enkele vragen die daarbij kunnen helpen:

  • Wat maakt dat je voor die plek gekozen hebt?
  • Stel: je gaat voor een verlenging van je sportcontract, welke rol ambieer je dan?
  • In hoeverre voel jij je gesteund door andere rollen op of rond het veld?
  • (In geval van groepsevaluatie) Zijn er rollen die ontbreken? Hoe gaan we die invullen?
  • (In geval van groepsevaluatie) Zou de rest van de ploeg jou op diezelfde positie plaatsen? Waarom wel of net niet?