Kannibalen spel
De leden krijgen ze een vreemde brief die met een pijl in de muur steekt. De brief is raar versierd. Het is een uitnodiging van de Zoeloe (Boeloe?), de vriendelijke kannibaal, om hem te bezoeken.
- De activiteit begint met een zoektocht naar Zoeloe
- De ribbels knutselen snel zelf een verrekijker met 2 wc rolletjes.
- De ribbels lopen rond en roepen naar Zoeloe. Ze kijken rond met een verrekijker en zoeken naar Zoeloe. Als echte avonturiers.
- De leiding ziet er uit als avonturiers.
- De leiding vertelt dat ze een spoor heeft gezien van Zoeloe. Onderweg komen ze verschillende spulletjes tegen van Zoeloe.
- De leiding vertelt dat Zoeloe heel graag mensenvlees eet en daarom hebben ze een spekje op een stok op Zoeloe te lokken. Uiteindelijk springt Zoeloe uit de bosjes. +-20 min
Eerst heeft Zoeloe nog heel veel moeite om weer Nederlands te spreken. De ribbels moeten hem helpen en al snel lukt het veel beter. Hij vertelt dat hij heel blij is dat zijn vrienden, de ribbels, hem komen bezoeken op zijn eiland. Nu is hij niet meer zo alleen. Hij wil echte kannibalen van hen maken. Hij vertelt hen over zijn eiland en laat de heilige boom zien. De grond onder de boom mag je niet betreden met schoenen. En je moet de boom elke keer begroeten als je er langs komt. Eerst moet de ribbels er kannibalistisch uitzien. Ze worden geschminkt. En ze krijgen een bloemenketting en bontjassen en ander eilandspul. Hierna moeten ze zich leren gedragen als een echte kannibaal. Zoeloe oefent een paar kreten met de ribbels. En een kannibalen dans. En elkaar leren begroeten als een kannibaal. Daarna moeten ze natuurlijk een hut maken. Hiervoor kunnen ze materiaal verdienen.
- Balk: Er ligt een balk op de grond waar ze moeten onder kruipen door eerst te graven. Pas als Zoeloe er ook onderdoor geraakt, krijgen ze de balk.
- koord: De koorden groeien hier aan een koordenboom. De ribbels moeten samenwerken om de koorden te plukken, want die hangen net te hoog.
- Bache: ??? +- 30 min
- Daarna maken we de hut
Dromenvangers
Na de middag maken we een soort van dromenvangers. (gewoon een taak aan een koordje met wat pluimen of boombladeren enz) Daarna vertellen we ze plots dat er een vijandelijke kannibaal ons eiland wil overnemen. Eerst leiden we ze op tot krijgers
- we laten ze speergooien met een bamboestok door een hoepels die tussen bomen gespannen zijn
- stil zijn -> 123 kannibaal
- stil zijn -> dooie vis
- goed kunnen verstoppen Þ sardientje (domein afbakenen)
sluipspel
De vijandelijke kannibaal heeft een groot geheim, vertelt Zoeloe. Hij is ergens heel, heel, heel erg bang voor. De vijandelijke kannibaal zit ergens in het bos. De ribbels moeten er naar toe sluipen door zicht te vermommen met verkleedkleren. Als ze onopgemerkt of onherkenbaar tot bij de kannibaal geraken, mogen ze een puzzelstuk pikken. Dit brengen ze terug naar hun kamp waar ook de verkleedkleren liggen. Als ze de puzzel afmaken, weten ze het geheim van de kannibaal. Dit is een raadsel. : Wat is geel en krom? De ribbels krijgen een banaan en jagen de kannibaal weg. Die rent angstig het bos in. +- 30 min
Beloning
De ribbels mogen nu een echte mens op eten, gemaakt van spekjes. Avondactiviteit: De ribbels worden nu echte kannibalen. Dit doen ze door een heilig lied te zingen en de dromenvangers op te hangen aan de heilige boom van Zoeloe, waar je niet met schoenen mag oplopen. Rond de boom staan enkele kaarsjes. Na deze inwijding gaan de ribbels slapen.
Groepen: 1
Intensiteit: 1
Leeftijd: van 6 tot 9 jaaar
Spelers: van 5 tot 20
Soort: themaspelen
Terrein: onbekend , binnen
Thema's: fantasie