Ik geloof

Link met het thema

Petrus kon even op het water lopen omdat hij geloofde. Wat betekent geloof voor mij? Wat geloof ik? Welke gevolgen heeft mijn geloof? Hoe bepaalt mijn geloof mijn handelen?

 

Doel

Jongeren laten nadenken over allerlei stellingen rond geloof

Jongeren mening laten vormen en positie laten kiezen met betrekking tot geloof

Jongeren leren met elkaar van mening te wisselen over geloven

 

Verloop

 

Vooraf

Maak op voorhand een selectie uit de hieronder vermelde stellingen rond geloven afhankelijk van de vertrouwdheid in je groep, de leeftijd, etc. Zorg dat je deze stellingen op een kaartje hebt zodat de jongeren ze zelf kunnen voorlezen.

Nummer de witte velden van een dambord, of maak er zelf één (in functie van de grootte van je groep).

 

Spel

De deelnemers plaatsen hun pion willekeurig op het dambord.

Om beurt gooit een deelnemer met de dobbelsteen. Het aantal ogen bepaalt het aantal vlakken dat de pion mag bewegen. Men mag bewegen in alle richtingen: horizontaal, verticaal, diagonaal en ook combinaties van richtingen zijn mogelijk. Wanneer men op een wit vlak komt, krijgt de deelnemer de stelling (zie bijlage) die correspondeert met het nummer wat in het vakje vermeld staat. De deelnemer leest de stelling luidop en geeft zijn/haar mening hierover. De anderen zwijgen.

Dan is het de beurt aan de volgende deelnemer. Hij kan kiezen naar een vakje te bewegen met een nieuw nummer en reageren op de nieuwe stelling. Een tweede optie is te reageren op de vorige deelnemer door de pion op een zwart vakje te plaatsen.

Let erop dat er met respect om gegaan wordt met ieders mening. Moedig de jongeren aan om te spreken in ik-zinnen, vanuit hun persoonlijk geloof. Benadruk dat je iemands geloof niet kan betwisten. Dit is geen stellingspel in de klassieke betekenis van het woord: je hoeft niet iemand anders van mening te doen veranderen…

 

Slotrondje

Je kan dit spel zo lang en zo kort maken als je zelf graag wil. Je kan het best wel afronden met een slotrondje: het zou kunnen dat iemand nog echt graag had willen reageren op een bepaalde stellingname, er iets bij leggen, nuanceren, een voorbeeld geven, een ervaring delen, … maar daartoe de kans niet kreeg. Dat vang je in zo’n slotrondje prima op: iedereen krijgt de kans om nog kort iets te zeggen.

Richtvragen:

- Hoe zit je er nu bij, na het spelen? Hoe voel je je?

- Heb je kunnen zeggen wat voor jou belangrijk was? Wil je nog iets (korts) toevoegen, dan is nu je kans.

Op zoek op naar meer inhoudelijke werkvormen?

Surf naar www.ijd.be

Materiaal

/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:Standaardtabel; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} Tafel en stoelen, pionnen, dobbelsteen, selectie van stellingen op kaartjes (bijlage), spelbord (eventueel zelf gemaakt)

Bijlages

Duur: 60 minuten
Groepen: 1
Intensiteit: 1
Leeftijd: van 16 tot 20 jaaar
Spelers: van 4 tot 8
Soort: andere
Terrein: binnen
Thema's: andere