Bij naam genoemd
Link met het thema:
Deze methodiek sluit aan bij het verhaal van Jakob. Na zijn worsteling bij de Jabbok, krijgt hij een nieuwe naam, maar misschien is hij ook een nieuw mens geworden…
Doel:
- Met de deelnemers verkennen wat hun naam betekent en vooral wat hij voor hèn betekent
- Via verschillende methodieken ervaren hoe belangrijk je naam voor je is
Verloop:
Deel 1: Groepsgesprek over betekenissen van je naam (15’)
In de voorbereiding van dit gesprekje kan je ook
- je deelnemers in de uitnodiging vragen om hun ouders te vragen hoe die hun naam gekozen hebben en of er een speciale betekenis achter zit
- de betekenissen van de namen van je deelnemers zelf opzoeken (Google: “naam betekenis” of bijvoorbeeld: http://www.starmanproductions.nl/namen/namen.html)
Gespreksvraagjes:
- Wat is jouw naam ? Hoe ben jij aan je naam gekomen ?
- Heeft je naam een betekenis ? Welke is die ? Wat vind je daarvan ? Hoe voel je je daarbij ?
- Naar wie ben je genoemd ? Wie heeft nog dezelfde naam als jij ? Wat vind je daarvan ? Hoe voel je je daarbij ?
- Word je altijd bij je naam genoemd of spreken mensen je soms ook anders aan ? Hoe dan ?
- Wat zegt je naam over jezelf ?
Deel 2: Totemspel (20’)
We hebben allemaal onze naam gekregen, niet zelf gekozen. In het volgend spel gaan we verkennen, wat dat met je doet, om zo of zo genoemd te worden.
We spelen het zo:
- We lopen willekeurig rond in de ruimte tot er een teken gegeven wordt (de muziek stopt, iemand blaast op een fluitje, roept stop, …)
- Zodra het teken weerklinkt, maken we een duo met de dichtstbijzijnde andere persoon (telkens iemand anders) en we zeggen tegen elkaar:
”… [naam], ik noem je …[iets in het thema], omdat …” (eerst de ene tegen de andere, daarna omgekeerd)
thema’s: kleuren, dieren, landen, vormen –cirkel, hoek, lijn, vierkant, ovaal- …
vbn. in het thema kleuren: “Sofie, ik noem je geel, omdat je altijd het zonnetje brengt in onze groep”; “Bram ik noem je groen, omdat dat de kleur is van de hoop”; …
vbn. in het thema dieren: “Katrien, ik noem je vink, omdat je heel mooi kan zingen”, “Toon, ik noem je giraf omdat je lang en slank bent”; …
Verander niet te snel van thema: speel liever verschillende keren met hetzelfde thema, dan véél thema’s; dan verzamelt elke deelnemer verschillende kleuren / dieren / landen / vormen…
Nabespreking:
- Hoe passen de namen die je kreeg bij jou ? Wat zou je voor jezelf gekozen hebben in het thema kleuren / dieren / landen / vormen ?
- Hoe was het om dit te doen ?
Deel 3: Crea-activiteit (50’)
maak een naamplaatje voor aan je bed / op je slaapkamerdeur met
- de naam die je van je ouders gekregen hebt;
- een naam (die je passend vond) uit het totemspel, je mag die verwerken zoals je zelf wil bijvoorbeeld door de kleur de gebruiken, of door het dier te tekenen, of nog anders …;
- minstens één goede eigenschap van jezelf, die je nog mag toevoegen.
Gebruik hiervoor eventueel tijdschriften, knipsels, stiften, verf,…
Deel 4: Tentoonstelling (15’)
Organiseer een toon-moment, waarbij je iedereen uitnodigt nog kort iets zeggen bij wat ze gemaakt hebben
Op zoek op naar meer inhoudelijke werkvormen?
Surf naar www.ijd.be
Materiaal
/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:Standaardtabel; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}
- lijst met naambetekenissen van de deelnemers - cd-speler of fluitje (facultatief) - plaatjes voor crea-activiteit, verf, borstels en allerlei ander crea-materiaal
Groepen: 1
Intensiteit: 2
Leeftijd: van 12 tot 14 jaaar
Spelers: van 6 tot 12
Soort: knutselen , groepsvormend , andere
Terrein: binnen
Thema's: andere