Aan de slag met de zeven werken van barmhartigheid

Link met het thema

Een actuele benadering van het thema dienstbaarheid ervaren

Doel

De 7 werken van barmhartigheid vertalen naar ons eigen leven en hierbij zelf de handen uit de mouwen steken.

Verloop

De 7 werken van barmhartigheid zijn:
1. De hongerigen spijzen
2. De dorstigen laven
3. De naakten kleden
4. De vreemdelingen herbergen
5. De zieken bezoeken
6. De gevangenen bezoeken
7. De doden begraven

Uitleg opdracht:
Drie voorstellen om te doen:

1.      Verdeel de groep en laat de jongeren elk suggesties doen en eventueel uitvoeren om een werk van barmhartigheid op een hedendaagse manier gestalte te geven. Voorbeelden hiervan kunnen eventueel zijn:

-        Als vrijwilliger helpen bij een organisatie die armen eten verschaft, denk maar aan: Poverello en de voedselbanken.

-        Kledij verzamelen van familie en vrienden en dit schenken aan voorzieningen die kansarmen en daklozen herbergen.

-        Op bezoek gaan bij zieke mensen (in familiale kring, in het ziekenhuis, …)

-        Een pannenkoeken- of wafelbak organiseren voor de mensen van ziekenzorg.

-        Soep maken en uitdelen aan daklozen (in stations, andere plaatsen in de stad).

-        Kerstkaartjes maken en schrijven naar gevangenen.

 

2.      Verdeel de groep in kleine groepjes en laat hen elk iemand opzoeken die een hedendaagse barmhartige Samaritaan kan genoemd worden. Telkens aansluitend bij een van de zeven werken van barmhartigheid. Dit kan voor de jongeren concreet en tastbaar worden gemaakt. Daarom kan het interessant zijn om de jongeren op pad te sturen naar verschillende personen uit verschillende beroepen:

-        een verpleegkundige

-        een agent

-        een priester

-        een leerkracht

-        iemand van het plaatselijk Jongeren Advies Centrum

-        een bibliotheekbediende

-        een politicus

-        een huismoeder

-        de poetsvrouw van de school

-         ...

De begeleider kan de jongeren de opdracht geven deze personen te interviewen. De deelnemers kunnen vervolgens de vergaarde informatie voorstellen in de pluswerking. In een groepsgesprek kunnen de plussers hun appreciatie voor bepaalde argumenten of visies (niet personen!) uitdrukken, hun eigen visie toetsen aan de visie van de geïnterviewde personen en de medeplussers, op zoek gaan naar gelijkenissen en verschillen tussen de geïnterviewden,... De begeleider kan door gebruik te maken van Jezus' leven een extra reflectie in de discussies binnenbrengen.

3.      Werken met kunst en de zeven werken van barmhartigheid. Maak een kunstwerk (in zeven panelen; cfr. afbeelding van Meester van Alkmaar) waarin je tot uitdrukking brengt hoe mensen zich vandaag inzetten om de werken van barmhartigheid gestalte te geven. Dit met kosteloos materiaal aub!!!

Mogelijke afsluiter: korte nabespreking a.h.v. volgende vraagjes:

-        Welk werk vinden jullie het meest belangrijk?

-        Willen jullie later een beroep uitoefenen waar je de zwakkeren in de maatschappij een handje toesteekt?

Op zoek op naar meer inhoudelijke werkvormen?

Surf naar www.ijd.be

Een actuele benadering van het thema dienstbaarheid ervaren.

Doel

De 7 werken van barmhartigheid vertalen naar ons eigen leven en hierbij zelf de handen uit de mouwen steken.

Verloop


De 7 werken van barmhartigheid zijn:
1. De hongerigen spijzen
2. De dorstigen laven
3. De naakten kleden
4. De vreemdelingen herbergen
5. De zieken bezoeken
6. De gevangenen bezoeken
7. De doden begraven

Uitleg opdracht:
Drie voorstellen om te doen:

1.      Verdeel de groep en laat de jongeren elk suggesties doen en eventueel uitvoeren om een werk van barmhartigheid op een hedendaagse manier gestalte te geven. Voorbeelden hiervan kunnen eventueel zijn:

-        Als vrijwilliger helpen bij een organisatie die armen eten verschaft, denk maar aan: Poverello en de voedselbanken.

-        Kledij verzamelen van familie en vrienden en dit schenken aan voorzieningen die kansarmen en daklozen herbergen.

-        Op bezoek gaan bij zieke mensen (in familiale kring, in het ziekenhuis, …)

-        Een pannenkoeken- of wafelbak organiseren voor de mensen van ziekenzorg.

-        Soep maken en uitdelen aan daklozen (in stations, andere plaatsen in de stad).

-        Kerstkaartjes maken en schrijven naar gevangenen.

 

2.      Verdeel de groep in kleine groepjes en laat hen elk iemand opzoeken die een hedendaagse barmhartige Samaritaan kan genoemd worden. Telkens aansluitend bij een van de zeven werken van barmhartigheid. Dit kan voor de jongeren concreet en tastbaar worden gemaakt. Daarom kan het interessant zijn om de jongeren op pad te sturen naar verschillende personen uit verschillende beroepen:

-        een verpleegkundige

-        een agent

-        een priester

-        een leerkracht

-        iemand van het plaatselijk Jongeren Advies Centrum

-        een bibliotheekbediende

-        een politicus

-        een huismoeder

-        de poetsvrouw van de school

-         ...

De begeleider kan de jongeren de opdracht geven deze personen te interviewen. De deelnemers kunnen vervolgens de vergaarde informatie voorstellen in de pluswerking. In een groepsgesprek kunnen de plussers hun appreciatie voor bepaalde argumenten of visies (niet personen!) uitdrukken, hun eigen visie toetsen aan de visie van de geïnterviewde personen en de medeplussers, op zoek gaan naar gelijkenissen en verschillen tussen de geïnterviewden,... De begeleider kan door gebruik te maken van Jezus' leven een extra reflectie in de discussies binnenbrengen.

3.      Werken met kunst en de zeven werken van barmhartigheid. Maak een kunstwerk (in zeven panelen; cfr. afbeelding van Meester van Alkmaar) waarin je tot uitdrukking brengt hoe mensen zich vandaag inzetten om de werken van barmhartigheid gestalte te geven. Dit met kosteloos materiaal aub!!!

Mogelijke afsluiter: korte nabespreking a.h.v. volgende vraagjes:

-        Welk werk vinden jullie het meest belangrijk?

-        Willen jullie later een beroep uitoefenen waar je de zwakkeren in de maatschappij een handje toesteekt?

 

Op zoek op naar meer inhoudelijke werkvormen?

Surf naar www.ijd.be

-->

Materiaal

Dit hangt af van welke opdracht je uitvoert

Duur: 120 minuten
Groepen: 1
Intensiteit: 2
Leeftijd: van 14 tot 16 jaaar
Spelers: van 2 tot 25
Soort: expressie , andere
Terrein: publieke ruimte , buiten
Thema's: andere , verdraaide wereld , geloof , cultuur , armoede