Vriend of vijand

Het spel bestaat uit vier proeven. De bedoeling is om op het einde het meeste geld over te houden. Spel is normaal voor 3 spelers, maar ook mogelijk met 4 en eventueel met 5. Bij minder dan 3 spelers kan er iemand van de begeleiding meedoen. Enkel het raadsel zal dan niet door de begeleiding mogen opgelost worden. De verschillende rondes: Eerst is er de Wedstrijd: in deze ronde nemen de spelers het tegen elkaar op. De verliezer van de Wedstrijd mag zich aan de Mensenkennisproef wagen terwijl de andere twee gokken hoe hun tegenstander het er tijdens de proef van af zal brengen. Dan volgt de Groepsproef. Die kan enkel slagen als de drie spelers perfect samenwerken. Maar! Door lottrekking komt 1 van de spelers als vijand uit de bus, de overige zijn vrienden. De vrienden winnen als de proef slaagt de vijand als de proef mislukt. Als laatste opdracht is er een raadsel, dit moet uitgevoerd worden door de persoon die het meeste geld heeft verdiend. Het raadsel wordt aan het begin van het spel al meegegeven zodat de spelers er al heel de tijd over kunnen nadenken. Ook hier wordt weer gegokt of het raadsel opgelost raakt of niet. Geld verdienen: Geld wordt verdiend doordat bij elke proef de spelers een bedrag trekken. Elke speler zal 1 van de volgende bedragen 1 keer inzetten: 0 - 300 - 600 - 900 Welk bedrag ze inzetten weten ze niet, omdat ze blind trekken, maar de andere spelers weten wel welk bedrag er ingezet wordt. Wedstrijd: We gaan pokeren. Maar wisselen af met big buddy. Tijdens big buddy doet de begeleiding mee. De plaats waarop ze eindigen geeft het recht op een aantal "caps". Die caps kunnen ze inzetten tijdens het pokeren. Wanneer iemand nog 1 cap heeft moet die big-buddy roepen, voor de anderen dit doen. Indien de verliezende speler eerst roept krijgt hij van alle spelers 1 cap indien hij het hoogst van de aspiranten eindigt, anders wint de speler die het eerst big-buddy roept de cap indien hij hoger eindigt met big-buddy. Dit is dan ook het startschot van big-buddy. De Mensenkennisproef: De speler in kwestie moet 6 begeleidingspersonen uitbeelden, de anderen moeten raden wie er uitgebeeld wordt. (via stapel kaarten 1 trekken) De groepsproef: De bedoeling is dat alle memoryparen gevonden zijn en dat er 15 goalen gescoord zijn. Hiervoor mag 1 deelnemer proberen om zoveel mogelijk strafschoppen in het doel te trappen. In het doel staat uiteraard iemand van de begeleiding als keeper. Ondertussen moeten de andere paren op een ander terrein memory spelen. Hiervoor liggen aan weerszijden van het terrein memory kaarten. De spelers moeten hand in hand over en weer lopen en mogen telkens 1 memorykaart omdraaien. (10 paren in het totaal). Wanneer een memorypaar geraden is of een goal gescoord wordt de persoon die naar het doel trapt gewisseld. De bedoeling is ook dat de memory en de strafschoppen niet op het zelfde terrein genomen worden. Of toch geen contact tussen de twee groepen. Aantallen (doelpunten en memoryparen) kunnen uiteraard aangepast worden naar gelang de tijdsduur van het spel. Het raadsel: Verplaats 3 lucifers zodat er 3 gelijke vierkanten bestaan, elke lucifer moet tot een vierkant behoren. Materiaal: *1 doosje stekjes *Geld *Veel kroonkurken, of iets dat dient als caps om in te zetten. (poker) *2 VOLLEDIGE boeken kaarten (poker, memory) *Bal

Opmerkingen

Dit spel werd jullie aangeboden door de Aspicommissie. Veel plezier ermee!! indien er nog vragen zijn over dit spel of over Aspiranten in het algemeen, twijfel niet om ons te mailen op Aspi@chiro.be

van AspiNac ., NAT0000, Chirojeugd Vlaanderen

Materiaal

  • 1 doosje lucifers
  • veel geld
  • heel veel kroonkurken
  • 2 volledige boek kaarten
  • 1 bal
Duur: 60 minuten
Groepen: 3
Intensiteit: 2
Leeftijd: van 16 tot 18 jaaar
Spelers: van 3 tot 5
Soort: andere
Terrein: onbekend
Thema's: andere