In het bos

Je zorgt dat je twee kampen hebt. Die verspreid je in het bos zodat er een mooie loopafstand tussen beide kampen ligt. Laat de groep eerst hun kamp kenbaar maken met iets wat ze vinden in het bos of iets dat jij hen gegeven hebt. Terwijl krijgen ze ook nog een aantal theelichtjes (aantal zelf te bepalen) en een aantal voorwerpen mee, net zoveel als het aantal theelichtjes. De bedoeling van het spel is dat ze hun voorwerpen proberen in het andere kamp om te ruilen tegen theelichtjes. En dit maar met één voorwerp per beurt. Eens ze het kamp bereikt hebben, zonder getikt te worden, wisselen ze het voorwerp met een theelichtje en kunnen ze vrij naar hun kamp terugkeren. Eens in hun eigen kamp, plaatsen ze het voorwerp op een door hen aangeduide plaats en brengen een ander voorwerp over. Dit wordt herhaald tot er geen voorwerpen meer in het ene en dus geen theelichtjes meer zijn in het andere kamp. Onderweg kunnen ze wel getikt worden door leden van de andere groep, waarbij ze dan eventueel gewoon hun leventje afgeven, of samen een opdrachtje tegen elkaar uitvoeren en daarna moet de verliezer het leventje afgeven. (eigen creativiteit is gewenst) Als alle theelichtjes binnen zijn, begint een tweede deel van het spel. Hier worden de theelichtjes door de leiders in bokaaltjes gestoken en aangestoken. De bedoeling is nu om de brandende theelichtjes zo lang mogelijk te beschermen tegen indringers in het kamp. En die indringers zijn leden van de andere groep die proberen zoveel mogelijk theelichtjes te doven met een waterspuitje. De groep bij wie het eerst de kaarsjes uit zijn, is verloren. Dus ze zitten in een tweestrijd. - aan de ene kant zo snel mogelijk hun voorwerpen verwisselen in theelichtjes; - maar hoe vlugger ze hun theelichtjes hebben, hoe vlugger ze kunnen gedoofd worden.

Variaties

- In plaats van met twee groepen te werken, kun je ook met meerdere groepen werken. Met vier is een aanrader. Je schikt ze dan wel zo dat er plaats genoeg ligt tussen allevier de groepen. (In en soort kruis verspreiden in het bos, elke groep aan het uiteinde van het denkbeeldig kruis.) - Als het te moeilijk is voor de jongsten, kun je het in 2 delen opsplitsen en die eventueel apart spelen, als aparte programma's. !!!!! Hoe ouder de spelers, hoe meer details je in het spel kunt brengen.

Opmerkingen

- Zorg dat de brandweer niet moeten komen naar de plaats waar je het programma hebt gegeven. - Neem vooraf alle vuur (lucifers, aanstekers,...) bij de leden weg. Enkel de leiding heeft vuur nodig. - Neem geen te grote maar ook geen te kleine spuitjes. - Bij meerdere groepen kun je eventueel de groepen visueel herkenbaar maken voor de anderen. Door een bepaald kleur per groep, een lint, een kwak verf op hun gezicht,... ik verzin maar wat. - Laat de groep de theelichtjes van de andere groep duidelijk plaatsen in hun kamp om geen verwarring te veroorzaken. Of je kan ze juist verstoppen en dan moeten de andere ze proberen te zoeken en wel binnen de grenzen van het kamp zelf. - Denk aan de natuur en neem al het niet-natuurlijk materiaal terug mee naar jouw chiroterrein. Dan hebben de bosdieren tenminste een gaatje vrij in hun drukke agenda in plaats van al het vuilnis op te moeten kuisen dat door de mensen, die het bos betreden, achtergelaten werd.

van Kristof alias Krissie Tanghe, WJ/1706, De Kobbe, Veldegem

Materiaal

  • (Zelf te bepalen) Leventjes
  • (Zelf te bepalen) Voorwerpen (vrije keuze)
  • Evenveel als voorwer Theelichtjes
  • 5 per ploeg Bokaaltjes
  • Evenveel als deelnem Waterspuitjes
Duur: 0 minuten
Groepen: 2
Intensiteit: 4
Leeftijd: van 8 tot 99 jaaar
Spelers: van 6 tot 99
Soort: bosspelen
Terrein: bos
Thema's: andere