Museumroof
Het lokaal wordt omgetoverd in een museum. In elk lokaal staat centraal een kostelijk museumstuk (een koffertje, een oud beeldje dat je nog hebt liggen,.....) Op de achtergrond staat klassieke muziek op. In elk lokaal wordt een raam opengezet. Er worden twee bewakers aangeduid. De bewakers moeten nu zien dat alle museumstukken op hun plaats blijven. De anderen zijn de rovers en proberen de stukken te stelen. De lichten worden gedoofd, de bewakers steken hun zaklamp aan. Het spel kan beginnen. Wordt er binnen iemand betrapt wordt hij naar de plaatselijke gevangenis gebracht. (bij ons was het een bezemkot) Nu is het de bedoeling dat de dieven zoveel mogelijk stukken roven en dat de bewakers zoveel mogelijk dieven in de gevangenis steken. Het einde van het spel is als er al veel stukken geroofd zijn of dat er al heel wat rovers in de gevangenis zitten.
Variaties
Meer museumstukken per lokaal. Als de rovers ongezien uit de gevangenis terug naar buiten geraken zijn zij terug vrij.
Opmerkingen
Je moet rond het lokaal kunnen lopen. De rovers beginnen buiten en komen langs de ramen naar binnen.
van Wim en Wouter Franken en Oppenbrouwer, AG/0503, Joka, Kapellen
Materiaal
- per bewaker Zaklamp
- per lokaal museumstukken
Groepen: 1
Intensiteit: 2
Leeftijd: van 9 tot 16 jaaar
Spelers: van 3 tot 10
Soort: avond- en nachtspelen
Terrein: onbekend
Thema's: andere