The social game
Je begint met uit te leggen dat de koning en koningin uit Kakabouri (het land waarin zij leven) vermoord zijn. Nu staat het land in rep en roer want er is niemand meer die het kan besturen. De wijzen van het land beslissen om uit elke stand van het land ( de boeren, de priesters, de slaven, de ridders en de leerjongens) 2 mensen (toekomstige koning en koningin) te kiezen. Deze worden tegenover elkaar gezet, en diegene die het spel winnen worden de nieuwe koning en koningin. De eerste fase van het spel bestaat erin om te weten te komen wie van welke stand is. Want als toekomstige koning en koningin is het belangrijk alle standen in je land te kennen. Ze krijgen elk per 2, 2 harnassen (vuilniszakken die omgevormd zijn tot T-shirts), een scepter, een bepaalde stand waartoe ze horen en 1 potje met verf en de fles verf (per stand hoort een ander kleur, dit kleur kan staan voor de vlag die de stand bezit) en ook een blad papier. Nu begint het spel: Elk kiest hun kamp en plaatst daar hun fles verf, hierna proberen ze elkaar te bekleuren met die verf d.m.v hun scepter die ze in hun verf drukken. Kunnen ze elkaar achteraan het harnas raken, zijn de slachtoffers verplicht te zeggen waar hun kamp is dat hun fles verf bevat; de aanvallers kunnen nu op hun blad papier een stip plaatsen in die kleur. Wanneer de aanvallers iemand van vooraan kunnen raken zijn de slachtoffers verplicht te vertellen tot welke stand ze behoren. Wanneer de stand die de snelste is alle kleuren + overeenkomende standen heeft bemachtigd, komt de dood te voorschijn (leid(st)er). Deze verteld hen dat er nog 1 stand is die ze niet hebben leren kennen namelijk de hoertjes; dit komt omdat de hoertjes als minderwaardig worden beschouwd, maar als koning en koningin moet je ook hen leren kennen en een kans geven. Om hen te leren kennen moeten ze de moorden van 3 hoertjes weten op te lossen. Ze moeten te weten komen waar, door wie en hoe de hoertjes vermoord werden. Hiervoor moeten ze bij de 3 handlangers van de dood zijn namelijk: ziekte, toeval en ouderdom (leid(st)ers). Eenmaal hen gevonden kunnen ze via geesten oproepen (als leid(st)er neem je dan onopvallend zelf het glas onder controle) te weten komen wie het gedaan heeft; via een raadsel kunnen ze te weten komen waar het gebeurd is, en via de handlanger van de dood die in het lichaam van de moordenaar kruipt (uitbeelden zonder woorden) te weten komen hoe het gebeurd is. Wie het eerste alle standen kent en de moorden op de hoertjes heeft opgelost wordt de nieuwe koning en koningin van het land Kakabouri. Hier word een glaasje druivensap op gedronken (vanzelfsprekend in echte plastieken wijnglazen!)
Opmerkingen
Wij hebben dit als avondspel gespeeld zodat er een super geheimzinnige sfeer was. Veel kaarsjes en donkere kledij zijn hierbij ook wel leuk. Moesten er nog dingen zijn die je niet echt begrijpt moet je maar een emailtje sturen.
van Evy Kimpe, chiromeisjes Don Bosco, Torhout
Groepen: 1
Intensiteit: 3
Leeftijd: van 15 tot 99 jaaar
Spelers: van 8 tot 40
Soort: avond- en nachtspelen
Terrein: bos
Thema's: andere