De mysterieuze moord op de bakker

ALGEMENE SITUATIE We leven allemaal in een klein dorpje. De bakker is vermoord op een zeer gruwelijke wijze (die we daarom ook niet gaan meedelen). We gaan onderzoeken wie de moord heeft gepleegd en waarom. Iedere tito is een personage uit het dorp, een verdachte. (Zie kaartjes) ROLLEN Jij bent de dochter van de bakker. Je had deze moord absoluut niet verwacht, maar je vader deed de laatste dagen wel erg vreemd. Je hebt je vader betrapt toen hij met zijn minares zat te … (wat ze deden was niet erg duidelijk voor jou). Je hebt dit vertelt aan je beste vriendin, de junkie. Je hebt een vriendje, namelijk de knecht van de bakker. Nochtans weet je eigenlijk maar weinig over deze jongen. Niemand is op de hoogte van jullie relatie. By the way: je bent een bitch en je hoort je dus ook zo te gedragen. Je hebt veel geheimen, die niet zomaar iedereen mag weten. Maar je bent ook heel nieuwsgierig naar de oplossing, en om de geheimen van de andere dorpelingen te weten te komen, moet je soms ook een eigen geheim prijsgeven. Jij bent de vrouw van de bakker. Op zich een brave vrouw, lijkt het, maar met een iets minder koosjer verleden. Jaren geleden had je een affaire met de hoer. Je hebt een drugsverleden maar bent ondertussen weer afgekickt. Nu heb je een affaire met de slager, die bovendien de beste vriend van je man was. Je hield de administratie van je echtgenoot bij, maar dat was geen simpele zaak, omdat de boekhouding nooit bleek te kloppen. PS: heel het dorp denkt dat je onder de sloef lag. Je hebt veel geheimen, die niet zomaar iedereen mag weten. Maar je bent ook heel nieuwsgierig naar de oplossing, en om de geheimen van de andere dorpelingen te weten te komen, moet je soms ook een eigen geheim prijsgeven. Jij bent de slager. Beste vriend van de bakker, maar ondertussen heb je wel een affaire met de vrouw van de bakker. Jouw zoon is de knecht van de bakker en je vader was een goeie kameraad van de oude man, die je zelf eigenlijk maar amper kent. Onthoud dat je een stil en ingetogen karakter hebt. Je hebt veel geheimen, die niet zomaar iedereen mag weten. Maar je bent ook heel nieuwsgierig naar de oplossing, en om de geheimen van de andere dorpelingen te weten te komen, moet je soms ook een eigen geheim prijsgeven. Jij bent de knecht van de bakker. Je bent ook de zoon van de slager en de buurjongen van de hoer (die altijd zo vreemd naar je kijkt). De junkie is een oude schoolvriendin, maar op straat zeggen jullie meestal alleen maar even goeiedag. Wat interessanter is, is dat je een geheime relatie hebt met de dochter van de bakker. Je bent niet blind, anders zou je dit niet kunnen lezen, maar je bent wel stom, zwijgen en luisteren is dus de boodschap. Je hebt veel geheimen, die niet zomaar iedereen mag weten. Maar je bent ook heel nieuwsgierig naar de oplossing, en om de geheimen van de andere dorpelingen te weten te komen, moet je soms ook een eigen geheim prijsgeven. Jij bent de oude vrouw. Je bent de moeder van de bakker, maar hebt hem na zijn geboorte afgestaan en hij was hier niet van op de hoogte. Je hebt een relatie met de oude man. Enkele dagen geleden vond je vreemde dingen in je brood, en je hebt linken met de maffia. Heel het dorp vindt jou een lief oud vrouwtje, maar ben je dat wel? Je hebt veel geheimen, die niet zomaar iedereen mag weten. Maar je bent ook heel nieuwsgierig naar de oplossing, en om de geheimen van de andere dorpelingen te weten te komen, moet je soms ook een eigen geheim prijsgeven. Jij bent de minnares van de bakker. Je had al lange tijd een affaire met hem, maar sinds jullie betrapt werden door zijn dochter, moesten jullie voorzichtig zijn. Je bent ondertussen wel getrouwd met de wijkagent. Vroeger werkte je samen met de hoer in de pornobranche. Trouwens, je bent een babbelzieke kletskous. Het geheim houden van jullie relatie was dan ook geen gemakkelijke klus. Je hebt veel geheimen, die niet zomaar iedereen mag weten. Maar je bent ook heel nieuwsgierig naar de oplossing, en om de geheimen van de andere dorpelingen te weten te komen, moet je soms ook een eigen geheim prijsgeven. Jij bent de leverancier van de bakker. Jullie zijn goede maten, en toen de bakker je om een vriendendienst vroeg, ging je daar dan ook op in. Je verdraaide zijn rekeningen, waardoor hij minder moest betalen. Je hebt er geen idee van waarom de bakker dit vroeg, maar zolang je eigen baan niet in het gedrang komt heeft dat toch geen belang? Je brengt de hoer regelmatig een bezoekje. De koster heeft je ooit haar huis zien binnengaan, waardoor er nu een zeer gespannen sfeer hangt tussen jullie. Je bent ook nog een ongelooflijke macho. Je hebt veel geheimen, die niet zomaar iedereen mag weten. Maar je bent ook heel nieuwsgierig naar de oplossing, en om de geheimen van de andere dorpelingen te weten te komen, moet je soms ook een eigen geheim prijsgeven. Jij bent de hoer. Niet de meest hoogstaande functie, maar het verdient goed. De leverancier is één van je vaste klanten. Vroeger werkte je, samen met een andere vrouw uit het dorp, in de pornobranche. Maar je weet ook maar al te goed wat échte liefde is. Je hebt vroeger nog een relatie gehad met de vrouw van de bakker, en nu ben je smoorverliefd op je buurjongen, die als knecht bij de bakker werkte. Hij blijkt echter niets door te hebben. Je bent een hoer, dus gedraag je een beetje hoererig. Mannen bij de vleet, laat ze niet onberoerd… Je hebt veel geheimen, die niet zomaar iedereen mag weten. Maar je bent ook heel nieuwsgierig naar de oplossing, en om de geheimen van de andere dorpelingen te weten te komen, moet je soms ook een eigen geheim prijsgeven. Jij bent de koster. Je vindt jezelf een brave ziel, als je jezelf vergelijkt met de rest van het dorp. Je hebt de leverancier al een paar keer bij het huis van de hoer zien binnengaan, er heerst nu een gespannen sfeer tussen jullie twee. Je zus is de junkie en dus het zwarte schaap van jullie familie. Maar ondertussen steel je wel geld van de kerk. Totdat je betrapt werd door de pastoor. Je denkt dat hij je dit heeft vergeven, maar bent hier niet helemaal zeker van. Je bent nogal een duister figuur, velen blijken schrik te hebben van jou. Je hebt veel geheimen, die niet zomaar iedereen mag weten. Maar je bent ook heel nieuwsgierig naar de oplossing, en om de geheimen van de andere dorpelingen te weten te komen, moet je soms ook een eigen geheim prijsgeven. Jij bent de junkie. Je bent de beste vriendin van de dochter van de bakker. Je krijgt af en toe drugs van de maffia, en ook van de wijkagent, in ruil voor bepaalde diensten weliswaar. Je kent de oude man van in de ontwenningskliniek, waar je iedere keer gaat lopen. Als gevolg van de drugs ben je altijd ofwel in de wolken, ofwel depri. Je hebt veel geheimen, die niet zomaar iedereen mag weten. Maar je bent ook heel nieuwsgierig naar de oplossing, en om de geheimen van de andere dorpelingen te weten te komen, moet je soms ook een eigen geheim prijsgeven. Jij bent de wijkagent. Je bent getrouwd, maar je vrouw lijkt je ontrouw te zijn, zo gedraagt ze zich tenminste. Je levert drugs aan de junkie, betaald in natura, als je snapt wat daarmee bedoeld wordt. Je vermoedt dat de leverancier geld verduistert, maar bent nog niet uit deze zaak. Je weet van de pastoor dat de koster geld heeft gestolen in de kerk, maar omdat de pastoor geen klacht heeft neergelegd, kan je hier niets aan doen. Je bent een trotse kerel, en je werk is je leven, jammer dat je zo slecht op de hoogte wordt gehouden door de rechercheur. Je hebt veel geheimen, die niet zomaar iedereen mag weten. Maar je bent ook heel nieuwsgierig naar de oplossing, en om de geheimen van de andere dorpelingen te weten te komen, moet je soms ook een eigen geheim prijsgeven. Jij bent de oude man. Je hebt een relatie met de oude vrouw. Je bent een oude oorlogsveteraan en zat bij het verzet. Je werkt in een ontwenningskliniek. Je hebt de vader van de bakker nog gekend. Je weet als enige van heel het dorp dat hij een SS'er was en niet bij het verzet zat, zoals de bakker zelf (uit schaamte) beweerde. Je bent paranoïa, je denkt dat iedereen je achtervolgt en kwaad wil doen. Je hebt veel geheimen, die niet zomaar iedereen mag weten. Maar je bent ook heel nieuwsgierig naar de oplossing en om de geheimen van de andere dorpelingen te weten te komen, moet je soms ook een eigen geheim prijsgeven. DE MAFFIABAAS De bakker kwam op een dag bij jou aankloppen. Hij had geld nodig, een tweede bron van inkomsten. Daarom liet je hem lijken van je vuile zaakjes verbranden in zijn bakkersoven. In het dorp heb je een informante: de oude vrouw. Zij wist je te vertellen dat ze vreemde dingen in haar brood had gevonden (dit bleken botjes te zijn, de bakker was wat onvoorzichtig geweest). Je vertelde niet aan de oude vrouw wat dit was. Je liet daarom het proces stopzetten, waardoor de bakker deze inkomsten verloor. Je zette een plan op om de bakker te vermoorden, zodat hij zijn mond niet zou voorbijpraten, maar iemand was je voor. DE PASTOOR Je kent veel geheimen van de dorpelingen, omdat zij regelmatig de biecht laten afnemen bij jou. Van deze dingen ben je op de hoogte: De vrouw van de bakker heeft een relatie met de slager De oude vrouw is de biologische moeder van de bakker De koster heeft de leverancier bij de hoer zien binnengaan De bakker had een minnares, maar wie zij was weet je niet De koster heeft geld gestolen in de kerk. Zonder dat hij dit weet, heb je dit aan de wijkagent verteld, maar je hebt geen officiële klacht neergelegd. De wijkagent houdt wel mee een oogje in het zeil De oude man heeft de vader van de bakker verraden na de oorlog. De bakker wist dit niet. De dorpelingen kunnen tijdens deze avond ook steeds komen biechten, en je moet je aan het biechtgeheim houden. Maar als je wat te veel gedronken hebt, durf je onbewust wel wat dingen te verklappen. DE RECHERCHEUR Je werkt op hetzelfde kantoor als de wijkagent, maar voelt je beter dan hem omdat je een belangrijkere functie bekleedt. Je vertelt hem dan ook maar weinig over deze zaak. Je ondervraagt alle dorpelingen, maar moet daarbij wel eens aan mensen vertellen wat je zelf weet om te checken of dit allemaal klopt. Je spreekt af en toe je vermoedens hardop uit in bijzijn van enkele dorpelingen. De laatste drie rollen zijn die voor de leiding. Iemand kan de dode bakker spelen en nadien als maffiabaas optreden. Dit zijn de kaartjes die de spelers ergens in het begin van het spel krijgen. BEGINSITUATIE We houden een begrafenis. Iemand van de leiding is pastoor, iemand is de dode bakker (ligt onder een laken en wordt weggedragen). Wanneer de dode begraven is (achter een tent gelegd, om ongezien weg te kunnen) zit heel het gezelschap aan de koffietafel. De pastoor zit er bij en trekt de discussie op gang, wie zou deze lugubere moord gepleegd hebben en waarom? De rechercheur komt binnen. Hij vertelt dat hij heeft ontdekt dat de maffia een smerige zet heeft gedaan: ze hebben in de koffie pilletjes gedraaid waardoor iedereen zijn geheugen kwijtspeelt. Hoe kunnen we nu de moord nog oplossen? De pastoor (die geen koffie drinkt) begint hevig te bidden, in de hoop dat er een mirakel gebeurt. En er gebeurt een mirakel! Stilaan krijgt iedereen een klein stukje geheugen terug, niet veel, maar het is een begin. SPELVERLOOP Iedere tito krijgt een papiertje met een rol op. Ze beginnen zich in te leven in hun eigen rol (eventueel door zich te verkleden) door zich te gedragen volgens de karaktereigenschap die op hun papiertje staat. De pastoor trekt zich terug in zijn kerk, maar zegt dat de dorpelingen bij hem kunnen komen biechten deze avond. De rechercheur verkondigt dat hij de hulp van alle dorpelingen nodig heeft om de moord op te lossen. Hij kan niets vertellen over de manier waarop de moord werd gepleegd, maar te zien aan de plaats waarop het slachtoffer werd gevonden, heeft hij een sterk vermoeden dat de dader één van de dorpelingen is. De moordenaar zit dus vermoedelijk mee aan de koffietafel, maar omdat deze ook een pil van de maffia heeft binnengespeeld, weet hij of zij zelf niets meer van zijn of haar misdaad. Daarna trekt de rechercheur zich ook terug, in zijn kantoortje. Hij roept regelmatig dorpelingen binnen om hen te ondervragen. De dorpelingen worden ondertussen aangemoedigd om wat meer te weten te komen van elkaar. (We vertrouwen op hun originaliteit om geheimen uit te wisselen.) Dan komt een nieuw personage op het toneel: de maffiabaas. Hij loopt een eind verder, niet te opvallend, maar wel zo dat minstens 1 iemand hem ziet. Dit doet hij enkele keren, totdat iemand doorheeft dat hij van de maffia is en misschien nuttige informatie heeft. Als niemand komt, gaat hij (undercover uiteraard) naar de koffietafel en vraagt of de oude vrouw eventjes wilt meekomen. Dan vraagt hij haar of ze meer weet over deze moord, of de afgesproken taken gebeurd zijn. (Door het geheugenverlies is de oude vrouw hier niet meer van op de hoogte.) De rechercheur komt te weten dat de kogels waarmee de bakker het genadeschot kreeg, niet te benoemen waren, omdat ze vermoedelijk niet meer gemaakt worden. Zo gaan de dorpelingen een hele tijd informatie halen bij elkaar (door te praten, en vooral hun eigen karakter uit te spelen), de rechercheur (door ondervraagd te worden en vragen te stellen), de pastoor (door te biechten en met hem een pint te pakken) en de maffiabaas. Deze laatste loopt rond. Ze moeten hem eerst zien te vinden, en een vuile opdracht voor hem doen (bijvoorbeeld iemand ontvoeren). Iemand die ontvoert is, moet een hele tijd bij de maffiabaas blijven en kan zijn werk niet voortzetten, maar kan wel heel wat opvangen. Als het niet zo vlot verloopt, kunnen er steeds meer tips in de richting van het echte verhaal gegeven worden, of kan de rechercheur of de pastoor een dorpsraad bijeen roepen waarbij iedereen zijn vermoeden kan uitspreken, daar kunnen de andere dorpelingen misschien op voortbouwen. DE CLU VAN HET GEDOE De vader van de bakker was een SS'er, geen verzetsstrijders, zoals de bakker beweerde. Hij is ook niet gesneuveld, maar heeft zich na de oorlog opgehangen in zijn cel. Iemand had hem verraden, maar de bakker wist niet wie. Het bleek de oude man te zijn. Hij was wel een verzetsstrijder en verried de vader van de bakker. De oude man was aan de bakker gaan vertellen dat hij wist dat zijn vader een SS'er was en dat hij dit aan heel het dorp zou gaan vertellen, tenzij hij regelmatig een grote som zwijggeld kreeg. De bakker kreeg hierdoor schulden. Hij vroeg de leverancier om een vriendendienst, om minder te betalen, maar had nog steeds schulden. Daarom klopte hij aan bij de maffia. Hij kreeg de taak om lijken te verbranden. Dit ging lange tijd goed, totdat hij onvoorzichtig werd en de oude vrouw (die tevens informante van de maffia was) vreemde dingen in haar brood vond. Ze vertelde dit aan de maffiabaas en deze zette het proces stop. Hij beraamde een plan om de bakker te vermoorden, maar iemand was hem voor. Wat was er dan wel gebeurd? De bakker verloor zijn inkomsten en kon geen zwijggeld meer betalen aan de oude man. Deze had gezegd dat hij heel het dorp zou vertellen dat zijn vader een SS'er was. Maar uit schrik dat de bakker iets zou zeggen over het zwijggeld en omdat anders misschien ook aan het licht zou komen dat hij hem had verraden, heeft de oude man met zijn oude dienstwapen de bakker vermoord. Hierdoor konden ook de kogels niet benoemd worden.

Variaties

Dit spel is voor onze titoploeg uitgewerkt, dus 6 meisjes en 6 jongens. Als je andere aantallen hebt, moet je wel één en ander veranderen in de inhoud van het spel: andere verhoudingen, meer of minder of andere personages.

Opmerkingen

Je moet er vooral hard op letten dat het niet te moeilijk of te gemakkelijk is. Als het te gemakkelijk is, is het snel voorbij. Als het te moeilijk is, kan je het tussendoor wat gemakkelijker maken of meer tips verspreiden.

van Katrien Laureyssens, AG/0907, Ekeren Donk, Ekeren

Materiaal

  • zie aantal spelers papiertjes met rollen
  • 1 iets om een kerk uit te beelden + biechtstoel
  • 1 iets voor het kantoortje van de rechercheur
  • 1 koffietafel
  • 1 laken (voor op het lijk)
Duur: 100 minuten
Groepen: 1
Intensiteit: 2
Leeftijd: van 12 tot 18 jaaar
Spelers: van 8 tot 14
Soort: andere
Terrein: buiten
Thema's: andere