In peleton
SPELVERLOOP
Groepsindeling:
Met de groepsindeling willen we dat de leden elkaar beter leren kennen qua karakteristiekjes.Op die manier wordt de samenwerking misschien ook gemakkelijker.
- Een vraag wordt aan de hele groep gesteld: “Lees jij nog in bed?”
Alle mensen die hierop “ja” antwoorden = groep 1.
Alle mensen die hierop “nee” antwoorden = groep 2.
Alle mensen die hierop “ja” antwoorden = groep 1.
Alle mensen die hierop “nee” antwoorden = groep 2.
- Tweede vraag wordt gesteld: “Wie kijkt meer dan tien uur tv per week?”
De 2 groepen worden nu nog een keer in 2 verdeeld.Gevolg zijn 4 groepen.Indien nodig krijg je door een 3de vraag te stellen 8 groepen.
De 2 groepen worden nu nog een keer in 2 verdeeld.Gevolg zijn 4 groepen.Indien nodig krijg je door een 3de vraag te stellen 8 groepen.
Suggesties voor vragen:
“Ik vind dat een KLJ’er voor elke activiteit zijn sjaaltje moet dragen.Wie staat achter deze stelling?”
“Met de vrienden op school of werk praat ik soms over KLJ.Ja of nee?”
“Ik verkies: Een rustig praatcafé of een fuif”.
Enz …
Spel zelf:
* Startsituatie:
- Er is 1 witte fiets per groep (= pionnetje op het spelbord)
- Een iemand van de groep gaat vogelpikken op de plattegrond
- Komt de pijl in een straat terecht schuif dan 1 vakje vooruit en werp opnieuw
- Komt hij niet in een straat terecht maar wel in bv een winkel dan volgt een opdracht alvorens je een vakje mag opschuiven.
Het is de bedoeling dat de groep zo vlug mogelijk voor ieder individu een goede volledige fiets (= witte fiets) verkrijgt en met alle fietsen op het marktplein geraakt
Het is de bedoeling dat de groep zo vlug mogelijk voor ieder individu een goede volledige fiets (= witte fiets) verkrijgt en met alle fietsen op het marktplein geraakt
* Hoe kan je fietsen bijkrijgen?
Door op bepaalde gekleurde vakjes in de straten te gaan staan.Pas echter op: Andere vakjes zorgen er ook voor dat de fiets kapot geraakt en hersteld moet worden.Hiervoor moet je met de hele groep langs de fietsenmaker passeren.
* Welk voordeel geeft het vele fietsen te hebben?
Een groep met 1 fiets gaat per beurt slechts 1 vakje vooruit.Een groep met 2 fietsen, 2 vakjes; 3 fietsen = 3 vakjes enz.
* Verdere spelregels:
- In de groep wordt elk om beurt gegooid
- Als een groep aangekomen is mag ze de andere groepen ter hulp snellen.Hiertoe gaat ze (met het vogelpiksysteem) naar de andere groep toe en geeft haar fietsen aan deze.Gevolg: Ook die andere groep zal vlugger vooruitgaan
- Zij die hun fiets afgestaan hebben aan een andere groep krijgen een jaarthemasticker …
- Alle groepen kunnen tegelijk spelen
- Als iedere speler een fiets heeft (kapot of heel) dan kan je er geen nieuwe meer krijgen maar dan moet je die kapotte zien te herstellen door naar de fietsenmaker te gaan
- Als twee groepen samenkomen (bv op een kruispunt) dan mogen ze samen verder.Voordeel: Meer fietsen = sneller vooruit
- Wordt in een politiebureau gepikt dan start een agent, deze gaat per keer dat een groep vogelpikt een vakje vooruit tot iemand in het politiebureau werpt
- Wordt een groep door de agent ingehaald = fietsencontrole.Gevolg: Alle kapotte fietsen afgeven
- Er mag slechts een fiets per gekleurd vakje afgehaald worden voor de groep
Opdrachten:
Een paar voorbeelden bevinden zich op bepaalde plaatsen op de plattegrond:
- Circus, turnclub of sportfeestterrein: Met een groep een piramide vormen
- School: Anekdotes uit school vertellen
- Politiebureau: Agent schiet in gang
- Huizen van de KLJ’er: Geschenk maken, mooie uitnodiging voor …
- Sportcomplex: Levende ketting maken: Een iemand probeert los te rukken
- Parochiezaal, cultureel centrum of feestzaal: Sketch maken
- Stort: Je bent in glasscherven terechtgekomen, je moet met heel de groep naar de fietsenmaker
- Brug: Levende brug maken
- Bibliotheek, academie of heemkundige kring: Samen een gedicht maken ivm “groep-zijn”
- Industriezone: Collage met natuurmateriaal maken
- Winkels: Binnen een bepaalde tijd een aantal stukken van € 0,02 verzamelen, en fietsenwinkel: Gratis 1 fiets bij
- Café: Je bent zat en bent gevallen dwz wachten tot een andere groep gegooid heeft
Verspreid over de dorpsplattegrond kan je nog volgende vakjes voorzien:
* Duimspijkers: De fiets is dus kapot
* Je krijgt een extra fiets
* Duimspijkers: De fiets is dus kapot
* Je krijgt een extra fiets
Het spreekt vanzelf dat je zelf ook nog opdrachten kunt verzinnen.Belangrijk is wel dat men gezamenlijk aan iets moet werken.
Materiaal
SPELVOORBEREIDING
Materiaal:
ü Speelbord: Een plattegrond van een dorp met aanduiding van winkels, politiebureau, parochiezaal, cafés, startplaats, .... De plattegrond wordt op isomo geplakt.
ü Vogelpikpijltjes
ü Fietsjes (pionnen) in rode kleur (kapotte fietsen) (aantal afhankelijk van het aantal groepen)
ü Fietsjes (pionnen) in witte kleur (goede fietsen) (aantal afhankelijk van het aantal groepen)
ü Politiepionnen
Uitnodiging:
Iedereen krijgt een uitnodiging met bijgevoegd een lijst van alle +16’ers.Je vraagt de uitgenodigde dat hij/zij de achter hem/haar staande naam expliciet per (ludieke) brief nog eens uitnodigt.
Bijlages
Duur: 120 minutenGroepen: 4
Leeftijd: van 16 tot 99 jaaar
Spelers: van 12 tot 99
Soort: bordspelen
Terrein: kleine ruimte