Crack the code
SOS, alle keti's zijn gegijzeld! De enige manier waarop ze kunnen ontsnappen, is door als een echte hacker de geheime code te kraken. Enkel de beste hacker zal kunnen ontsnappen uit de gevangenis.
Uit Dubbelpunt oktober 2023
Doel van het spel
Zo snel mogelijk de code kraken en die uitvoeren.
Voorbereiding
Baken voor iedere keti een aparte cel af en maak een codelokaal waar de tekens en de code in het donker ophangen. Voorzie ook een paar isoleercellen.
Spelverloop
Het spel start met een toneel waarbij de keti's door de leiding gegijzeld wordt. Breng hen elk naar hun cel. Als ze allemaal in hun eigen cel zitten, geef je de algemene speluitleg.
De geheime code hangt in een mysterieus donker lokaal en is geschreven in speciale tekens. De tekens kunnen verzameld worden door in de donkere ruimte te gaan kijken waar ze verspreid hangen. Toegang tot dat lokaal moet verdiend worden door gekleurde touwtjes te verzamelen. Ze moeten van elk kleur een touwtje hebben. Daarvoor moeten ze opdrachten volbrengen in hun cel.
Er zijn enkele groepsspelen en daar doen de gevangenen best zo goed mogelijk hun best. De verliezers van die groepsspelen worden opgesloten in de isoleercel en daar moeten ze hun ontcijferpogingen even staken. Ze zitten elk in aparte isoleercellen zodat ze niet kunnen overleggen.
Grote spelen
Pauze in de gevangenis
De keti's mogen even uit de gevangenis voor hun pauzemomentje. Tijdens dit spel speelt de leiding bewakers en zijn de keti's nog altijd gevangenen. Het is de bedoeling dat iedereen zoveel mogelijk verboden handelingen kan uitvoeren zonder dat de leiding het merkt. Als de leiding iemand een verboden handeling ziet doen, moet die persoon daar onmiddellijk mee stoppen. Elke gelukte handeling is op het einde een punt waard. Het resultaat moet op het einde wel nog zichtbaar zijn.
Mogelijke handelingen:
- Loombandjes per kleur leggen (vijf bandjes van dezelfde kleur bij elkaar leggen is een punt)
- Met krijt kruisjes op de vloer tekenen
- Staartjes in je haar maken
- Steentjes in je broekzakken steken
- Sokken afdoen
- Een glas water drinken
- Pingpongballen oprapen die verspreid liggen over het veld
- Je naam op een blad papier noteren
- Papieren vliegtuigje plooien
- De veters uit je schoenen halen
Etenstijd!
Gedaan met alle hongerige magen, het is etenstijd! Maar dat verloopt volgens een strak schema. De leiding doet die routine een keer voor en dan is het aan de gedetineerden. De spelers die als laatste eindigen, stop je in de isoleercel. Ze doen de routine allemaal op hetzelfde moment, om het snelst.
Voorbeeld van een routine: koprol, op je buik naar een tafel sluipen, een glas water drinken, in krabbenpas naar een andere tafel lopen, een droge koek eten en fluiten, sprinten naar de eindlijn.
Werken!
Om wat geld te verdienen, moet er gewerkt worden in de gevangenis, en dat is hard werk! Verdeel het terrein in vier vakken en verspreid de keti’s over die vakken. Voor dit spel werken ze even samen. Overal in het veld ligt iets van materiaal, bijvoorbeeld ballenbadballen. Het is de bedoeling dat ze op het einde zo weinig mogelijk materiaal in hun eigen vak hebben.
Opgelet: hier wordt enkel de verliezende ploeg opgesloten in de isoleercel. Dat is dus de ploeg met het meeste materiaal in hun vak.
Rellen
Oorlog in de gevangenis! Er is een hevig gevecht tussen verschillende bendes, ze willen allemaal de heilige cirkel veroveren. Leg een touw in de vorm van een cirkel of baken met potjes een cirkel af. Je plaatst alle keti's in de cirkel. Op het fluitsignaal beginnen ze iedereen uit de cirkel te duwen, de laatste persoon in de cirkel is de winnaar.
De speler die als eerste uit is, vliegt vijf minuten in de isoleercel, wie als tweede uitligt, drie minuten en de derde gaat een minuut in de isoleercel.
Opdrachten in de cel
Principe: het is de bedoeling dat ze vier verschillende kleuren van touwtjes bemachtigen voor ze de donkere ruimte mogen betreden. Elke opdracht mag maar één keer uitgevoerd worden. Extra: hoe langer het spel bezig is of hoe meer bandjes de deelnemers hebben, hoe moeilijker de opdrachten worden.
Groen
- Een volledige arm groen schilderen
- Loombandjes sorteren
- Potloden slijpen
- Een bekertje gras verzamelen
- Met steentjes een zin schrijven die iemand van de leiding typeert
- Werp vanop een afstand twintig kroonkurken in een bekkentje
- Bouw een kaartenhuisje van vier verdiepingen
- Schrijf een balpen leeg
- Je hebt een bekkentje water en een rietje, vul het flesje water door het rietje te gebruiken.
Blauw
- Los een sudoku op.
- Los een rebus op.
- Raad de leeftijd van alle leiding en tel dat op.
- Zoek voor alle letters in het alfabet een jongensnaam.
- Maak een cartoon van elk aanwezig lid, de leiding moet kunnen raden wie het is.
- Maak de puzzel.
- Bedenk een raadsel dat de leiding niet kan oplossen.
- Rangschik de groep op het aantal Facebookvrienden.
- Los de rekensom op.
- Los alle droedels op.
Rood
- Schrijf een vurig gedicht voor de leiding.
- Maak een liefdesliedje voor een leid.st.er waar vier kenmerken van die persoon in voorkomen.
- Verklaar een minuut lang je liefde aan een potlood.
- Vraag een denkbeeldig persoon een minuut lang ten huwelijk.
- Vertel een lovestory-verhaal in de p-taal: elke klinker herhaal je met een p tussen. 'Daan gaat naar zee' wordt dus: Daa-p-aan gaa-p-aat naa-p-aar de-p-e zee-p-ee.
- Ontwerp een nieuwe smiley.
- Doe twee minuten lang een slowdance met een stoel in je cel.
Geel
- Verzin een ritueel om de zon te groeten. De leiding moet dit goedkeuren.
- Gorgel/fluit/neurie een liedje. De leiding moet kunnen raden welk liedje het is.
- Doe vijf bekende reclames na. De leiding moet ze allemaal kunnen raden.
- Verzin je eigen haka.
- Teken op je buik een Chiroliedje. Je mag geen woorden gebruiken.
- Discussieer een volledige minuut met een boom of grassprietje.
- Zoek alle pingpongballen. Je mag je cel niet verlaten.
- Teken je ultieme Chiroheem. Wat zou voor jou perfect zijn?
Voorbeelden code
- Doe een soldaat na: marcheer rond terwijl je “één, twee!” roept. Opeens stop je, draai je om en word je een baby. Doe om alles af te sluiten nog een koprol.
- Je bent een aap. Slinger door de bomen terwijl je roept. Opeens val je en als je de grond raakt, ben je een hond. Om af te sluiten, doe je een vreugdedansje.
- Je bent een rapper. Doe een korte rap. Als je klaar bent, word je een K3'tje. De een kort stukje van een bekend liedje van hen. Tot slot ga je aan de andere kant staan en speel je kort het publiek.
Einde van het spel
Het spel eindigt als iemand de code gekraakt heeft en de opdrachten uitgevoerd heeft waar de code voor staat.
Materiaal
Algemeen: Een groot blad waar de code op staat, blaadjes waar de tekens op staan met de bijbehorende letter, Touwtjes in vier kleuren Spelletjes tussendoor: Papier, Balpennen, Loombandjes, Bekers, Krijt, Pingpongballen, Verf, Potloden, Kroonkurken, Bekkentje, Sudoku, Rebus, Puzzel, Rekensom, Ballenbadballen, Verkleedkleren, Droedels, Rietjes, Bekkentje waterIntensiteit: 4
Leeftijd: van 14 tot 16 jaaar
Soort: Opdrachten , groepsvormend
Terrein: binnen en buiten
Thema's: Code kraken , ontsnappen , gevangenis